Dräktig igen?! :(
I söndags kväll var min kusin här, och jag var inte hemma. Min pappa hade gett henne lov att greja lite med mina hamstrar. Vilket hon gjorde, hon vet att guldhamstrar inte gillar varandra och att dom börjar bråka om man släpper ihop dom.
Men iaf så fick jag reda på idag att hon hade släppt ihop Swea och Rachel(!!!) i en tom Bur som stog på golvet. Fick även reda på av hennes mamma idag att hon hade sagt att dom "gjorde barn" (!)
Jag har märk på Rachel att hon blivit större, men har bara trott att hon ätit upp sig efter sin kull.
Jag vill verkligen inte att hon ska ha ungar igen, iaf inte så tätt inpå sin förra kull :(
Nu är jag jätte arg på pappa som tillät att hon fick greja med mina hamstrar!! Nått hon aldrig mer kommer att få göra utan att jag är med.
Kan man göra abort på en hamster? Isf tar jag henne till veterinären direkt på måndag.
Usch vad detta känns hemskt :(
oj, aa förstår att det känns hemskt
vet faktiskt inte om man kan göra abort på en hamster, lämnar över frågan till någon annan

Abort går inte är jag nästan säker på. JAg vet att det var rätt svårt när våran Hund parade sin syrra men veterinären gav nån medecin så valparna försvann. har svårt att tro att det går på hamstrar. Men de sa att det fanns stor risk att tiken blev steril av Aborten
Oj, hoppas hon inte är dräktig. Tvivlar på att man kan göra abort på hamstrar tyvärr, och det är ju som sagt väldigt påfrestande för en hamster att få en kull till utan någon vila :(

Det som tar mest på en hona är digivningen så ett alternativ är att avliva ungarna direkt vid födsel.
Men på andra djur kan man ju tex låta det gå längre tid mellan andra och tredje kullen om den första och andra kom snabbt.
Är honon frisk förövrigt går det nog bra.

Hoppas det funkar bra för dej o henne :/ , men det går nog säkert bra tror jag :)
Jag hoppas verkligen inte att hon är dräktig, men hon har börjat fått mini bulor på sidorna :/
Om hon nu skulle vara dräktig igen, kan jag göra nått så hon får upp konditionen snabbt? Som t ex släpppa henne på golvet och låta henne springa i hjulet rätt mkt? Eller ska hon bara vila? :/

Jag tycker hon bara ska vila och samla krafter inför den eventuella dräktigheten återigen :\ så bara låt henne vara och låt henne ta det så lugnt som möjligt :)

Ge närigriks mat ofta går honorna ner mycket i vikt då det haft digivande ungar. ta det lugnt med henne

Hoppas det går bra!
Hon har fått större bulor på sidorna :(:( Hon ska brunsta nu ikväll om hon nu inte är dräktig :/
Ringde vet och dom kunde inte göra abort med så små djur.

#11 Beklagar verkligen.. men nu håller vi tummarna på att hon brunstar ikväll!
Misstänkte att de inte gör sådant på små djuren.. för riskabelt.
Men det kommer gå bra ändå ska du se! :)

nej vad hemskt! men det går säkert bra :P håller tummarna
Oj, det va ju inte alls bra :/ Håller en tumme för att hon brunstrar, men som jag kan förstå det är brunst ingen 100-procentig garanti för att hamstern inte är dräktig :/
Hoppas hon brunstar!
Ingen brunst igår kväll :/
*det är mindre jobbigt för hamstern om hon får två kullar tätt på rad änn om hamstern får tex. en gång i halvåret :)
Hoppas det blir bra vad som änn händer :)
#19 Jo men hon måste ändå vila upp sig mellan parningarna. Annars kan hon bita ihjäl sin andra kull pågrund av stress.
Åh vad detta är jobbigt :( Jag hoppas verkligen inte hon är dräktig.
OM hon nu skulle vara dräktig och hon föder ungarna, ska jag ta bort dom från henne direkt? Eller ska jag låta dom vara kvar och att hon får sköta 'borttagningen' om hon inte känner att hon orkar? :/
#21 jag tycker du ska ta bort dom men det är ditt val.
Annars kasnke det finns ngn nära dig som har en hona med ungar som kan ta över dom här ungarna?
Jag vet tyvärr ingen hona i närheten som skulle kunna ta över dom :/
Vart bor du?
Jag bor i värmland, och det finns igen uppfödare nära mig som har ungar nu :/
jaha okej, verkligen tråkigt :(. Om det nu kommer bebbar, när kommer dom?
Den 24 mars.. Alltså väldigt snart. :/
ja det blir om en vecka :(

