Bra hjul till guldhamster?
Jag har köpt ett sånt här Hjul (http://www.guldfisken.se/beta/catalog/lw-motionshjul-l-p-5758?osCsid=2f1803afa87deef18220cb904b8f1825) men funderar på om det finmaskiga nätet sliter på tassarna. Är det någon som har erfaranhet av dessa Hjul?Om de inte är ok tar jag gärna emot tips på bra Hjul med en diameter på 20 cm!
Eftersom jag inte fått några tips och läste i en hamsterbok igår att författaren INTE rekommenderar Hjul, börjar jag fundera på om Hjul verkligen är nödvändigt eller om man ska skippa det till sin nya hamster…
- Hur gör ni andra - har Ni Hjul eller inte?
- Ni som har Hjul till er guldhamster har ni 20 cm i diameter eller behövs det ytterligare några cm?
Funderar på om det räcker att man inreder buren variationsrikt och om den innehåller bra klättringsmöjligheter (med fallrisken i åtanke) för att göra av med överskottsenergin.

STORA Hjul, antingen stålhjul eller plasthjul. Men det ska inte vara för stora glapp mellan gallren om du har stålhjul. Marsvins Hjul är ännu bättre. För små Hjul är inte bra för hamsterns rygg, för stora glapp mellan gallren han göra att hamsterns ben kommer i mellan och hamstern kan skada sig.
Enligt mig så ska hamstern ha tillgång till Hjul dygnet runt, men ungar under 6 veckor för att de oftast inte stannar utan springer tills de är helt utmattade. Jag är inget proffs, det är bara som jag tycker ;D
Har Hjul ute i rasthagen, men inga i buren.

Har Hjul till ca hälften av mitt gäng. De tycker inte det räcker med den tiden de får ute varje dag utan vill motionera lite mer. Så då får de det. De använder dock inte hjulen överdrivet mycket utan springer lite då och då.
Har stora plasthjul som är lätta att diska och de är 20cm i diameter.
Har inga djur till några hamstrar under 4 månader över huvud taget. De får istället extra tid ute att springa på varje dag.
Tack för alla svar och tankar! Min förra hamster hade Hjul i sin Bur jämt och det fungerade bra=hon var inte hysterisk med springandet. Man får helt enkelt avgöra från hamster till hamster!
Kommer nog inte att använda det Hjul som jag köpte först (se första inlägget). Men har sett detta blå/gula Hjul i större storlek, ca 20 cm i diameter, som ser hyggligt ut. Har/använder någon av er dettahjul? Är det bra?
Mitt tips är att du kollar in denna artikel :)
Tack för bra artikel-tips!
Det fanns inte så mycket negativt om hjulet som jag funderar på. Då blir det nog ett sådant!

#8 Det är sådana jag har till mina. Enda nackdelen tycker jag är att de blir sneda efter ett tag och kan vara svåra att böja till så de står rakt igen.
Jag tycker absolut att man ska ha Hjul annars är det enligt mig lite taskigt och då bordem na inte nes välja att ha en hamster. Läs om dem överallt så är de i princip skapta för att springa/gå lång. Så om du inte har en gigantisk Bur så anser jag att man ska ha Hjul =)
Min Totte har ett Hjul som är stort, cirka 27 cm, men han älskar det och jag har plats för det så jag tycker mna ska ha så stort som man får plats med. Är det en stor hamster kan det behövas ett större Hjul än 20 cm.
#12 Du skrev: Är det en stor hamster kan det behövas ett större Hjul än 20 cm.
Med "stor hamster", menar du en guldhamster (som ju är en större hamster) eller en guldhamster som är stor i växten?
Det här med hjuldiameter är lite knepigt. Jag hade ett Hjul med en diameter på 20 cm till min förra hamster vilket var perfekt för henne, men funderar nu på om jag ska ha ett större till min nya. Kruxet är bara höjdbristen i buren. Jag har en DUNA-bur….
- Hur stora Hjul (i diameter) har Ni andra till era guldhamstrar?
- Är 20 cm i diameter ok? Vill inte att den ska skada ryggen av att springa böjd…
Hallå!!!
Jag tycker att absolut att du kan ha diam på 20,det har jag till alla mina 15 hamstrar o inga av dom springer med böjd rygg,det är inga direkt små hamstrar.
Jag har dom där blå/gula som är jätte lätta att hålla rena,men som någon här också säger,det kan vara ett elände att försöka att böja tillbaka dom om dom blir snea…
Lycka till,Kram Ingela
#14 & #11 Glömde fråga om ni vet vad det är/kan ha varit som har gjort att hjulet har blivit snett… Har du/ni haft det stående eller hängande?

mina favorit Hjul är habitrails med sugpropp. de är tysta samt enkla att sätta fast i antoniusbackarna.
andra är de vanliga färgade hjulen som sätts fast i gallret. jag tar bort ploppen å skruvar fast dem i antoniusbackarna.
tycker alla andra Hjul väsnas så mkt eller har tvärslån som de kan bli halshuggna av om de har hög fart å slänger sej av.
dessutom på de gula hjulen har mina bitit av den blå tvårslån så hjulen blivit obrukbara
#13 Jag menade en storvuxen guldhamster. Men det är såhär. Att har man en hamster som är 1 dm så är et 20 cm i diameter egentligen för litet eftersom den inte springer helt rak med ryggen. Sen så kanske man själv tycker att dne springer bra men jag lägger hellre ut lite mer pengar än att riskera ryggskador.
Men som jag sa förut så har jag också en stor Bur och Totte älskar sitt hjul…det är i princip det enda han gör i buren, springer. Så därför prioriterade jag också just hjulet =)

Jag låter inte de hamstrar som bor i burar med extra stor springyta ha springhjul eftersom att de har plats att springa.
På så sätt blir det mer Hjul åt de andra hamstrarna.. Mycket billigare ;D
Stora burar är ju inte direkt gratis och är lite knepiga att få tag på,
men jag pysslar o andra sidan väldigt ofta och man kan göra hamsterburar av ganska mycket, med lite fantasi :)
#20 Ja det är smart men min Totte är inte ett dugg intresserad av allt annat som är i buren. Struntar fullständigt i att springa genom saker eller upp på saker =/