Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 967 ggr
issa83
0

Innehåll i bur för kineser?

Nu är jag nyfiken på hur ni har det i burarna för era kineser. Kineser är ju små klätterapor, mer liknande möss snarare än vv, campbells och robbar som ska hålla sig på backen för att inte slå sig.

Så vad har ni för nånting i era burar?Jag har hållit en plats ledig här hemma för att kunna ha en vv till men nu går den platsen till en kines som flyttar hit om ett par veckor. Så nu vill jag ju veta vad jag ska inreda buren med för att han ska få roligt:)

Det finns så himla lite info om dessa snälla små varelser.

mocchino
0

Nej men nu blir jag ju nyfiken! Vad ska du få hem för en liten kines?! :D

Min lilla pojk har inte så jätte spännande Bur än så länge, en gallerbur med 2 hyllplan och ett hus.. Men ska väl fixa nått roliga bara fantasin kommit igång igen! ;)

// Nathalie

issa83
0

#2 Har du kines?Det visste jag inte, kul! Jo det är lille Klas från Lotta som flyttar hit :)Ska inte avla eller så, håller mig till avel på guld men har blivit så charmad av dessa otroligt snälla små vänner när jag suttit sek nu några gånger i dvärg standard på utställningarna:)

Så hans ak få flytta hit och få massa kel och kärlek och följa med på utställningar såklart

Han kommer få bo i en duna men jag har förstått att de har lite klätterbehov så jag ville ha tips på kul saker till honom

mocchino
0

#2 Jo jag fick ju hem Sebbes lilla kines i lördags! ;D En liten agouti ds hane på lite över året! ;) Är himlans sugen på att skaffa brud till han men det ska ju tydligen vara lite svårt att para dom så vi får se hur det blir med den saken! ;P Måste ju hitta en hona också isf och det är ju lättare sagt än gjort! :P

// Nathalie

zazzmi
0

själv tycker jag om guld hamstrar. dvärgar är för små

issa83
0

#3 jaha oki:) Ja jag har också hört att de ska vara svåra att få kull på. Jag hörde av mig till Lotta eftersom hon har kollen på det här med importerna som ska göras. Jag tänkte beställa en liten importkines först nämligen. Men sen sa hon att hon hade Klas som jag kunde få köpa så då slog jag till :) Men vi får hoppas att nån annan kanske väljer att importera kineser så vi får några fler här i sverige. Kanske nån fin tjej till din kille ;)

mocchino
0

#5 Fy vad du är elak!! Nu ger du ju mig griller i huvudet! Hur ska jag ha råd med det?! :O haahha! :P DU får betala!!! hahaha!

// Nathalie

issa83
0

#6 hehe Tungan ute

issa83
0

Ingen mer som har kineser?

nonisaga
0

Nä tyvär, men jag satt och kärade ner mig i Nathalies Skäms Han var så söt o snäll!! Dom är verkligen coola dom här kineserna^^    Lycka till!

Helena1978
0

Har haft en kines, har massor med ideé´r på hur det går att inreda en Duna, är det en stor DUNA eller en mindre variant??

mocchino
0

#9 Visst var han helt underbar! :D Jag hade inte förväntat mig en så lugn och cool kille! :D

#10 Skriv gärna tips på både stora och mindre dunor! Alla tips du har vill vi ha! :D

// Nathalie

Geishas
0

Natalie jag får kineser här framöver, tar in 3st från England och jag har 2 kvar från mina "svenska kineser" när Issa har tagit Klas.
Klättermus och Dallas kommer att få bo kvar här hemma.
Klättermus är parad flertalet gånger utan dräktighets resultat så hon får gå som "goshamster" här hemma till min son.
De engelska som jag får in är en hane och två honor, ena honan är eventuellt parad när hon kommer in till Sverige.

Dallas ska få dejta en av tjejerna och jag hoppas verkligen på fina ungar där.

Ang inredning så gillar de kläddermöjligheter, grävmöjligheter och de är ganska så aktiva, de klättrar på allt och tar sig ut om man inte har stängda burar, jag har ju akvarier till alla mina och kineserna och gerbilerna är de enda som behöver ha tak för att inte rymma.

