Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 2504 ggr
[Hamster95]
1

Inreda åt desperat, känslig guldhamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att det finns "Hur bor din hamster" trådar men det har inte hjälpt mig. Totte är en 7 månader gammal guldhamster. Han är som andra hamstrar full av energi och tar ut all den på sitt Hjul och gör desperata rymmningsförsök. Just nu är hans Bur väldigt tråkig, han har ett stort bo, sandbad, en gren och ett Hjul. Jag vill ju att han ska ha en väldigt rolig Bur där han kan få andra saker att upptäcka än ett plasthjul.

Har prövat med att ta hans gamla gallerburöverdel och fästa i Dunan utan vidare lyckat resultat. Dunan blev repig och ful, han gnagde på gallret, klättrade och ramlade och överdelen ramlade ofta ner i Dunan. Vissa kvällar och nätter har blivit lösningen att jag vänder på mitt dygn, äter på kvällen, drar i mig energidryck och är uppe med honom till runt kl. 5-6 på morgonen.

Men hur kan jag ordna ett intressant booende åt han med grejjer som man har hemma?, som han blir aktiverad av?, det är ju ganska svårt med tanke på att han har en 70 duna men alla förslag mottages tacksamt av en desperat matte som aldrig får sova. Kan inte ställa ut han, då börjar han skrika och blir livrädd då han bara klarar att bo i samma rum som jag. Bifogar bild på hans Dunamodell.

Sara87
0

Jadu, det är inte lätt alltid att komma på nya saker att stoppa i buren.

Ge honom en gammal äggkartong t.ex. Ha honom ute mer, låt honom undersöka golvet i köket (spännande smulor kan finnas där ;)) eller sätt honom i en bokhylla. Kan finnas kul saker att upptäcka där.

ememem
0

Ett sätt kan vara att lägga väldigt mycket strö i delar av buren om han tycker om att gräva bland annat.. jag har satt tillbaka halvplanet i min duna och fyllt utrymmet under med strö.. jag tycker det funkar bra.. sen har jag en liten kartong som jag fyllt med tygremsor. Jag har en klätterställning också som hänger i taket.. den är iof köpt men är man ganska pysslig kan man säkert göra en egen. Hoppas du hittar nåt som funkar.. att vara vaken hela natten kan inte vara ett bra sätt oavsett =)

[LoveNasse]
0

Att han är aktiv är ju allafall ett tecken på att han mår bra =)

Min hamster var lika dan förut men när hn började bli runt ett år så lugnade han ner sig :P

Men lägg in gnagsaker, sprid ut maten så han får leta, om du har få leksaker så byt ofta ut dom och sedan kan du lägga tillbaka de gamla igen. Jag har mkt grejjor från mitt leksaksstall från när ajg var yngre till mina hamstrar. Hinder, stall som används som hamster hus, staket upp hängt i taket som hängmatta osv…

DodeN
0

Jag har hängt upp en strumpa i gallertaket som hamstern kan klättra i. Han kryper både i rördelen men även utanpå. Försöker göra om lite då och då och lägga till nya saker som går att klättra och gnaga på. Den hamstern var i början lugn men har nu blivit jätteaktiv och springer i hjulet, gräver och klättrar hela tiden. Speciellt när vi ska äta eller titta på tv, för de står i vardagsrummet då kommer han ut och börjar gräva på burväggen och vill få mat och springa i bollen. Jag brukar hänga maten på ställen dit det är svårt att nå så han får klättra och kämpa lite.