Några frågor om hamstrar
Hej!
Jag funderar på att skaffa en hamster och undrar några saker…
Hur mycket mat äter en vuxen hamster?
Kan man ge hamstern den här blandningen:
- 7,5 dl zooman pellets
- 7,5 dl havregryn
- 4 dl gröna ärtor
- 3 dl röda linser
- 7 dl vetekross
- 10 dl grynblandning alt 4-kornskross
- 2 dl helt bovete
- 2 dl torkad majs
- 3 dl torkad morot
- 2 dl okokt ris
- 9,5 dl zooman undulatblandning
Vilken sorts Bur är bäst av samla, gallerbur och duna? - här vill jag veta vad ni tycker så att jag kan välja den bästa buren…
Ska de ha ett tjockt eller tunt lager med spån?
Vilket kön ska man välja?
Man vill ju att de ska ha det så bra som möjligt!
Tacksam för objektiva svar!
Jag vet inte exakt hur mycket de äter, men skulle gissa på kanske en matsked om dagen eller så.
De är väldigt förtjusta i frukter, grönsaker och annan tilläggsmat, pannkaka, Barnmat, välling osv. Det låter som en bra blandning. Jag föredrar dunor men alla burar har sina fördelar respektive nackdelar. De räcker med ett ganska tunt spånlager, eftersom de inte har samma grävbehov som t.ex. gerbiler kan du också använda andra burunderlag som Toalätt. Det sägs att hanarna ska vara lite lugnare och honorna lite piggare, men det är nog ganska individuellt.

undulatblandningen är rätt fet.
saknar solrosfrön i din blandning.
havregryn och okokt ris skulle jag inte ge dagligen.
könet kan inte jag rekomendera då jag gillar båda.
honorna brunstar ju var fjärde dag å vissa luktar mer än andra. hos långhår är det hanarna som har längst päls. honor har ofta bara toffsar bakom öronen och i baken.
Bur är duna eller samla som är ungefär likvärdiga burar.
till samla bör du ha mkt lufthål och helst nätlock.
varför jag gillar de burarna bäst är för att öppningen är stor å det är lätt att nå hamstern. i gallerburar är det oftast små luckor och ngt svårare att komma åt hamstern då luckorna är små och hela armen ibland måste in. blir lite mer hamsterjakt i gallerburarna har jag upplevt.
minst en cm spån bör man ha. gärna bomaterial så de kan bygga egna bon.
jag föredrar flis tycker det luktar mindre.
oki tack för tipsen, gerbil-girl och jag går nämligen i hamstertankar just nu
blandningen som hon frågade om är vad vi ger till gerbilerna men blandar annat till hamstrarna då

Samla lådor får du inte ha enligt Länsrätten då måste hela locket vara av nät.
Jag har hört nånstans att en hamster äter ca 15 gr mat / dygn.
Om man ger detta? 7,5 dl zooman pellets, 4 dl gröna ärtor, 3 dl röda linser, 7 dl vetekross, 10 dl grynblandning, 2 dl helt bovete, 2 dl torka majs, 3 dl torkad morot, 1 dl vita solrosfrön, 2 dl strimmiga solrosfrön
Ska jag blanda i kattorrfoder? Eller ska jag ge det vid sidan av en gång i veckan? Hamstern kan man ju ge lite köttfärs när man har hemma…
Välling ger jag till gerbisarna som kompleteringsfoder, med lite äggpulver i - är det bra till hamstrar oxå?
Har även hört att inte heller hamstrar ska ha saltstenar… - är det ofarligt, bra eller skadligt?
#5 oki, men då vet jag det… Allt pekar på att det blir en samla på 70*40 cm, ca 30 hög (tror jag) Köpte den av en kompis för 100 kr inkl 22 vattenflaskor…
Det bästa är att köpa färdig hamsterblandning i djuraffären :)
Oki - vilken sort ger du? 
Den heter hamster/gerbil blandning på djuraffären här i stan :)
Får åka tidigt, så att jag hinner köpa den innan jag åker till dig då… 
Är det någon inredning jag abrolut inte får glömma bort - bortsett från flaska, matskål, krypin och gnagisar?
Eller som man absolut inte ska ha?
#5 va det har jag aldrig hört talas om att samlor är förbjudet till djur, de flesta djuruppfödare brukar rekomendera sådant
men såklart, jag håller ju på att göra träramar som jag skruvar fast på locken till samlorna som jag sedan häftar fast finmaskigt nät på, ska se om jag hittar någon bild på det så kan jag visa upp hur jag gör med våra samlor

