vad behöver man ?
Vad behöver man ha till en hamster ?¨ Ska det vara vattenflaska eller vattenskål ? Vad för mat ska dom ha?
Vad för leksaker ?
Det viktigaste i början är ju:
bur
bottenmaterial
matskålar
vattenflaska
hamsterblandning
ev. hus
Sen kan man ju köpa till rör och andra leksaker senare :)

okk , :) vad för Bottenmaterial ska man ha ?
Det beror på om du ska ha en långhårig eller korthårig hamster :) Har man en långhårig är nästan toa-lätt det enda som funkar om man inte ill att sin hamster ska få tovar hela tiden. Om du har en korthårig kan du använda vanligt spån :)

#3 Okej :) Men råttor kan ju få problem med luftvägar samt få canser av spån , är det inte samma sak med hamster ?
Nej (: men jag föredrar toalätt har det till alla mina hamstrar :)
Vissa hamstrar utvecklar allergi mot spån, men långt ifrån alla. Vill du ha spån så prova, märker du att hamstrn börjar bli snuvig, nyser eller så, så byt genast till papperpellets(toalett)
När du köper hamsterblandning(maten) till hamstern så stoppa den gärna i frysen en vecka för att försäkra dig om att ev ohyra dött, vet många som fått in ohyra i hemmet med maten (speciellt sommartid)som man får kalla in aticimex för att bli av med och inte ens det har hjälpt alla gånger.
Det är ju sä lätt att slippa detta genom att stoppa maten i frysen ett tag.
Om du vill ha ett hus till din hamster så tänkt på att det inte ska vara i plast, sådana hus blir för täta och pälsen och huden på hamstern mår inte bra, de kan få svamp tex
En skål med fin Sand vill hamstern också ha, guldhamstrar brukar använda den till toalett men vissa badar även i sanden för at hålla pälsen fin och gillar att gräva runt, samma med dvärghamstern
Som Bur skulle jag rekomendera en dunabur(plastbur med bara galler i taket)
En gallerbur kan göra att hamstern får ett stressbeteende att bara sitta och gnaga galler hela sin vakna tid(eller länge iallafall)vilket kan ge hamstren fula sår på nosen och är hemskt störande ljud för ägaren när man försöker sova
En gallerbur kan hamstern också klättra i, och kan ramla ner och skada sig, bryta svans eller annat. Vet hamstrar som trillat ner och brutit rygg/nacken…
Som de övriga säger :) Vattenflaska är bättre än skål, för i skålar blir vattnet smutsigt så fort och då måste man byta vatten så ofta. I en vattenflaska byter man en gång per dag.

Okk :) Men jag ska ha den i en sådan låda , för mina erfarenheter av duna burar har varit mycket dåliga :/

jag har ett stor akvarium til en av mina hamstrar och det funkar super,inget gnagande ^^
Det går bra med både skål och flaska, men jag föredrar flaska då vattnet håller sig fräschare.
De äter torrfoderblandningar, som finns i princip alla djuraffärer. Men man får inte glömma att de behöver färskfoder också. Gärna lite frukt och grönsaker varje dag, äpplen, broccoli, sallad, tomater, gurka mm. Och några gånger i veckan lite annan tilläggsmat som Barnmat, omelett, pannkaka, köttfärs eller en klick yoghurt/filmjölk.
Det går att göra hemmagjorda leksaker som tex. urgröpta kokosnötter, krukor med ingångshål eller kartonghus. Toapappersrullar, äggkartonger och trädgrenar är också enkla och bra leksaker. I djuraffärerna finns det många söta hus och spännande klätterställningar. Det är bara att använda fantasin! 
#8 Vad har du för dåliga erfarenheter av dunor? Jag tycker att de fungerar riktigt bra, de är lättstädade och hamstrarna verkar trivas. 

#10 Okk , Jo det har nämligen varit så att själva plasten har spruckit , det är inte så kul att betala 500 kr för att den ska gå sönder
#11 Okej, tråkigt att det sprack.
Lycka till med hamstern förresten!