Tips på något uttröttnade? *långt*
Hej!
Nu behöver jag tips på vad jag kan aktivera min pigga Stina med, hon har varit aktiv i 14 timmar nu och verkar inte bli trött än.
Hon har en kull med ungar som blir 3 veckor imorgon, eftersom de är 9 stycken så började antoniuslådan kännas för liten så för några dagar sedan flyttade de till en maxiduna. Först var det nytt och sådär, så energin gick till att bädda och undersöka bland allt nytt.
Igår (i förrgår) börjades det med lite gallergnagande som slutade efter lite springande i vardagsrummet.
Idag (igår) började hon gnaga galler vid 13-tiden. Jag tog upp henne, lät henne springa av sig och leta mat som hon kunde hamstra tills att hon verkade någorlunda nöjd och jag la tillbaka henne.
Några sekunder och hon började gnaga galler igen, så tog jag upp henne igen och lät henne springa och leta mat som första gången, tills att hon verkade lite tröttare och jag la tillbaka henne i buren igen.
Precis som förra gången så tog det bara några sekunder och hon blev plötsligt lika pigg igen, började gnaga galler och försöka komma ut.
Så jag tog upp henne ytterligare en gång, lät henne springa, och gömde henne under katternas filt, så att hon både fick motionera, lägga energin på att tänka hur man ska komma ut + lägga tanken på den "nya" lukten av katt. När hon var ungefär lika "pigg" som en säck potatis så fick hon komma tillbaka till buren igen.
Och ännu en gång, några sekunder tog det och hon blev lika pigg igen och började gnaga.
Nu är klockan över 3 på natten och hon är fortfarande pigg sedan 13-tiden, 14 timmar alltså… 
Däremellan har jag även smörjt in gallret med äcklig smak, som inte fungerade. Hon har även varit på rymmen, tog ner en vad jag trodde var en trött Stina och la fokus på en av hennes ungar som jag skulle ta upp. Vips så var hon borta.
Hittade henne efter ett tag, då hon kom fram mitt på golvet. Då såg hon jättetrött ut, så jag tänkte att "Nu borde hon väl somna…", men inte då. Några sekunder tog det och hon var på gallret igen och ville ut och springa mer, och då hade hon ändå fått springa/leta mat/fått tänka sig ut genom labyrinter av filtar i flera timmar sammanlagt redan.
Nu har jag sedan snart 4 timmar tillbaka ordnat en låda med ett Hjul som hon får springa i. Då har hon sprungit där tills att jag har hört att hjulet stannat, då har hon nästan somnat i hjulet, och jag har tagit tillbaka henne i buren i hopp om att hon ska fortsätta sova där, utan resultat, så jag har fått ta upp henne igen, lika pigg som innan…
Jag har säkert fått ta in henne i buren för att sedan fått ta upp henne igen över 30 gånger sedan hon vaknade igår.
Nu äntligen så verkar hon ha somnat efter att jag lagt in henne i buren igen precis, hon hade ramlat av hjulet i aktiveringslådan och sov på rygg bredvid. Förhoppningsvis behöver jag inte ta upp henne igen för tillfället, så kan jag också få sova nu.
Hon har verkligen aldrig varit så pigg/stressande tidigare, som hon varit idag/igår.
Någon som har tips på något ännu mer uttröttande som jag kan aktivera henne med senare idag då hon vaknar igen?
Ska prova med klickerträning, om hon är koncentrerad nog att ens stoppa något i kindpåsen, men antar att hon också behöver göra något annat…
Nu är hon pigg igen, hon väckte mig av gallergnagande, fick ta upp henne igen. Har lagt henne i aktiveringslådan och nu springer hon i hjulet som en tok. Vanligtvis ska hon inte vakna förrän på eftermiddagen.
Vad tusan gör henne så pigg, ska de inte bli trötta av att ha ungar? 
trivs hon i buren då? mina hamstrar blir så om dom blir stressade/inte trivs.. var tvungen att möblera om bland hamstrarna i burarna flera ggr för att få det att funka här hemma hittade sen en kombination som funkade.. det är ju inte alltid dom trivs i en större bur…….
men det kanske lugnar sig när hon bott in sig lite….
Totte har en gallerbur som lekbur, ska prova med nagelbitarmedel och pensla på gallret. Kanske kan funka på Stina?
#2 Det är just det, hon fungerar inte alls med burar som har en massa "krimskrams" (som går att gnaga på), hon bodde i en miniduna som första Bur direkt när vi fick hem henne, men när hon blev lite större och började brunsta så var hon helt omöjlig att ha i buren vissa stunder.
Det är därför hon annars bor i en antonius så att hon inte kan gnaga, men nu är den ju som sagt ganska liten för 9 3-veckorsbebbar plus Stina. I alla fall så är det inte många dagar kvar tills att man kan sära på ungarna, så får väl stå ut med lite sömnbrist till dess.
Jag har dock inget minne av att hon har varit vaken 20 timmar om dygnet tidigare…
#3 Nä som det står i huvudinlägget så fungerar det inte, hon verkar vilja bita oavsett vad gallret smakar.
Tack för era svar!