Hamstrar ska ha fri tillgång till fröblandning dygnet runt, precis som gerbiler så skippa allt om att de äter 15 gram eller en matsked, alla äter olika och hamstrar vil ju även ge skäl för sitt namn och hamstra undan maten i boet för att sitta och knapra där och med en matsked i skålen… ja då kommer man inte långt och hämmar beteendet. Så fyll skålen full och fyll sen på efter behov, kolla i boet hur mycket mat som finns där. Sprid ut maten i underlaget också så får de gå och leta lite.
Den blandningen skulle inte jag ge till hamstrar, den är ju anpassad för gerbiler och inte hamstrar. Köp istället en färdig blandning på djuraffären, men se till att den inte innehåller alltför mycket feta nötter och solrosfrön. Hamster Chrispy och Prestige är bra märken för hamstrar.
Dunaburen gillar jag allra bäst, den största modellen på 70 cm då till Guldar och mini-dunan till dvärgar. Här hemma har mina hamstrar trivt bäst i den buren, man har en stor lucka i hela taket, slipper många gånger gallergnagning, och skräpar mindre.
Även hamstrar vill ibland gärna gräva men de behöver inte alls lika tjockt lager som gerbiler. Men så att de täcker botten och är mjukt och skönt att gå på = )
Saltstenar är de precis som gerbiler inte i behov utav så det kan du skippa. Välling är kalasmums för hamstrar, likaså äggpulver i en egen liten skål bredvid. Kattmat eller hundmat kan du ge nån gång i veckan, torr bit då. Kalas för de att knapra på.
Den blandningen skulle inte jag ge till hamstrar, den är ju anpassad för gerbiler och inte hamstrar. Köp istället en färdig blandning på djuraffären, men se till att den inte innehåller alltför mycket feta nötter och solrosfrön. Hamster Chrispy och Prestige är bra märken för hamstrar.
Oki, ska fråga om de har de i djuraffären då, eller om de kan ta hem det…
Tänkte att h*n skulle få ha spån, eventuellt blandat med toa-lätt - har inte bestämdt mig där riktigt än… Får se när det närmar sig…
H*n får bo i duna, låter som att den blir bäst…

Skaffar du en långhårig hane tex så kan du glömma spån och satsa direkt på toa-lätt. Spånet trasslar bara in sig i pälsen så du får klippa loss det till slut.
#16 Hon ska ha en korthår från mig :)

