Barabaz F-kull
Gör en ny tråd, den andra började bli lång. Den finns kvar att kika på här.
Mamma till denna kull är Tristar Maggie T, lh gul. Pappa heter Tristar Onslow och är också lh gul.
Först en bild på en liten trio. Lilla mörka är black pearl honan Flame of Anor, klättermusen är Falathlorn, gula hanen och den som står och kikar är lille krullisen Frogmorton. Han är en av två som inte fått sin färg 100 spikad än. Mer om det senare.
Så lilla pink pearl tösen Frostmantle (Frosties). Tydligen kallar SHF det lilac pearl numer, vilket är det vanligaste utomlands också. Svårt att lära gamla hundar sitta, jag säger pink pearl jag! 
Har alltid tyckt att lilac är lite felanvänt på hamster (liksom flera andra färgnamn). Hos de flesta djurarter är det en aabbdd som kallas lilac, vilket dels är en mörkögd variant, dels self. Dilution (dd) finns inte på guld än, men det dyker säkert upp någon gång, och då blir det trassligt.
Så innan färgjämförelsebilderna måste jag visa upp mamma Maggie lite. Hon ser för hemsk ut i pälsen just nu, men färgmässigt har hon blivit så vacker! Ändå gör bilden henne långtifrån rättvisa, hon är mörkare och har bättre tipping egentligen. Gult är en färg som är otroligt spännande att följa. Hon var relativt ljus när jag fick henne, runt 3,5 mån ålder ungefär. Senaste månaderna har hon riktigt djupnat, och i samband med kullen ytterligare lite till. Honungshamster!
Här har ni de tre nyanserna av gult som finns i kullen. Fangorn är den ljusaste. Blekare och mer gråaktig i verkligheten, har väldigt ljus tipping. Han ser ut som en extremt blek beige i färgen. Han är alltså smoke pearl.
Falathlorn är den lilla solerobollen till höger, och han är definitivt bara gul genetiskt. Nästan ingen tipping, gräddgula halvmånar, beigebruna kindteckningar så som det brukar vara i den åldern.
Mellan dem syns Firefoot. Han och Frogmorton (rexen) har nästan exakt samma nyans. En hel del tipping, gråbrun sådan, och gråbrun hätta och kindteckningar. Ljusgul färgnyans kan man väl säga, men mer åt det sandiga än varma hållet. Honom och krullbrorsan är jag alltså fortfarande fundersam över.
Ingen bra bild i övrigt, men visar skillnaderna mellan nyanserna ganska bra.
Från vänster till höger: frågetecken - smoke pearl - gul.
Som sagt, de är alla aningen ljusare och mindre intensivt gula i verkligheten. Smokisen och myskosarna är vitaktiga i ansiktet, och klart gråast på baken.
Det är ju en gul/gul parning, vilket rent logiskt borde ge väldigt gulaktiga smokisar jämfört med om ena eller båda föräldrarna varit någon mörkgråvariant med gult. Men är dessa två smokisar de också betyder det att jag fått 6 mörkgråblandfärger på 7 ungar, och det vore nästan för bra för att vara sant.

Åå, vilka underbart djupa och fina ögonringar Flame har!
Så spännande att få följa dessa lite mer "ovanliga" färger i dess utveckling :)

Jätte fina allihoppa

Åh vilka finingar dom har blivit!
Smoke pearl och Pink pearl är ju otroligt läckra färger! Fast jag gillar ju alla "gulingar". 
Vilka sötisar =)
Vilka små sötnosar! 

Grod Mårten är ju bara föööör läcker!! 
// Nathalie
Tack tack alla. :)
#22 Haha, ja visst är han!
Fangorn vilken läckerbit

snyggingar.
Vilka sötingar, gillar deras namn :) Smoke pearl tycker jag är så fint.
Tack tack! :)
#26 Vad roligt att du gillar namnen. Har Tolkien/Lord of the Rings Online tema hela denna vända av alfabetet, och det finns massor att ta av så det är svårt att gallra.
Apropå smokisar, jag vågar knappt tro det, men jag har nog haft en sådan tur att också båda de tveksamma pojkarna verkligen är det och inte vanliga gula. Magfärgen och kindteckningarna är ivory snarare än gräddfärgade som hos gula brorsan Falathlorn t.ex. Det är väl bara att konstatera att smokisar från 2 gula inte blir särskilt rent gråa, eller iaf inte är det som små.
Kullsammanställningen ser alltså ut enligt följande:
- Barabaz Frostmantle - LH pink pearl (lilac pearl) - hona
- Barabaz Flame of Anor - LH black pearl - hane
- Barabaz Fallohide - LH dove pearl - hane
- Barabaz Frogmorton - LH REX smoke pearl - hane
- Barabaz Fangorn - LH smoke pearl - hane
- Barabaz Firefoot - LH smoke pearl - hane
- Barabaz Falathlorn - LH gul - hane
Bedårande söta. 
Gud så söta! =)
// Emma :D

jättefina ungar
jag fastnade på första bilden med tre av ungarna!!