oroa dej inte det kommer gå bra.
det funkar ju i det vilda så varför skulle det inte funka nu.
Håller med Zheverez här ovan, det borde gå bra, och gör det inte det mot förmodan så är det ju naturens gång, jag menar om hon skulle avvisa sin bebbar ev. Lycka till i alla fall och jag tror inte det blir några problem! 

hoppsan… så kan det gå ibland, men det går säkert bra
håller med de 2 föregående talarna, det är bara vi hamsterägere som är över beskyddande
ojjsann hmh, jag skulle vara så attans förbannad på min kusin hur liten hon/han än va i det där laget
Jag hoppas att Rachel klarar sig och inte blir för stressad elr så..
Önskar er båda all lycka!

jag tror också att det kommer att gå bra:Dhon är jättefin 
Aj då =/ Men jag tror nog inte det finns någon risk att hon dör eller så för det händer ju i naturen också som några sagt. Men det är ju ändå påfrestande och jag tror säkert att det förkortar livslängden på honor som får många kullar, och inte så kul för dig kanske. Hoppas du sagt till din kusin att det inte var schysst gjort, både mot hamstern och dig..

Usch! Fy på sånna kusiner! Min gjorde samma sak mot mina :(
Bara det att det inte var en ocha och hane, det var 2 st hanar, blev riktigt slagsmål D:
Sen lämnade hon dom tillsammans i en Bur (!!!) Så när jag kom hem vat Beautys (bla) öron helt sönderbitna!! :(
Låt henne få kullen, behåll ungarna, låte henne ta bort dom, men om hon lämnar kvar dom beror det ofta på att dom klarar av kullen ;)
Ta det lugnt kommer går bra men håller med FY FY FY på sina kusiner!
Det viktigaste är att Rachel överlever tycker jag. Men jag hoppas att både hon och bebisarna klarar sig såklart.
När hon får ungarna ska du ställa henne på ett så lungt ställe som möjligt med ett bra gömställe med mycket toapapper och du ska helst inte plocka upp varken henne eller ungarna tills ungarna är ca 2 - 3 veckor gamla. Ungarna är då förstora för att låta mamman äta upp dom.
Du kan även ta dom ifrån mamman lite tidigare (vid ca. 2,5 - 3 v) och stödmata dom med lite mild välling och en "tops" så tar det inte lika mycket på mamman. (Doppa "topsen" i vällingen och håll den mot bebisens mun, dock kan du inte göra detta för tidigt)
Jag hoppas verkligen att hon klarar det!
#42 Jag vet hur man ska göra med ungar ;) Har haft 2 kullar tidigare :) Men tack för tipsen ändå! :)
Hoppsan det blev dubbla inlägg 
#43 Okej vad bra 

stödmatning av hamsterungar är inte så bra.
bästa mjölken har mamman.
att ge kattunge mjölkersättning osv är för starkt för små hamstermagar.
dessutom stressas de mkt å kan svälja fel,sväljer de fel så går vätskan ner i lungorna å de drunknar.
vid stödmatning av så små djur är det svårt att se om de fått i sej rätt mängd el om man trycker i dom för mkt.
dessutom när de är 2v kan de börja äta själva tex välling,gröt å uppblött torrfoder(hund el kattmat),ställ in ett fat i buren så går de fram å tar vad de behöver själva.
Jag hade gärna hjälpt dej om jag kunnat och ta hand om några men jag bor liite för långt bort.. Bor längst ner i sverige typ :/

