Duna vs gallerbur!
Hej!
Jag är ny här på forumet och har tänkt skaffa en guldhamster. Och nu är det så att jag har en fråga.
De flesta som jag pratar med anser att Dunaburar är bäst att ha men själv vill jag mycket gärna ha en gallerbur (vet ej om det finns nått bättre namn för dem). Detta då jag lättare ska kunna öppna buren och på ett smidigt sätt ta ut hamstern.
Minus för dunaburarna är att det inte går att ha rör i dem (eller?) och vad jag har hört så blir hamstrarna ljudisolerade i dem och kan sedan blir rädda när man tar upp dem där ifrån. Då allt ljud blir så mycket högre. Jag ska inte ha hamstern till avel utan endast till sällskap och vill kunna öppna buren från sidan och uppifrån.
Skulle gärna vilja ha lite åsikter nu. Plus och minus med dunaburar och gallerburar. 
Tacksam för svar// Alex
Ett plus med galler burar tycker jag är att man ser hamstern bättre och att de går att inreda på ett roligare sätt. Ett minus är att man har en massa Bottenmaterial samt bajskorvar utanför buren hela tiden.
Duna/lådor tycker jag är bättre för de skräpar inte lika mycket, tycker de sitter mer skyddade emot katter tex som jag har. Har aldrig upplevt att hamstrarna skulle bli mer räddda av att sitta i duna är gallerbur ;)
jag tycker samlalådor är mkt praktiska eftersom man får tag på hamstern mkt lätt (om man inte har lock o det har inte jag). Så mitt tips skulle va en L130 samlalåda från IKEA för bara 149 kr:).
jag tycker absolut att gallerburar är mkt bättre, i dunaburarna blir de väldigt dålig luft tycker jag, jag har iaf märkt att hamstrarna är mkt slöare å även skyggare i dunaburar. De e ju bara vad jag upplevt, men jag tycker mkt mer om galler.
I gallerburarna kan dom klättra lite om dom vill oxå, sen kommer man närmare hamstern å den hör allt runtomkring å blir mindra skygg (enligt mina). Så jag föredrar galler:)
Jag föredrar också gallerburar , som sagt bättre luft, och man kan inreda mycket roligare, dom har ALLTID något att göra eftersom dom kan klättra på gallret om dom är uttråkade . ja som 3# säger. allt är faktiskt sant (:
Jag tycker mest om dunaburar,
för då kan hamstern inte bita i gallret (a)
Och för att om man har vanligt spån, så blir det så stökigt, men det kan det ju inte bli med en dunabur :))
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag tycker klart Duna Bur.
Gallerburarna kan luckorna gå upp på lätt, sen gnager hamstern på gallret och så kan den skada sig illa om den klättrar.
Duna Bur tycker jag om för att de är "hela" väggar så hamstern känner sig oftast tryggare, den kan inte gnaga på gallret, den håller inne spån och är lätt att flytta och göra ren.
Jag vet inte riktigt , men somsagt gallerburar är lättare att inreda och kanske lite roligare. Dock så hamnar sanden i sandbadet utanför buren om man har det vid sidan/kanten 
Dunaburarna är lite finare tycker jag , men jag tycker inte hamstrarna jag haft i den har blivit skyggare, och jag tror Mango trivs i den
Fast lite tråkigt är det ju att man inte kan ha så mycket roliga grejer i den.
Man kan visst ha rör!
(Kolla bilden, de oranga sakerna) OBS! jättegammal bild , Mango har nytt Hjul!
min har ALDRIG bitit på gallret! :D
Jag tycker faktiskt Duna är såå mycket bättre en galler. Har både och men gallret gnager dom på hela nätterna och klättrar upp i taket och ramlar ner. Desseutom tycker jag personligen att duna är snyggare :P
Dunor fungerar jättebra för mig!

Jag föredrar gallerburar då mina hamstrar alltid verkar mer uttråkade i dunaburar. Knut får däremot bo en Samlalåda (billigare alternativ till duna) då jag absolut inte vill att han ska gnaga galler, det skulle se galet ut på honom om han blev kal på nosen då han är svart :P

Min hamster är mycket lungnare i sin dunabur (Hela buren är täckt med spån så att den kan gräva)
Men den är även mer sysselsätt i dunaburen,i gallerburen gnager hon bara på gallret mitt i natten.
Jag har dock provat att sätta ihop duna och galler Bur,Voila.
Nu kan min hamster både klättra och gräva :)

#13 supercoolt!
Vad får ni betala i eran djuraffär för en Mini-duna utan tillbehör? I djuraffären i stan får man betala 449kr :o Det tycker jag verkar dyrt för en Mini-duna utan tillbehör..

Jag föredrar gallerburar, har en duna Bur och den känns så himla liten.. För den har ju bara en våning och det som är extra dåligt med den som jag vann på en utställning och på den är att vattenflask hållaren sitter fast i en typ "hylla/bo" som är pyttelitet, så om man inte vill ha det boet så kan man inte ha någon vattenflaska, så man måste borra eget hål och sånt i plasten då. Passar nog en dvärghamster men inte en guldhamster tycker jag. Känns som att hamstern är mer instängd också, den kan inte höra alla ljud lika lätt osv. I mina gallerburar så har Melvin 2 våningar och Sally 3 våningar, känns som att dom får mer o göra :)
- men gallerburar är ju att dom gnager på galler så mkt. Om man stället ut så blir det ju inte så bra om det är bortskaft massa hår runt nosen, och speciellt inte om man har en svarta hamstrar som mig då blir det helt vitt där xD

#18, jaså! Mina är faktiskt inte så jobbiga med det :) , jag kanske har tur!

föredrar duna bur
Dunabur är att föredra med tanke på att hamstern inte skadar sig på samma sätt som i en gallerbur, de kan bli gallerbitare vilket i sig ger skador på tänderna, inte bra, har man en dunabur så behöver man inte ha hus så de når upp till taket, vet hamstrar som har brutit ryggen när de har trillat ner från höjder.
Hamstern är ett marklevande djur och detta med leksaker i buren är ett påhitt av oss männsikor(anser jag) hamstern tycker inte det är roligare för att det finns en massa rör och annat grejs i buren, man får helt enkelt aktivera hamstern utanför buren där den inte skadar sig. Sen om hamstern klättrar i buren så kan den bryta svansen och gör den det får man inte avla med den och inte blir det bra om man vill ställa ut hamstern.
Alla mina hamstrar bor i stora dunaburar och är inte ett dugg räddare än andras hamstrar, de klättrar glatt upp i handen, så är din hamster skygg så tror jag inte det beror på att den bor i dunabur ….
Jag rekommenderar helt klart dunabur till alla som har hamster !
Ju större Bur detso bättre oxå, man kan köpa samlalåda, den stora på ikea oxå, passar precis lika bra.
Jag har en gallerbur och tycker att den är helt okej. Minus blir det ju på att han gnagar på gallret men det gäller ju inte alla hamstrar. Och så hamnar det ju mycket skit och spån på golvet så jag tycker att en duna är ett bättre alternativ.

I åkersberga så kostar en dunabur utan något 300 kr om jag inte mins fel
#16 Här i Hallsberg kostar en mini-duna med tillbehör 298 :)
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#24 Gud vad billigt :) Önskar det fanns billiga mini-dunor här i närheten också!