Hamstersugen!
Helt ny på denna sidan, håller mest till på hundar och blandrashundar. När jag var yngre hade jag en del hamstrar, 4 stycken tror jag att det var innan jag flyttade och skaffade hundar och så. Nu är det så att det börjar suga i "hamstertarmen" igen=)
Hur länge har ni ute era hamstrar per dag, räcker 1 timme typ? Hur tror ni de kan gå ihop med hundar (små)? Mina hamstrar levde i 1½-2 år, det var ganska normalt va?
Sen en sista fråga, nu har jag sett att alla burar till hamstrar är med rör och våningar o så i, det vill inte jag ha, vill ha en vanlig envåningsbur, lagom stor, finns det fortfarande att köpa??
Många frågor, jag vet=)
Hej och välkommen hit!
Självklart finns det burar utan rör och våningar att köpa. Du kan en vanlig dunabur(plastbur med bara galler i "taket") Till dom ingår iofs ofta ett våningsplan och ett Hjul som är på tok för litet för en guld(men passar dvärg)Men vill du inte använda dig av detta våningsplan är det ju bara att du plockar bort det. Vissa här inne använder sig av en stor 130l Ikea låda ur "samla" serien. Söker du på samlalåda här inne så hittar du säkert bilder på hur folk har inrett dessa till sin hamster.
Personligen tycker jag att galler burar eller hamsterburar med massa rör går bort. Har du en gallerbur får man lätt en gallergnagade hamster och det kan ge hamstern fula sår på nosen och kan föra ett himla liv när de gnager på nätterna… En Bur men massa rör är jobbiga att städa, då det ofta blir både bajs , kiss och matrester i rören, så man måste plocka isär och städa.
Tror att det är väldigt olika hur länge hamsterfolk har ute sina hamstrar. Men en timme om dagen som du säger är väl alldeles utmärkt.
Om dina hamstrar levde 1½-2 år så är det helt normalt. Vissa kan leva ändå upp till 3 år men det är inte så vanligt. Runt 2 år är väl det allra vanligaste.
En timme räcker bra. Jag brukar låta min hamster få komma ut ur buren några gånger i veckan för få springa fritt och undersöka andra saker.
Det beror nog mycket på hundarna, men jag skulle inte lämna en hamster tillsammans med hundar utan uppsikt.
Medellivslängden för en guldhamster är 2år. (Mellan 1½-2½år), så det var helt normalt.
Plast lådan SAMLA från IKEA och dunor (plastburar med lock av galler) är bra enplansburar till hamstrar. 
Tack för svaren! Nä obevakade ska hamstern inte vara med hundarna men måste lära hundarna att hamstern inte är mat!! Ja en "vanlig" Bur för det bli, ganska stor för jag ska ha en guldhamster och inte en dvärg. Vilket kön rekommenderar ni?? Jag har bara haft hanar förut då jag fick för mig att de kanske är lite lugnare och inte har en honas temperament….?
#3 å det där är så idividuellt. Mina honor har varit toppensnälla och jag får bättre kontakt "personkemi" med dom på nåt sätt.
Men visst finns det honor som är lite vildare i sitt temperament än hanarna på gott och ont. Många honor gillar ju att böka runt och möblera om en hel del i sina burar med medan hanarna ofta är ganska nöjda som det ser ut när matte grejat iordning:)
Mina hanar han iallafall inte varit lugnare än honorna här hemma. Snarare mer energiska medan honorna varit lite stillsammare. Men vet att det finns andra som har en helt annan uppfattning:) Nä, finns nog inget bra svar där. Du får gå på din "känsla"
Men ett tips, försök hitta en uppfödare att köpa ifrån istället för zoobutik:)
#1 Jag har hört att man får "sämre kontakt" eller något med hamstern om man har plastbur, stämmer inte det?
#5 det är så inviduellt, hamstrar för ju som sagt otroligt bra. så dom hör dig jätte bra även fast det är en plastbur! :)
#3 Kom ihåg att hundar normalt är rovdjur, även om man tränar dom att man inte får röra hamstern kan deras naturliga beteende komma snabbt och dom kan gå till attack.
Värd på Choklad iFokus
Välkommen hit!
#7 Håller med Ebba här, min hund (powder puff) brukar ibland vara väldigt sugen på att ta tag i mina hamstrar å ruska dom som sina andra leksaker. Så man får hålla lite koll även på hundar ;p
Ja jag har ju en tax med så….men ska fundera ett tag till så jag är säker på mitt beslut men det var så många år sedan nu så är allt lite sugen igen. Kom ihåg att jag bland annat hade en cremefärgad som var väldigt mysig, sov alltid i min bröstficka eller knä när han kom ut=)
Ang. hundarna så tror jag att det kommer att gå bra. Sålänge man inte håller på och nej:ar och fy:ar så fort de visar intresse - då blir det intressant, vad det är som är så värdefullt!
Mina två (Border Collie, och Schäfer/Border Collie/Golden Retriever), bryr sig inte ett dugg om mina hamstrar, det har varit lite intressant att nosa ibland, men jag har försökt att få deras syn på hamstrarna till att de inte är mer roliga än så, vilket har gått väldigt bra. 

De finns vanliga burar.
Hamstrar är underbara.
1 h är helt okej.
Hamstrar med hundar fungerar men man får kolla hunden bra