I helgen här så hittade Noomie Klättermus i köket, hon hade tagit sig ut ur buren och gått igenom vårt sovrum där en tax befann sig. gått in i köket och tagit sig in under kylen/frysen. Noomie såg henne av en slump och jag förstår fortfarande inte hur hon kom förbi Tindra (taxen).

Kineser är inte så förtjusta i Sand (iaf ingen av dem som jag har/haft)
Däremot så älskar dem rör av tegelsten. Det är ju kallt inne i dessa och där inne trivs iaf mina.

Hoppas att du ska bli nöjd med Klas Issa. Du har ju sett honom live en gång vet jag, förra gången du var sekreterare till Annika så blev Klas BIR kines med cert.

Lotta

issa83
0

#12 Jag är helt säker på att jag ska bli nöjd. Jag är överlycklig över att snart bli med min första kines. Men då vet jag att nåt Sand bad/toalett är han inte i behov av alltså:)

Här hemma kommer han antingen få bo i en stor duna (70cm) eller i ett terrarie, vad tror du passar bäst?

Kan dom hoppa?Alltså om han har en klätterställning och det är ca 15cm kvar upp till gallret, så når han ju inte upp, men kan han då hoppa upp istället?

Och behöver man vara prolig för att han kan trilla från klätterställningen och slå sig eller är dom precis som möss, jätteduktiga på att hålla sig fast och hålla balansen?

Geishas
0

15 cm tar de sig utan problem utan att hoppa de är ca 12 cm i outsträckt format så 15 cm blir de säkert om de sräcker sig.
Men har du galler i taket så är det ingen fara då kan han ju inte rymma. Terrarium kan vara bra men det beror på hur stängningsanordning och ventilation ser ut.

Lotta

issa83
0

#14 Ja men då blir det nog bra med vilket som, det är ju galler i taket på dunan och sen har jag även satt fast stålnät:) Det borde vara rymningsäkert:) Terrariet har terrarielås och bra ventilation både uppifrån och från framsidan:)

Längtar sååå efter honom:)

Helena1978
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett förslag, på det utrymme som finns i kvar kan man ställa ett Hjul eller inreda med hus, eller fler klättermöjligheter, finns ju roligare mangrove rötter oxå, korkbark går oxå bra att använda, tänk bara på att skölja av ordentligt med hett vatten tills vattnet blir i stort sett genomskinligt.

Helena1978
0

Låt fantasin flöda, själv älskar jag att inreda burarna till mina hamstrar, utgår då från art, min vintervita hona Läkerols Bur ser ut så här.

Bara att utgå från vilka behov de har och hur de lever i det vilda, tycker det är viktigt att stimulera hamstern sinnen därför har mina inte hamster complete som Foder då jag tror att hamstrar gillar att söka efter frön i bottenströet för att sedan öppna skalet på tex pumpafrön, gäller ju som sagt att låta dem vara sysselsatta för att de inte ska bli uttråkade då de ju är aktiva djur.

Tegelröret hittade jag på akvarieavdelningen, det är en stor favorit.

issa83
0

#16 åh en sån där rot har jag också, att jag inte tänkt på den. tack Helena!

Helena1978
0

Går ju även bra att hänga stegar för fåglar i gallertaket.

Såhär bodde senaste robben jag hade.

issa83
0

Vill kineser ha Hjul?

Lotta vill Klas ha Hjul?

Helena1978
0

Tror inte du behöver något Hjul, är ju liksom som med andra dvärgar individuellt, vissa blir ju maniska andra inte.

Helena1978
0

en roligare rot som passar kineser.

Geishas
0

Klas har inte Hjul idag och förr när jag hade Hjul till kineserna så användes de inte.

Lotta

issa83
0

#23 oki ja men då är det ju bara onödigt. Då blir han utan Hjul här också:)

Helena1978
0

Min kines använde heller aldrig sitt Hjul härhemma. Det var ju betydligt roligare att klättra tyckte han.