#46 Jag bor i Blekinge, rätt långt söderut också och jag fick nyss hem två hamstrar, en från Göteborg och en från Stockholm 
Jag har inget problem med plats när dom föds, det är det minsta problemet. Sen tar alltid djuraffären i stan emot om jag inte skulle få sålt dem.
#48 Tänk om du får fler sådär vackra skp bebbar…då gäller det att titta bort, för hur ska jag annars kunna hålla mig. BimBim är heeelt underbar och go!Igår rusade hon fram till handen och hoppade upp när jag sänkte ner den i buren:)

Men herrejösses vad enorm hon är!
Jag håller tummarna på att allt ska gå bra!
Ja, hon är lite rultig, tihi! Det kommer att gå bra, gör bara som du gjorde med förra kullen, det är ju inga konstigheter alls! Hon fixar det! 

Jäklars vad stor hon var. Så stor var min Ginger när hon fick 14 stycken.
När är det dags?
Åh herregud! Hatar när föräldrar låter andra hålla på med ens djur utan ens eget tillstånd.
Här hålls tummar och tassar för dig och Rachel! Kram!
Värd på Choklad iFokus
#54 På tisdag har hon gått 16 dagar.
oh, önskar att vi kunde hjälpa dig på något sätt 
allting kommer säkert gå bra , håller tummar och tassar för Rachel!<3

Ojdå… ibland kan det hända små olyckor, men oftast så går det ju bra.
Nu vet ju inte jag hur länge sen din hona hade kullen iom att jag inte är aktiv här normalt. Men det verkar ju som ett litet tag sen iaf? Och du skriver längre upp att hon är i gott hull och aldrig blev jättesmal efter förra kullen vilket bara är positivy för denna kull.
Hamstrar är gjorda för att föda många kullar och få många ungar i kullen, så att hon oturlig nog blev parad en gång till är ingen större katastrof - det är absolut inte så att du behöver stödmata ungarna extra med en massa ersätting eller ta bort ungar! Din hona kommer klara det hela galant själv med lite hjälp från dig iform av extra god och näringsrik mat så att hon har alla förutsättningar alla klara att föda upp ännu en kull.
Ta hand om din hona och kullen som vanligt, men håll ett litet extra öga om hon skulle bli väldigt sliten eller många ungar skulle bli väldigt små och magra - först då bör du se upp och börja oroa sig, inte föräns dess tycker jag.
Nu väger hon 195g, vägde för 3 dagar sen 176g :o
Wow så stor hon blivit. Jag håller en tumme stenhårt för att hon klarar av förlossningen å bebbarna :)
#59 Så kul att du kikar in Nico :)
Du kan kulla bort några ungar så hon inte har så många att ta hand om.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#61 Tja.. fick ett litet infall och tittade in här igår =)

lycka till :D hoppas det inte blir lika många som förra gången då? det blev väl ett gäng då om jag inte mins fel? men jag tror inte att det ska bli något problem ;) önska henna lycka till :d

Oj! hon är ju enorm!! :O
Hoppas all går bra! :D
Hoppas att allting går bra, hon är jättefin!
oh hon är verkligen stor! :o
Håller tummarna för dig och sötnosen ;)

Ojj hon va inte lite tjock :P Hoppas det går bra med mamma och bebbar nu. Jag har också en irriterande kusin, men min han förgiftade mina fiksar genom att hälla i allt fiskfoder i akvariet och jaa.. Det va bara en fisk som övelevde.
#42 Tyvärr så kan hamstermammor få för sig att ta bort stora ungar också, men det händer inte ofta, och troligtvis bara om det är något fel på bebben.
Är så nyfiken, hur har det gått? Bebbar ännu?
Hur har det gått ?! några bebbar än ? :o
#72 och #73
Ja, det har kommit hela 16st igår middag.. Finns en tråd om det, Rachels ungar!
Oj, och grattis, måste genast kolla in tråden!
oj, MÅNGA UNGAR! :o
Lycka till med alla småttingarna! 

Ojdå, lycka till med bebisarna! :)

#74 sökte men kom inget