Måste ha hjälp!
Nonisaga kontaktade mej nyss och sa att hamstern Dumbo som hon sålt fått en kull i sitt nya hem men sen i tisdags varit försvunnen.
Bebisarna har nu legat utan mamma i 2 dagar och det börjar bli akut. Ungarna är 13 dagar och 13 st.
Tjejen som har kullen skulle kontakta mej för att Phoebe har en kull nu så hon kanske skulle kunna ta hand om den andra kullen också.
Då kommer Pehoebe alltså få ta hand om 23 bebisar där 13 är 13 dagar och 10 som är 6 dagar.
Nu undrar jag alltså om de nya ungarna är så pass stora att de kommer skada/döda phoebes ungar och om Phoebe kommer käka upp de nya ungarna så att jag riskerar att förlora både mina och hennes ungar.
Någon som varit med om detta? Är det en risk för Phoebe?
Tack på förhand!
Nyfiken på svar (=
Hoppas det går bra nu för ungarna nu Håller tumarna (YYY)
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Kan tyvärr inte så mycket om hamstrar så att jag kan svara..
Men det låter ju lite mkt för en hona, kan tänka mig att dem måste lukta så mycket som möjligt av Pheobe och hennes ungar innan du lägger in dem, men som sagt, jag är ingen expert…
Man kanske kan testa att bara lägga in en eller två ungar först? (spekulerar)
Jag tycker inte att Phoebe ska ta sig an dessa ungar också, tror inte det vore lyckat på något sätt. 2-veckors bebisar hamnar troligtvis efter i utvecklingen lite utan mamma, men överlever gör de så länge de får tillräckligt med näringsrik mat.
Så mitt råd är att inte riskera Phoebes ungar, de äldre bör klara sig ändå med rätt skötsel.
Det är nog stor risk för att hon har ihjäl dem, och med tanke på hur ung hon är dessutom så har hon mer än tillräckligt med sin egen kull.
Bra mat till de föräldralösa små är riklig tillgång på torrfoderblandning med extra mycket feta fröer, välling (förslagsvis fri tillgång), kokt ägg, fet hårdost (mild, hushålls brukar vara bäst), nötter (valnötter, hasselnötter), riven kokos, vetegroddar och i övrigt allt annat som en vuxen hamster äter. Ständigt fyllda skålar. Inte alltför riklig mängd färska grönsaker dock. Vattenskål för extra vätska, alla 2-veckors har inte lärt sig dricka ur flaska än och det är inte säkert att de dricker tillräckligt med välling. Så små blir fort uttorkade, särskilt så här års. Jag skulle också lägga på ett par extra veckor innan de såldes, bl.a. för att minska risken för wet tail.
Jag tror det är större risk för alla hamstrar inblandade om hon ska ta hand om dessa ungar.
För Phoebe att ta hand om så många om vi säger att det skulle lyckas, tror jag skulle slita för mycket på henne.
Sedan som andra redan har sagt tror jag att fosterbebisarna skulle knuffa undan Phebes ungar, och Phoebe skulle kunna skada fosterbebisarna.
Hade jag suttit i den situationen själv, så hade jag gjort allt jag kunde för att föda de små skulle klara sig, och hålla tummarna att det gick vägen.
Jag tror det blir stressande för henne.
Hon kommer bara springa runt och det kommer dröja länge innan hon lägger sig ner så ungarna få äta. Jag vet att det är så för har gjort något liknande och det funkade inte..
Okej ska se hur vi gör men vågar nog inte riskera Phoebes hälsa… Kommer nog inte ta hem dom då.
Kan man "mata" de små med vatten från sprutor utan nål om man känner att de blir uttorkade?
Jag tror dom små kommer att klara sig utan mamma om dom får allt det Sanna sa :) så riskera inte att Phoebe ska ta hand om 23 ungar x)

barnvälling innehåller ofta modersmjölkersättning. Ett tips är också att strö torr fin mat över boet, eller lägga i ett hörn av boet. Vår hona hämtar iallafall mat och lägger i boet till ungarna.

Gör som Sanna säger skulle ha gjort precis så. Vår hona dog då ungarna var 3 veckor gamla. Men då fanns det en hona som hade haft klart sina egna ungar som vi lånade in. De gick bra . Honan tog sig ann dem. Men de hade säkert klara sig med bra mat också.

jag har två honor med ungar i ungefär samma ålder.
en har tre ungar å den andra fyra.
kan försöka att de tar en el två var.
har en gång gjort så och det funkade bra.
se till att ungarna hålls varma och får mkt bra mat så kan några klara sej utan mor.
Har inte fått någon kontakt med henne och sonia är bortrest så jag vet inte hur det blir men jag tror hon tar hand om dom annars kontaktar jag dej Zheverez
Får jag fråga hur ne hamster kan försvinna? Menar ni att hon har smitit, dött eller? =/ Fattar inte riktigt ^^
#17 hon hade smitit

Hur har det gått med bebisarna? Och har de hittat mamman?
Jag har inte hört någonting från henne, men Sophie kanske har?
näpp har inget hört något.
Någon som vet hur det gick?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

jag undrar också.
Varken jag eller Sonia fick kontakt med tjejen sen så vi vet inget om vad som hänt ungarna "/