Brutit benet?!! Hjälp!
Jag hade precis städat Ulltufsans Bur och höll på och fota honom när jag hör konstiga läten och "gruffanden" från Signes Bur. Jag vänder mig om och ser att Signe har fastnat högt upp med benet och hänger ned och kommer inte loss. Jag kommer till undsättning fort som tusan och tar ner henne.
Nu känns det som att benet (foten) sitter löst och hon stöttar sig inte alls på det. Tror att hon har brutit det! Usch!!!
Vad ska jag göra? Veterinären brukar ju inte kunna fixa benbrott på så små så vad hade ni gjort i mitt ställe?
Jag avlägsnade genast det hjulet som hon hade försökt klättra på när hon fastnade. Men i buren har hon ett "gym" med Hjul i. Ska jag ta bort gymet med?
Tacksam för hjälp snarast!
/ Sofie
Just nu finns det inget att göra förutom att ta bort "gymmet" också. Avvakta tills på måndag då veterinärklinikerna öppnar. Har ni tur läker det av sig själv. Men det är bäst att gå till en vet och få henne genomsökt, om det kommer läka av sig själv eller vad som bör göras.
Värd på Choklad iFokus
Jag har tagit bort gymet med.
Tycker så synd om henne… 
Så har jag ställt in henne i datarummet med så att hon får lite mer lugn och ro och inte springer runt så mycket…
Laban gjorde illa sin tass, det svullnade då bara upp och han använde det inte. Jag ringde runt till en miljon veterinärer och sen åkte vi in med honom och då kollade dom på honom och gav honom antibiotika.
Kan det va nåt liknande eller? Kanske bäst att åka in med henne i alla fall.
Jag tror nog tyvärr att hon har brutit den. För när jag satte henne i handen så kändes den helt lös och "konstig". Kändes jätteäckligt!
När Svea, min andra hona flyttade in till mig så skadade hon tassen första kvällen när hon försökte klättra mellan burväggen och hjulet. Men när jag satte henne (Svea) i handen så kände man åtminstone tassen och hon använde den iaf, om än ytterst lite. Så hon stukade nog den bara eller nåt. Hon haltade ett tag men det gick över.
Känns det som lösa"bitar" i tassen?
Det är nog bara att avvakta, jag hade en gerbil som bröt benet. Detta läkte på ett par veckor. Vi håller tummar och tassar. :)

det går inte att gipsa el spjälka hamstrar så vet gör inte så mkt mera än ger antibiotika utifall det skulle utvecklas en infektion, vissa vet ger inte ens det.
det är avakta å se som gäller.
de sover mkt när de är skadade så låt henne sova och ge mkt väskerikt så hon inte förlorar vätskan i kroppen. en skada tar mkt på kroppen å eftersom de sover mkt så går de inte till flaskan å dricker som de bör.
Ja, det känns löst…
Det känns precis som att hon har brutit benet rakt av ovanför "tassfoten" eller vad man ska säga… Ni förstår nog vad jag menar?!!
Har fått en tid hos veterinären kl. 13.30.
Finns det något jag bör tänka på tills jag ska dit?

hoppas det går bra.
håller tummarna å tänker på er.

håller tummarna. berätta hur det går!
Hoppas det gick bra hos veterinären :)
Det gick fina fisken! 
Det är som sagt var brutet och vet funderade ett tag på om hon skulle sätta ett bandage för att stabilisera lite men efter konsultation av de andra veterinärena så kom hon fram till att det var lite riskfyllt.
Hon var väl lite rädd för att Signe skulle svepa med om man sövde henne och med tanke på att Signe antagligen skulle ta loss bandaget så fort hon kvicknat till var det inte värt att chansa på.
Men hon skrev ut Metacam som hon ska få i åtta dagar.
Så nu är det bara att hoppas på att det läker fint!
Veterinären sa dock att jag skulle vara uppmärksam på att inte tassen blir svart för då måste jag antagligen….
Ja, ni förstår…
Har någon av er andra varit med om ett benbrott och att tassen sedan har blivit svart? Vad händer då exakt?
Vad bra att du åkte till veterinären! Hoppas verkligen att det går bra nu!
Jag har som sagt bara varit med om en inflammerad tass. Inget benbrott men Laban blev då ganska slö och trött men efter att han tagit klart medicinen blev han lika kvick som vanligt ^^

brutet ben har jag varit med om men inte att den blev svart.
det kommer nog gå bra ska du se.

min dvärghamster blev skadad och kunde inte gå på ena bakbenet.
Men jag avvaktade och efter några veckor var han pigg och glad,min lilla 2åring!