Hamster är inget Marsvin
Jag blir tokig!
Varför kan inte folk se skillnad på ett Marsvin och en Hamster.
Alltid får jag höra att jag har Marsvin.
Skillnaden på ett Marsvin och en Hamster
1 Marsvin lever i Folk det gör inte hamstern
2 Marsvin är dubbelt dubbelt så stor som en hamster. I allafall de MArsvin jag sett på Fäboden är gigantiska.
3 Marsvin Pipper typ hela tiden. Har aldrig hört en hamster låta som en siren.
Kan ni komma på nått mera?
GRR
mina hamstrar är inga Marsvin
Jag stör mig också på folk som tror mina hamstrar är marsvin.
När jag hade en annons ute på blocket så var den en som ville köpa mina "marsvin" Och det stog klart och tydligt hamsterungar i rubriken..
Håller med dig! alla typ säger: Hade inte du hamster, det är är ju marvin? Såå störande!
En till sak, kanske inte så nödvändig, men men: En guldhamster måste leva ensam, tillskillnad från ett marvin, som typ måste bo två och två vad jag har hört.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Haha, jag har både hamster och marsvin.
Och folk har faktist frågat, när jag sitter ute med marsvinet och de går förbi mitt hus, om det är en hamster ;)
Värd på Choklad iFokus

Brukar inte lägga mig i men nu har jag mailat henne.
Jag får alltid höra att jag har råttor, men har även fått höra marsvin :P

råttor brukar jag okså få höra att jag har :) Specielt utav pappa som inte förstår varför jag ens har dom.Han tycker att man kan grilla dom och ha stektpotatis till :/
Om du menar denna hamster så är det en dvärg?
Länk borttagen // Jennie

#8 jag tycker också om det är den hon menar .. ser ut som en dvärg :)
#7 Mina föräldrar kalla dom också för råttor ^^
Nu hittade jag den annonsen du menade :) Det var verkligen ingen dvärg hamster :p

Nej, verkligen inte.

#4 Näe har inte vissa mer vett i huvudet att de ser med egna ögon att buren är alldeles för liten för honom? :(

Fick svar på mitt mail till blocket-annonsen. Att på djuraffären sa de minsann att han var en långhårig dvärghamster och att den buren var mer än tillräckligt för honom. Så det var verkligen inte hennes fel någonting och hon kommer att säga till den som köper honom att det är en dvärghamster för det har djuraffären sagt och då är det så.
Bad henne nämligen att iallafall upplysa nästa ägare att det är en guldhamster och att han måste ha en större Bur med ett större Hjul.
Störd människa..

Fick reda på att hon köpt honom på den djuraffären som blivit anmäld så otroligt många gånger. Bla utav mig och Zceverez här på forumet. Nu frågar hon om jag vill köpa honom. Hade gärna gjort det, men har inte råd att lägga pengar på en zoo-hamster som de tar överpriser för redan från början. Hade gärna gjort det om jag hade haft råd bara för att han skulle slippa den buren.
Jordbruksverket har numera en lag som säger att marsvin inte får hållas ensamma, sällskap av ett annat marsvin är det som gäller.
För hamstrar däremot så finns det en lag som säger att hamstrar får hållas tillsammans högst upp till 8 veckors ålder, därefter skall de ha en egen Bur.

#17 har inte den djuraffären bättrat sej ännu?
de har ju flera gånger blivit anmälda samt blivit kollade.
vid dethär laget borde de ha lärt sej mer tycker man.
för att återgå till ämnet så har även jag fått roliga svar på annonser där jag märkt att folk trott att mina hamstrar är marsvin.
tom min syrra tror att jag har marsvin.

#19 De har bättrat sig när det gäller att dela på hamstrarna när de blir lite större. Jag kikar in där så ofta jag kan. Men det här med långhårig dvärghamster var något helt nytt faktiskt.

Haha, här har man råttor å möss och allt vad det nu är
#15 Ush vad arg jag blir :( En av dom sämsta egenskaperna som djurägare måste vara att inte kunna ta till sig information :/ Folk verkar tycka att det är viktigare att "ha rätt" än att djuren ska ha det bra.

#22 Mailade henne och frågade vad hon ville ha för bara hamstern men inte fått nåt svar.
Idag ligger det en annons ute på två marsvin som bytes mot två chokladkakor!
Ja, dom menar väll att om barnen får varsin chokladkaka för marsvinen så skänker dom bort marsvinen :)

Chokladkakaor för Marsvin . Men herregud. Våra djur är inga handelsvaror som kan säljas hur som helst
Sånt tycker jag också är störande när folk inte ser skillnad på 2 olika djur. Men "priset" tar nog en vän jag hade. Hon kallade alltid mina hamstrar för undulater. Det är riktigt illa det! 
Ang chokladkakorna, har sett en del annonser där djur byts bort mot något ätbart. Om dessa nu är seriösa så är det väl inte bara korkat i det att man inte verkar se något värde i sina djur, utan även i det att man väl inte vet vad för smått och gott "köparen" kanske blandar i maten… *urk*
Själv har jag inte fått höra att mina hamstrar är marsvin, men däremot att min silvergråa Stina är en iller. :)

Söt iller men så hamster lik var den ju inte
sötisar :)<3
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
åh, ja håller med. "har du ett marsvin" "vad heter dina marsvin" "Vad söta marsvin du har"
-NÄÄÄ, det är en hamster..
åh, ja håller med. "har du ett marsvin" "vad heter dina marsvin" "Vad söta marsvin du har"
-NÄÄÄ, det är en hamster..
Så galet underbart ljuvligt söt!!
#4 Går de ha Habitrailburar till dvärgisar?

#36 Ja till dvärgar går det bra! :)
// Nathalie
#37 Oki, bra :)
En i min klass tror att marsvin är som hamstrar. Hon sa att hon skulle göra en labyrint och sen skulle dom springa i den! *hihihihaha* lycka till! :D
Mina kompisar säger att min hamster är stor som ett marsvin, trots att han är ganska liten för att vara hamster.
Sedan brukar pappa kalla gerbilerna och hamstern för råttorna bara för att retas. 

Marsvin blir också kallade hamstrar.
Här hemma brukar dom inte ha koll på vilka djur jag har :P, har nämligen både marsvin och hamster och ibland är marsvinen hamstrar och hamstrarna marsvin :P. Eller så har jag bara marsvin eller bara hamstrar. Är ju svårt när dom inte är insatta i det hela, elr nä tycker man borde ha lite koll på en hamster och marsvin då marsvinen somsagt är jätte mycket störe.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
När jag har kompisar och bekanta så frågar de alltid typ "ååh vilket sött marsvin" och till mina marsvin bara "Åh så söta hamstrar!" Asså jag menar, hur kan man tro att mina marsvin som är typ ca 15-20 cm stora är två hamstrar :/? Och sen, det kan väll inte tro att det är en dvärg-hamster utan alla tror nog det är två guld-hamstrar och guld-hamstrar kan inte leva två och två… :P Och de flästa dvärgisar brukar också börja bråka (mina första hamstrar satte vi ihop och det funka ialla fall inte. Men det kan ju vara olika för varje indiid, men de flästa borjar nog bråka, jag vet inte)
Kram Lisa :)
Alla tror att jag har marsvin och av mina föräldrar kallas dem rottor… ´nej just det har ju bara en hamster..han är ju död
dem- hon