Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1806 ggr
[Hamster95]
0

Kan jag ta bort hjulet?

Kan jag ta bort hjulet åt min guldiis på 3 månader när han får Duna Bur nästa vecka?

Han har haft hjulet i 2 månader ungefär.

Mamma säger att han blir passiv om jag tar bort hjulet för det har hon läst i nån hamsterbok ´men jag ser ju att ni tar bort hjulen åt era hamstar.

Imasy
0

många blir ju beroende av sitt Hjul och blir en form av hjul-missbrukare ;)

kan du inte låta killen få kuta i hjulen när du sätter honom lös i en lekhage eller något då? Och hitta på annan aktivering i buren istället?

[PixelMollan]
0

Jag tycker inte hamstrar ska ha Hjul innan de är fullvuxna och har växt klart..

[Hamster95]
0

Så jag kan ta bort hjulet då?

Han bryr ju sig inte om sina leksaker men jag får sätta in fler i nya buren.

Imasy
0

Kan det kanske vara så att han fått "mani" på hjulet och struntar i de andra sakerna?

Får han något annat att pyssla med så tror jag säkert att han kommer på att man kan leka med de också ;)

[Hamster95]
0

Då kanske det är läge att ta bort hjulet.

Gamla ´buren får funka som lek Bur för då kan jag sätta in massa repstegar,hängmattor å hjulet.

Men vad tycker ni ska finnas i  dunan så att han inte blir passiv  å får tillräckligt med mption och strimulans?

[catrud]
0

Du kan ju ta ut hjulet men då är det viktigt att se till så att hamstern får tillräkligt med motion och sysselsättning.

Johannafia
0

Jag har hört att hamstrar kan bli stressade med ett Hjul, så min har inget Hjul.. hon trivs så bra endå :)

[Hamster95]
0

Min hade ett gallerhjul förr men nu ett Rolly. funderar på att hamstersäkra det då han fastnar med pälsen i det.

Vofflan
0

Jag har Hjul till både guldisen och dvärgen, men det är nästan bara dvärgen som använder det. Men jag kommer inte ta bort det för jag anser att dvärgen har så mycket energi och det är svårt för honom och bli av med den annars då han inte kan motionera på golvet eftersom han är så liten :-)

dragonstar
0

Om man inte har Hjul vad fins det för aktiviterte ma nkan ha i buren i stället? vad fins det hamstar gillar att leka med?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Gasoline
0

#10 Kartonger, toarullar, stegar…. Ja, det mesta!

dragonstar
0

Okej sak föröka komma på något. just nu är det rätt tomt. Hon ahr det hon behöver allt utom Hjul och leksaker som stegar och sånt.

Gasoline
0

#12 Det är bara att improvisera när du inreder buren. Man kan ju bygga egna saker. Man kan ställa in i princip vad som hellst, bara man använder sunt förnuft. Dessutom kan du ju typ trycka in papper i en toarulle osv så att han får knöla ut pappret som han ska boa med.

Finns någon tråd här på sidan om just aktivering i buren, vet ej var, men där finns massa tips. Dessutom kan du leta rätt på tråden där man har tagit kort på sina burar och laggt ut, så kan du ju kolla vad andra har i buren åt sina hamstrar.

dragonstar
0

Ja fast penny verkar mest vara intreserad av att rymma. hon föröker klättra upp och ut. Me najg sak komma på lite lösnignar.

vill ha ett bra Hjul vi köpe rolly hul (tror jag det heter) det är av plast och vi köpte med en ställning men sen kom jag på att det kanske var dumt då det inte kan stå bra i bottenmateralet och blri hon tyngre komemr det skrapa i golvet. så vi ska föröka gå och byta till nått anant.

Vilekt Hjul är bäst? har letat i trådaran men hittar inte dom som handlar om Hjul.

UlrikaD
0

Jag hade gjort tvärtom. Jag låter inte mina hamstrar få Hjul innan de är fullvuxna. Sen finns det vissa som inte nöjer sig med den tid de får ute på dagarna utan är lite mer rastlösa av sig. De får ha Hjul i buren. De som tycker det är helt ok med att vara ute och busa varje dag och tar det ganska lugnt i buren, de får inga Hjul. Men om jag ser att någon skulle bara springa i hjulet konstant så skulle jag ta bort det och aktivera mer på annat sätt istället. Men jag har bara haft en sådan hamster och det gick över med tiden.

dragonstar
0

#15 jag vet ine vad jag sak göra om hon itne får Hjul för hon hoppar mot väggarna och försöker komma åt gallret där hon hänger sig uppochned. Hon blir utsläppt varjekväll.

#16 tack sak kolla där =)

EmmaJorunn
0

Jag skulle satsa på att ta ut hjulet ibland, och ha det i ibland. Var kreativ! Bygg om din ställning lite då eller bygg en egen ställning. Vi har precis byggt en ställning till ett rollyhjul, man behövde bara en pappa och lite tålamod.

Men ta ut hjulet ibland, och kolla hur det går. Det kanske inte gör något att hon klättrar och far runt?

MartaEvelina
0

nej du kan inte ta bort hjuleet för då kan din hamster inte fåmotion och de måste den annars dör den

Royalz
0

#19 Man kan visst ta ut hjulet. Det gäller att aktiver den på andra sätt än hjulet.

[Hamster95]
0

Kan informera om att Totte tröttnat på sitt

Hjul nu och han är ute mellan 2-3 timmar om dagen

nu för han försöker tugga sönder buren och då kan

tänderna gå av och jag vill ju förhindra dyra

veterinärbesök så då får han komma ut.