Vad roligt med så många sötisar, och nästan bara pojkar:)
Tack allihop! :)

VAd innerhåller en Pink peral för grundfärger?
#40 Pink pearl, eller lilac pearl som den också kallas, är mörkgrå+gul+cinnamon.

har du nya bilder på skönheterna å har de mörknat mer?
gult brukar ju mörkna, mogna mer å mer.
#42 Jag ska ta nya bilder snart tänkte jag, men de slynglar ju så, de små busarna!
Gula hanen har mörknat jättefint, han har bra färg för åldern. Smokisarna ska förhoppningsvis snarare bli gråare än gulare, det är iaf tanken. Pinkisen ser ut som förut, likaså dove pearl grabben. Black pearlen är mycket mer vetefärgad nu när pälsen växt och det grå sitter mest i ansiktet och som tipping. Han är lite rolig, för han har samma färger som min varghund; grå och vete brindle. 

grattis till din underbara kull..blev ju helt förälskad ju =)

jätte söta

Fangorn - vilken skönhet!
Fangorn… <3 Vilken snygging!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Åh tack ska ni ha alla 3! 
Usch vad ledsen jag blir, hade velat få till flera bilder, trots flyttstök, men tappade kameran i en skurhink igår. Fråga mig inte hur det gick till, för det var så ofattbart klantigt.
Den har torkat snart ett dygn nu (efter att ha blivit försiktigt rengjord), men är stendöd. Var klorin i hinken, och både batterilucka och luckan till minneskortplatsen gick upp, så det kom nog in lite överallt.
Får ev. låna föräldarrnas kamera sen nästa vecka när jag flyttat, och hoppas få till lite bilder då.

#43, Hihi vad skojigt med en liten Mini-Zimon!!
Hej och hå så det kan gå… Mer vetefärgad skrev jag i #43 att Flame blivit. Redan då hade jag mina misstankar, och nu är det ingen tvekan. Han har gått och blivit en b/y.
Jag har sett skumma sådana förr, men han tar priset. Vare sig jag eller hans föräldrars uppfödare tyckte han såg ut som det för några veckor sedan, men så blev han ju först vete och sen gul. Som riktigt liten var han ivory/ljusbeige i underfärgen. Med två gula föräldrar så var det inget konstigt i sig att han hade en varmare ton. Jag är inte särskilt besviken faktiskt, och han är en mörk och bra b/y.
#52 Ännu mer mini-Zimon nu, som synes! 

gud så söt! 
Fallohide, dove pearlen, är iaf detsamma som han alltid varit (liksom övriga). Fortfarande ljus ivory underfärg. Tyvärr har han en liten knyck. Totalt obesvärad är han av det såvitt jag kan se, pigg och frisk och allt sånt, men i och med det har han avelsförbud. Liiiite längre hade jag gärna kommit med de mörkgrå innan första knycken dök upp, men att det bara var en tidsfråga visste jag ju. Syskonen har inte minsta tillstymmelse till det, inte heller föräldrarna.

#55 jag lider med dig. Gud va tråkigt :(
kram noomie
#55 Hmm.. Så tråkigt!
Tack för omtanken, Noomie och Sara!
Det är dock ingen större fara, jag är glad att den är så pass liten och det viktigaste är att han inte lider av det själv. Har sett riktigt hemska fall då de varit svårt handikappade pga knyck.
#58 Jo, det är huvudsaken han inte lider..!

Hi Sanna,
nice litter ;-) maybe you have forgot about me ?
#60 No, I haven't forgot about you. ;) I've been dealing with some computer issues lately, and have a late but welcome baby boom at home! 3 litters born this week, 1 due late next week. Still trying to get 2 other females pregnant. But with that said, emailing isn't exactly my favourite thing, so I'm usually easier to get in touch with here. 
Sickna finisar du har! Frogmorton vill jag se fler bilder av!
#62 Tack så mkt!
Jag vill själv se fler bilder på Froggis, men är ju utan kamera nu. Fast ev. blir det en ny nu i veckan som kommer, och då ska det fotas!
Jag vet hur det är, hälsa Froggis i af och alla de andra bebbarna!
#64 Han och syskonen hälsar tillbaka, och skickar en flirt till en viss liten kokosflinga… 

Are some of your litters free for sale? Would be fine to get 2 of your litters ;-)
Tack, ska pussa på flingan!
Krullbullen. Han och släta brorsan Firefoot är de färgfrågetecken i den här kullen som återstår att rätas ut.