2 Guldar tillsammans
HEJ! Nu har jag en fråga jag redan vet svaret på, kan man ha två guldhamstrar i samma Bur? Jag vet att dom är ett ensamlevande djur så det behöver ni inte säga. Men jag undrar om någon annan har haft det och hur det isåfall funkade?
För jag funderar på att köpa en till guld och succesivt anpassa dom till varandra eftersom min första är väldigt snäll. Desseutom är dom halvbröder. Men tror ni det skulle gå om dom flera gånger innan ihopsläppningen får träffas på en luktfri Bur där ingen har amrkerat revir och självklart under uppsikt?
Nej de kan i värsta fall döda varann och i bästa fall ge varandra förfärliga skador. Dumt att ens prova. Finns ingen anledning.
/Anders

kanske men jag tror inte att de kommer att må så bra, de är ju som sagt ensamlevande djur ;)
Ta inte risken.. kan gå dåligt"

Jag hade inte tagit några risker.
Har provat med två kullsyskon, som inte gick att skilja åt från början. Men när dom var 10 v så började dom bråka massor. Det var nästan två år sen.
Dessutom är det ju lag på att dom ska ha egen Bur vid 8 v ålder. Så jag var väldigt dum som prövade, det erkänner jag själv.
Värd på Choklad iFokus
Okej då stryker jag den iden, tack för svaren :D
Ja, det är nog säkrast så :)

Mina 2 är 11 veckor och har inte bråkat, går en att skillja dom från varandr, men det är dags för det…

Mamma hade två ihop när hon var liten men sedan fastnade den ena i hjulet och den andra sprang. så den ena dog.
#11 Det gäller inte allas bara pirvatpersoner. Men det är många djuraffärer som bryter mot jordbruksverkets regler.
Värd på Choklad iFokus

#12&13: Men då borde dom göra något åt det, tex hamsterförbud eller något :S
Vad jag vet har djuraffärer inte fler hamstrar tillsammans om dem är över 8v.

en hamster måste ha en viss yta. tror det är ungefär på en yta lika stor som en mini duna man får ha 4 ungar. ska det vara fler ihop måste buren vara enorm.
fram till 12v får butiker ha ungar ihop. sen måste de säras. ofta säras de på tidigare då de börjar slåss.
#16 Det är inte särskilda regler för butiker, så de får inte heller ha ungar ihop över 8 v. Sen att de har det iaf är en annan femma.
Jag blir ju så arg när jag ser två hamstrar tillsammans i en djuraffär. Min Majsan (tre månader) bodde med en hane där, det ledde naturligtvis till ungar som ledde till döden för min älskling. Vill inte att det ska hända någon annan, det är ju väldigt många barnfamiljer som köper djur i djuraffärer. Alla små barn tar det inte bra närett djur dör, speciellt om dom inte får ha det så länge.
Värd på Choklad iFokus
Jag hade 2 systrar boende ihop, det var dom enda som fanns kvar och dom hede sålts tsm en gång och sen lämnats tillbaka till affären pga allergi, dom var ca 4 månader när jag köpte dom och tog både då dom skulle funka ihop enligt djuraffären och hade extra burar hemma för säkerhets skull ;)
När dom blev ca 1½ år märkte man att dom började små tjafsa och särade då på dom, den ena honan blev 2 år och den andra över 2½ :)
Men dom bode utan problem jätte länge :)
Detta är enda gången jag har 2 st tillsammans och detta är min erfarenhet ;)
guldhamstrar vill leva ensamma, ta ingen risk, det kan sluta med att dom dödar varandra :o

#15 Jag vet en som dom har 3 st vuxna honor tillsammans, dom är ca 7 månader :S
Jag provade att sätta ihop mina på golvet idag. Den stora sprang bitvis efter din lilla nosade på honom och sprang efter med nosen i sjärten på honom? Någon som är bra på hamsterns beetende som vet vad det står för? :)
#22 Dom brukar nosa och så innan dom atackerar.
MEn snälla, sätt inte ihop dom!
Värd på Choklad iFokus
#22 Det kan gå fort när den klipper till. Varför håller du på med det där egentligen? Det är inte snällt mot djuren!
/Anders
ok…
Håller med Anders, för djurens bästa.
Värd på Choklad iFokus
#25 lyssna på dom som har erfarenhet. Om dom nu ändå inte verkar gilla varandra är det väl onödigt att tvinga ihop dom liksom ;)

Dom ska ju inte ens vara ihop, enligt lag ska dom leva ensamma från och med 8 veckor just för att dom är solitärer och annars kan döda varandera.
Så varför ens fundera över det ?
Dom har varsin Bur. En har en vandlig duna och den andra en enorm duna som igentligen är en marsvinsbur. Så dom lever ensamma. Men när dom är ute på mitt golv är dom ute tillsammans och det funkar superbra! Dom putsar varandra. :P

#29 Sluta säta ihopa dom, det är inte bra! mina som satt ihopa är nu särade, då Denim blev riktigt skadad, skadan tog bara 5 sekunder att göra för rayon o.o Så snälla SLUTA! jag ska aldrig mer ha ihopa mina guldhamstrar!
#29 Dom putsar varandra innan dom går till attack! Säger som ZorroR: Sluta! För dian hamstrars bästa!
Värd på Choklad iFokus

Jag har haft 3 guldhamstersyskon som levde tillsammans hela livet :)
#32 Det är olagligt och fel. Du visste inte vad som kunde hänt när du inte var där. Det går så otroligt snabbt.
Värd på Choklad iFokus

Jordbrukslaget säger att efter 2 månader skall inte guldar bo ihop.
med handen på hjärtat har jag haft de i hop lite längre men ofta börjar de slåss. Och ibland mycket tidigare redan runt 6 veckors ålder.

Ja jag själv har två st honor ihop nu som är 6veckor. Jag känner oro för dem.. fast än så länge funkar de utmärkt och på söndag får den ena honan flytta till sitt nya hem.
Visst kan de i vissa väldigt enskilda fall funka med två guldar tillsammans. Men som föregående talare… DE lever ensamna och vill leva Ensamna. Plus att Jordbruksverkets regler säger att från en hamster är 8veckor ska den bo själv! Bara dumt att testa. Vill du ha djur som lever tillsammans är det bättre med tex marsvin. Sen kan de hända väldigt snabbt och de kan skada varandra ordentligt. Hade två st hanar som var ute på golvet. Självklart på varsin del och en kraftig planka emellan. Av misstag var inte plankan stängd som den brukar och den ena hanen kom ut till den andra. Jag var där och reste mig snabbt. Hanen kastade sig dirket på min andra hane och bet honom i ryggen. Inget nosande eller hälsande utan han högg direkt. Nu gick detta som tur var bra.