Min hamster Flux
Tjena! Jag skaffade för cirka två veckor sen en hamster vid namn Flux. Jag har försökt att få honom tam ett bra tag nu men det går lite segt =/ För det mesta bara springer han i sitt Hjul (när han väl är vaken). Jag brukar sitta med min hand utanför hans Hjul med en liten godis bit eller bara min hand. Han brukar bara ignorera min hand och springa på men ibland så stannar han till och luktar lite. Det kändes ganska bra eftersom att han verkade visa mer och mer intresse! Men innan så satt jag med min hand vid hjulet och så började han lukta, men helt plötsligt så bet han mig! Det kom lite blod men det gjorde inte jätte ont. Jag tycker att det är ganska konstigt eftersom att han har aldrig bitit mig förr och jag höll handen helt stilla, gjorde ingenting ovanligt. När han bet mig så ryckte jag tillbaka min hand jätte snabbt av ren reflex och då blev han nog ganska rädd. Har ni några tips för hur jag ska göra? Här är en bild på min Bur (fast utan hamster hjulet).
Jag tycker du ska ta bort saltstenen, hamstrar behöver ingen sån. Den skadar mer än den gör nytta!
Nja asså jag vill inte riktigt ta bort hjulet eftersom att om han inte har det så gnager han på gallret i hörnen av buren. Och sen jag satte in hjulet så har han inte gnagit i hörnen alls.
Hur kan saltstenen göra skada?
Okey, ska fortsätta som jag gör nu :P Men hur tar jag nästa steg? Försökte klappa honom en gång men då ryckte han till som attan och flög iväg!
#3 du skrämmer om du klappar ovanifrån, försök o lägga ner handen i buren en stund. Ta bort hjulet, du får stå ut med att han gnager, det gör alla hamstrar. Saltsten ska dom absolut inte ha! ta bort den genast. Den kan skada hans njurar (rätta om jag har fel).
Asså han gnager bara inte, han gnager så att hela buren skakar! Han gör det i flera timmar i sträck! Och det skadar ju både hans tänder och det är riktigt jobbigt när jag ska sova >.< Så jag tar helst inte ut hjulet.
Hur som helst så satt jag med min hand i buren i går med lite köttfärs, de tyckte han verkligen om! När han åt så klappade jag honom lite i panna och han verkade inte ha något emot de, så det går ju frammåt ^^
Okey, tar la bort saltstenen då :P
Har en fråga till, ska städa hans Bur idag, hur gör jag när jag ska ta ut honom??? Han blir ju fortfarande rädd när jag försöker klappa honom och jag tror inte att han vill att jag ska plocka upp honom! +Att jag vill inte att han förknippar min hand med något farligt =/

så var ett för mi9g också med min dvärghamster inann men han dog efter ett år så nuy har jag en guld hamster men asså när du ska ta upp din hamster ta då ett litet rör och locka in hamster i den och ta sendan upp röret försiktigt .sätt sedan röret presis framför handen så kommer hamster lung gå över på din hand :D det funkadde för mig
men glömm nt att tvätta händerna både inanna och efter du har varit med din hamster
Okey, ska pröva, tack :P

Att hamstrar gnager på buren tyder på 3 saker
1/ försöker rymma
2/ vässar tänderna
3/ vill ha sällskap.
Och jag säger som de andra - ta bort saltstenen!
För mycket salt i en liten kropp skadar njurarna, och det kommer inte märkas innan det är försent.
MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.
Kan bero på understimulering oxå, då hamstrar är väldigt aktiva djur som älskar att utforska. Har han tillgång till att gräva ordentligt i bottenströet? Sätt in lite nya saker nu och då, kan vara något så enkelt som en tom hushållsrulle. Kanske en tom plastlåda med chinchillasand eller papperströ (Toalett Papperspellets, Remiss smådjursströ) i.

Springer en hamster för mycket i hjulet blir ryggen skadad.
Jag skulle råda dig att köpa en annan Bur oxå, hamstern är ett marklevande djur och har inget behov av att ha Bur med en massa olika plan i , har du inte råd med en dunabur kanske du kan köpa en stor samlalåda på ikea sålänge, de kostar runt 200 kr och den är precis lagom till en guldhamster.
Testa att ta bort huset och ge en massa ofärgat toapapper(riv det i bitar) som den kan bädda med, många upplever det som att hamstern blir mer nyfiken och tam om man inte har hus.
Jag tycker att hamstern ska få komma ut en stund varje dag, han är säkert uttråkad.