Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2744 ggr
josida
0

Hur motionera hamster?

Jag har en liten dvärghamstertjej som är 4 månader. Jag har haft henne ungefär 1 månad. Hon är supersocial, klättrar högst upp i buren när jag närmar mig, riktigt rolig. Han har en Bur med två våningar, lite gömställen, en bro och ett Hjul. Hon är dock väldigt aktiv, tror hon behöver mer stimulans. Men frågan är hur man "rastar" en så liten, kan ju inte släppa henne på köksgolvet som jag gör med marsvinen, finns sååå många ställen där hon kan försvinna in. Ikväll fick hon knata runt lite på köksbordet när jag satt och passade så hon inte kom nära kanten. Har funderar på en sån där "hage" men de är ju heller inte så stora. Hur rastar/motionerar och stimulerar ni era hamstrar?

Zaphix
0

Min hamster får springa lös i badkaret. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

JohannaEkroth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en plastboll till mina. Finns att köpa på de flest djuraffärena. Mina hamstrar älskar den. Då får den springa på golvet i kulan.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

HappyCatMeows
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brorsan var så snäll att han byggde en rasthage, cirka 1 m x 1,5 m i omkrets, som både guldar och dvärgar förtjust springer omkring i.

På bilden är det Hiawatas bebisar som klättrar och har sig. :)

southdakota
0

Springa fritt, vår hall är ganska stor utan skrymslen. Badkaret, sängen, soffan och hamsterboll funkar också. :)

Mirzadancing
0

Jag låter min sätta sig typ på en liten liten fotpall , fast det är en sån av bambuss , Så   jag har kunna lämna henne där för hon har lite höjdskräck : ) , men annars är Hamsterbollen 1;an Flört

UlrikaD
0

Jag har också byggt en hage till mina. Där vet man exakt var man har dem och de kan inte försvinna. Men det är ju inte alltid man har platsen och möjligheten till det.

Swedz
0

jag har ett Hjul åt min dvärjhamster tjej och hon har nu exakt sprungit i en timme oavbrutet… jag är lite orolig  :(  det verkar inte normalt..

JohannaEkroth
0

#7 Min flicka Bianca höll på så när hon var yngre än vad hon är nu. Nu är hon 1,5 år. Då var hon nästan manisk. Såg helt drogad ut på blicken. "Måste-måste-måste", som om det var ett tvång. Det blev bättre sen jag köpte hamsterbollen (se högre upp) och hon fick springa i den på golvet. det var roligare, för då kom hon någonstans…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Anfa
0

Jag har en likadan hamsterboll som #2 Tycker att hamsterbollar är superbra, mina brukar få springa omkring när jag ligger och läser på kvällarna :)

[GeeGee]
0

Det låter så himla lätt för er…

Hamsterboll - tycker han inte alls om, då stannar han upp och somnar i den.

Hage - köpt av galler som han lätt klättrar ur. Sättit tid kartong som han bitit bort och klättrar ur nu med.

Och inte ett enda ställe i huset är hamstersäkert och går ej att göra heller. Har försökt med köket men nu klättrar han bakom elementet och kommer upp jätte högt upp.

Så jag vet inte vad jag ska ta mig till =(

josida
0

Köte en hamsterboll som hon fick prova idag. Först verkade hon lite nervös (inte så konstigt kanske) men sen satte och bra fart och rullade runt i köket. Sen tröttnade hon och rullade in i ett hörn och somnade. Då släppte jag inte henne i buren igen.

SKa även testa lite hinderbana i badkaret tänkte jag, de väggarna lär hon ju inte kunna klättra upp för…

faolin
0

Hur gammal behöver hamstern vara för att använda hamsterbollen? Tänkte på att jag hört åldersrekommendationer angående hjulet, då det kunde vara dåligt för ryggen iom att den inte var färdigväxt.

Hur länge brukar ni ha ute era hamstrar i början? Jag har haft Leo i strax över en månad nu, och han har fått komma ut ett par gånger… men det känns som att han blir så stressad varje gång. Blir väl inte bättre av att jag blir stressad över att han skall rymma, så han brukar få komma in hyfsat snart. Är lite rädd att han inte får tillräckligt med motion… :(