Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1452 ggr
Wind80
0

AKUT HJÄLP!!!!

Hej!

Svea har fött iaf en bebis, seringa fler.

Den bebisen lever men Svea ligger i ett hörn och bebisen i ett annat hörn helt oskyddad!

Varför har hon gjort så???

Vad ska jag göra???

Snälla skynda er att svara! Vill ju så gärna att bebben ska överleva!

Är lite orolig nu så jag kommer in på exakt hur gammal Svea är men hon är DEFINITIVT inte för ung!

Tacksam för akut hjälp!

Wind80
0

Jag tog en sked och förflyttade ungen till Sveas hörn, hoppas, hoppas att det löser sig!!!!

J*a iskalla Svea… Skrikandes

Wind80
0

En annan unge är död… Gråter

[Hamster95]
0

Tråkigt!Men vet du,jag tror att Svea känner sig väldigt stressad för då kan dom bete sig så.Ställ in ett hus med bomaterial så att de kan få vara ifred.

membeel
0

Jag tkr du ska avakta lite .. bara kolla till nån gång ibland, är så lätt att dom blir stressad och att det inte går bra istället ..
Hon finner säkert ro snart och börjar pyssla med ungen (:

Wind80
0

Hon har redan ett fint trähus i buren som hon inte använder. Fråga mig inte varför. Hon har alltid varit sån, hon ligger helst ihopkurad i spånet.

Det känns som att jag inte kan göra så mycket, tyvärr…

Fattar bara inte varför hon beter sig så här… Förra gången födde hon en unge och den var död eller så bet hon ihjäl den. Vet inte vilket.

Förra gången och idag föder hon på dag 18. Konstigt!

Min förra hona som jag hade skötte sig alltid själv, alla ungarna levde och hon tog väl hand om dem!

Med Svea däremot skulle man bli glad om åtminstone en unge överlever…

Ham-Madam
0

låt henne vara.

känner hon sej stressad så sprider hon ut kullen i buren. kanske hon inte fött klart än.

sprider hon ut ungarna vid fara,hot så ökar chanserna att minst en överlever tror hon. hon tänker att rovdjuret,faran tar de andra å sen går hon till den som överlevt hotbilden å sköter om den.

kan också vara så att hon är trött å behöver vila en stund innan hon tar sej an ungen eller så är hon sjuk. kan vara kalkbrist så hon inte får igång mjölken. kan också vara mjölkstockning på gång då gör det ont när ungarna ska dia å hon går därifrån.

avakta å se hur det går. ge henne en lugn å varm plats el sätt en handuk över halva buren.

Wind80
0

Ok, lägger dit en handduk på halva nu med en gång. Har jag aldrig tänkt på förut. Tack för tipset!

Hade hon använt sitt hus hade det ju varit en sak men det gör hon inte.

Jag hoppas det får henne att känna sig lite lugnare!

Wind80
0

Nu stänger jag av datorn och återkommer imorgon kanske. Svea är i samma rum som datorn och nu släcks den ner.

Hon satt och tuggade på en unge när jag tittade till henne nyss men en unge har hon gömt i spånet och den lever.

Har lämnat henne väldigt mycket i fred och endast "stört" henne ett fåtal gånger men hon verkar vara väldigt känslig…

Önska mig lycka till och håll alla tummar och tassar att någon överlever! Vill så gärna behålla en av dem!

Kram på er!

PS. Återkommer så fort jag vågar röra mig i rummet igen.

kajsa08
0

Hoppas det går bra med de, eller dem som är kvar.

Kram från mig och mina hamstrar

Ham-Madam
0

jag håller mina tummar å tår i hopp om att åtminstonde en klarar sej.

Wind80
0

Jag tänkte byta vatten hos Svea och undrar då hur jag ska gå tillväga. För att göra en lång historia kort så måste jag tejpa fast flaskan vilket är ett litet pyssel. Den måste tejpas bra för Svea gillar att dra i den. Detta tar som sagt var lite tid.

Vad vore det bästa?

Borde jag ta upp Svea och sätta henne i transportburen medan jag gör detta så hon inte passar på och biter ihjäl fler?

Ganska oroväckande nämligen med tanke på att jag bara stod still en halv meter från buren när hon började tugga i sig en unge.

Vad vore lämpligast att göra för att eliminera chansen att hon äter fler?