#17 Då kan man ju välja vilket underlag man vill.
det kommer bli 2 korthåriga från Royals vad vi vet om än så länge, de som föddes i tisdags morgon om jag minns rätt
jag har väl försökt att planera så att de åtminstånde kommer få 3-5 cm tjockt lager med spån (iallafall den som jag kommer ha), sedan kommer jag få se vad jag hittar på för skojiga saker åt honom/henne när det börjar bli dax
1 hylla för matskål etc kan vara en bra början, sedan har jag läst på en sida om klätter möjlighet
Klättertillbehör
Hamstrar älskar som sagt att klättra och undersöka. Ha därför ett gäng klätterleksaker hemma som du kan variera mellan i buren. Hängmattor, vippbrädor, torn, stegar, osv. Allt är kul! Det mesta kan du göra själv. För att få inspiration så ta en titt i djuraffären där dem har mycket sådant.
så jag får se vad min kokandes hjärna hittar på fram tills det är dax att de ska komma hit (åtminstånde min, gerbil-girl ska ju flytta till en annan lägenhet nu så vi kommer inte bli sambo längre utan skärbos
vi ska ha en varsin hamster i varsina burar
kommer ju ha lite olika djur hemma hos mig när hamstern har kommit
* 6 gerbiler (3 hanar och 3 honor, men vill ha minst i hona till för att sätta ihop med min ensamma hona, kanske 1 hane till för att sätta ihop med min ensamma hane om jag inte får ihop honom med de andra 2 hanarna)
* 5 möss i 3 burar, 2 hanar bor ensamma medan 3 hanar fortfarande bor ihop
* 1 hamster
rättelse på listan ovantill
- 8 gerbiler (3 hanar och 5 honor än så länge)
- 7 möss (5 hanar och 2 honor än så länge)
- 1 guldhamster
- 1 Dumboråtta (än så länge, hoppas att han tar emot några burkamrater tillslut)
har hittat en lista på zoonen som gav tips för oss som inte tycker den blandningen som man köper färdigförpackad i affärerna är så fräsch
Vad är bra hamstermat?
med de tipsen där så har jag tänkt mig en blandning på säg
- 1/4 - 1/3 del av blandningen underlat eller papegojblandning sedan ska resten innehålla
- bovete
- vete
- korn
- ris
- torkad majs
- flerkornsflingor
- allätar pellets (rått och mus pellets, allätar pellets innehåller de näringsämnen som hamstrar behöver)
- torkade linser
- ärtor
det var torrfodret det
färskfodret kan innehålla
- Äpple
- söta bär
- vindruvor
- melon
- morot
- sallat
- spenat
- banan
- majs
- gurka
- zucchini
- röd paprika
- selleri
- ärter
- tofu
- maskrosblad
- blommor av tusensköna (bellis)
- våtarv
- färskablad av:
- asp
- al
- bok
- hassel - kvistar, blad och lomknoppar av fruktträd
så jag får se hur min hamsterblandning ser ut, kanske kommer jag vara lika lat som de flesta här inne och köpa färdigt eller så blandar jag ordning en stor sats som min hamster får av (vad gör det att blanda till 1 hamster extra om man blandar mat åt de andra djuren med)
nu får jag väl många påhopp på mig för att jag skrev som jag gjorde
Det bästa är att ge vanlig hamsterblandning från djuraffärerna. Den innehåller allt som hamstern ska ha :)
jaså jaja om du tycker det så får jag väl lyssna, men jag tycker att de flesta hamsterblandningarna som vi har köpt (om det inte varit i lösvikt såklart) så har den varit väldigt ofräsch och jag vill ju inte ge något av mina djur ofräsch mat precis lika lite som jag vill äta ofräch mat
det är bara det som jag har tänkt på
får väl se om jag hittar något lösviktsställe här så att jag slipper åka hela vägen till karlstad (ca 10-12 mil enkel väg)
Eftersom jag köper fröblandning till mina hamstrar så hoppar jag över den frågan ;)
Dunaburen tycker jag ser lättare ut att rengöra, och man slipper att hamstern gnager på gallret, men det är sämre ventilation i en duna än i en gallerbur.
Ha inte ett för tunt lager spån, de ska kunna gräva också ;)
vi kommer nbog att ha minst 5 cm gärna mer
Ett tips är att fortsätta med den fröblandning som hamstern är van vid från uppfödaren/djuraffären/tidigare hemmet och sedan succesivt byta ut sorten om man önskar ha en annan.
#11 & #12: Hjul är också bra att ha!
och när det rör sig om guldhamstrar bör de ha en hjuldiameter på 20 cm för att inte skada ryggen utav att springa krökta.
Plastleksaker och plasthus är något som du bör undvika. Hamstrar är ju gnagare och vässar tänderna på allt möjligt - och då är det bättre med aktiveringssaker utav naturmaterial (se exempel på trä"leksaker" på www.djurbiten.com/shop under "smådjur-leksaker"). Plasthus är inte bra av den anledningen att det blir för instängt och hamstern riskerar problem med luftvägarna + bli avkyld av den kondensen som bildas.
Hamstervadd bör du också undvika eftersom hamstern riskerar att trassla in sig i detta + att det kan fastna i kindpåsarna. Då är oblekt och omönstrat papper bättre.
** Lycka till med din nykomling! **
jag har tänkt att bygga mig några trähus till våra hamsterar som de kan få boa i
plasthus har jag bara till mössen som behöver del luftfuktigheten i dem fast de har pressat in mängder med toapapper i dem