Imasy
0

Jag hade låtit henne vara helt tills imorgon. Är vattnet drickbart så gör det nog inget, hon klarar sig tills imorgon så kan du ge henne nytt vatten då om det går.

När hon är så stressad redan så skulle jag inte stressa henne ännu mer.

Ham-Madam
0

ge henne nån frukt el grönsak tex gurka så får hon i sej vätska.

el ställ in en skål det går fort och du stör inte henne mer än en kort stund.

Sara87
0

Hur går det för Svea å bebben?

MangoPeperoniOwner
0

puttar lite till. Hur går det som sagt?

Moorooten
0

ställ in en kartog och riv fullt med toa papper dom brukar gilla kartonger

Wind80
0

Ursäkta att det har tagit lite tid innan jag har svarat.

Det funkade inget vidare med Svea och bebbarna. Alla (om det nu var flera) gick åt som på löpande band… Skrikandes

Så nu vet jag inte om jag ska ge Svea en sista chans eller inte. Vi får se.

Jag har hunnit skaffa mig en ny liten hona som heter Signe som jag tänkte para lite senare när hon har boat in sig ordentligt och har åldern inne. Hoppas att det går bättre för henne!

Arnold, min förra hona, var det ALDRIG några problem med! Jag är 100% säker på att jag hade kunnat tagit hennes ungar i handen från dag 1 och sedan lagt tillbaka dem utan att det hade hänt nåt. Hon litade fullständigt blint på mig!

Svea är visst väldigt annorlunda. Jag förstår fortfarande inte vad som är fel men jag misstänker att hon är väldigt! lättstressad.

Sara87
0

Så tråkigt att Svea inte passar som mamma. Tyvärr är inte alla honor mamma-material.

Starta gärna en ny tråd å berätta om din nya hamster å lägg upp bilder :) Tror inte vi sett Svea heller förresten?

MickiRosa
0

Ja som sara skriver är inte alla hamstrar bra mammor. vissa hamstrar litar fullt på en, medans andra vill vara helt ifred.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Anna-Helga
0

Kan det vara så att de har brist på något kanske, typ protein? Får hon något kött, hund eller kattmat eller sånt ibland?

Mirzadancing
0

PPPUUUT HUR GÅR DET!!!

Wind80
0

Jag köper hamstermat som heter "Hamster complete" från Versele-Laga som innehåller kött, kyckling och fisk. Utöver detta är jag dålig på att ge mina hamstrar något annat proteintillskott.

Har ni några förslag mer än katt eller hundmat som jag kan ge dem? Äggula går ju an med för det innehåller protein eller?

Sara87
0

#22 Jag skulle tipsa om min artikel Tips på Färskmat! Där hittar du en massa tips, proteiner, vitaminer osv :)

bblomquist
0

åh, :) hoppas hoppas hoppas det  går bra med den nästa honan, är svea handtam? :)

Bulba
0

Kan ju vara så att hon har lite för stark moders instinkt.

Mirzadancing
0

Hoppas det går bra,när få vi veta ?

Hamzter95
0

hoppas också det går bra

Wind80
0

Svea är handtam och har varit det nästan sedan första stund. Hon är nu dräktig för tredje och sista gången. Det var beräknat igår men hon föder alltid på dag 18 så det förväntas komma smått imorgon.

Signe blev parad samma dag och fick bebisar igår.

Nu till en fråga…

Hoppas ni inte kommer hata mig för det här… Jävligt klantigt och otroligt dumt av mig!!!

Jag skulle ge Signe lite kattmat och då kom hon ut från kartongen där hon har ungarna. Nyfiken som man blir placerar jag Signe i en annan Bur som jag har stående och lyfter upp kartongen för att kunna kika in hur många ungar som hon har fått. I det läget hade jag glömt att jag hade gjort ett ingångshål och det låg nu neråt. Vad som hände var att ungarna började trilla ut varav tre föll ner på golvet från ca: 30-40 cm höjd. De andra föll i spånet.

Jag vet, det var otroligt förbannat dumt av mig och jag hatar mig själv för det!!!

Tror ni att de (3) klarar sig? Har någon annan tappat små bebisar innan och hur gick det för er? Hur stor är chansen att de dör av fallet?

Känner mig just nu som världens hemskaste matte… Gråter

Tidigare har jag bytt Bur på Svea och förflyttat henne till ett annat rum så hon inte skulle bli störd av de andra.

Den här gången så har hon kvar sin vanliga Bur och den står där den alltid brukar så jag hoppas att det kommer funka bättre. Anledningen till att jag bytt Bur åt henne tidigare är att hon har ett gym i sin vanliga Bur och jag har velat komma åt ungarna ifall någon av dem skulle dö och man måste plocka bort någon.

Så nu kör jag på allt som är vanligt för henne och hoppas att det går bättre… Håll tummarna för mig och hamstermammorna!

nonisaga
0

#28 Har svea fått 3 kullar på 4 månader!???

Wind80
0

Hmm, har inte riktigt hållt räkningen.

Jag bör väl säga att INGA ungar har överlevt så att det inte blir några missförstånd så att folk tror jag parar henne som en galning utan att bry mig!

Svea är i utmärkt kondition o det är nu mer än två månader sen hon födde sin senaste kull. Vad jag har förstått det som (läst!) så kan man redan efter en månad para om honan om inga ungar överlever.

Rätta mig gärna om jag har fel, det är så man lär sig! 

Jag är ingen hamsterprofessor men jag ville försäkra mig om att hon hade tillräckligt med tid att återhämta sig så jag lät det gå två månader. Dessutom ville jag hinna med att ge henne tillräckligt med kattmat ifall hon nu biter ihjäl ungarna pga proteinbrist.

nonisaga
0

#30 jaha okej

Bulba
0

#28 Jag tror absolut att ungarna kommer överleva. Jag själv har tappat ungar från högre höjder och de har klarat sej utmärkt och inte blivit annorlunda på något sätt.

kajsa08
0

#30 En del honor kanske inte är lämpade att bli mammor. Hur gammal är Svea? Om hon inte är för gammal skulle jag vänta ett bra tag med att ta en ny kull eller helt enkelt avstå faktiskt. En hona kan man ta max 3 kullar på, eller möjligen fyra och inte mer!. Det tär på krafterna och är jobbigt för mamman, så ta det lugnt du!  Hon kanske ska gå i pension och vara en gosehamster istället för avelshamster? Kram  Glad

Wind80
0

Svea ser ut att ha fött i och med att det är lite blod i buren och hon har blivit mindre. Jag misstänker att hon inte har några kvar i magen för hon är pigg och alert men hon står ändå under viss observation. Det är ju trots allt dag 18 idag.

Tyvärr så har hon med största sannolikhet även denna gång ätit upp dem för jag ser inte till en enda bebis i buren.

Ledsamt att säga det men hon är nog inte ämnad för att bli hamstermamma. Hon kommer definitivt gå i pension nu och bli (fortsätta vara… Skrattande) min gosehamster!

Jag vet inte om det kan vara nåt genetiskt fel på henne som gör att hon inte kan få friska ungar???

Denna gången parade jag henne med Jeltsin istället och han har tidigare levererat en annan kull med min bortgångna hona Arnold. De var alla friska och med fint temperament.

Signe däremot blev parad med Ulltufsan som Svea blev parad med tidigare så han verkar det ju inte vara nåt fel på.

Bulba
0

Gud vad synd. Svea är ju fin men that´s life. Vissa klarar inte av det…

Men det betyder ju inte att dina andra hamstrar e dåliga mammor :)

Wind80
0

Det betyder det ju inte…

Signe verkar det gå fint för! :o) Tack och lov för det!

Hon är väldigt mycket hos ungarna och verkar sköta det galant! Hon kommer fram emellan varven när hon hör att jag är i rummet för då vet hon att hon får sig nån godbit men annars finns hon bara hos ungarna.

Det är lite ovant för mig att ha haft så mycket ståhej med Svea i och med att för Arnold var det aldrig några problem! Hon födde tre fina kullar och sen pensionerades hon.

Det bästa med Arnold var nog det att jag visste att hon litade fullständigt blint på mig! Till och med hennes sista dygn när hon var dålig och vinglade som bara den försökte hon ändå möta mig i buröppningen.

Det är kärlek det… :o)

Bulba
0

Ja det är det verkligen! Det låter som en riktig myshamster <3

Hur gamla e Signes ungar nu?

Wind80
0

De är bara två dagar gamla så det är många dagar kvar innan de börjar kuta runt i buren… Skrattande Längtar redan…

Bulba
0

Ja det är så himla gulligt när dom börjar gå runt och mamman envisas med att bära in dom hela tiden ^^

[Hamster95]
0

Vilken bra mamma :D