Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1453 ggr
Ebba-A
0

Tre månader och dräktig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ju fått hem en hona från en djuraffär. Hon är tre månader. Där bodde hon med en hane(nf lh), jag vet inte om det är hennes bror. Han i djuraffären sa att hon absolut inte var dräktig. Men jag tycker hon har små bulor på sidorna. Jag avvaktar några dagar och ser sen. Men kommer hon klara det isånnafall?

Värd på Choklad iFokus

heffaklump
0

Jag har för mig att en hamster minst ska vara 4mån vid första dräktighet… Jag vet inte så mycke så någon mer kunnig får säga ;P Det brukar ju hända att dom blir gravida på djuraffärer och man får ca 10 hamstrar till.

Linda3046
0

Har för mig om att i dannmark så är rekommendationerna att inte para innan 3 månader. Så hon borde ju klara att få ungarna, men risken är ju stor att hon inte känner sig mogen och äter upp ungarna skulle jag tro. Vid 3 månader är de ju inte färdigvuxna heller.

bblomquist
0

Nej vad fin, igen!
Hon är nog lite för liten (tycker jag) .
Men ja tror hon klarar det,du får väl bara vänta och se.
Hoppas hon klarar det bara..! :)

Ebba-A
0

Hon har bulor :o

Värd på Choklad iFokus

chocomian
0

Som sagt, hon är ju givetvis för ung för dräktighet… men om hon nu har råkat bli dräktig, så förhoppningsvis kommer hon klara sig Glad

Du har ingen "rygg"bild på henne?

Ebba-A
0

#5 Min kamera har gått sönder nyss så nej, och det går inte att fixa heller :(

Värd på Choklad iFokus

chocomian
0

Bara avvakta och se :)

Mistletoes
0

Jag hade en hona som var tjuvparad när jag köpte henne, hon var 2 månader o 2 veckor när kullen på 7, varav 2 dödfödda kom. Dagen efter hade hon reducerat kullen och 2a dagen låg det bara en parvel kvar, som hon sen så ömt tog hand om. Honan fick senare en kull till utan några som helst problem. Hon var underbar o go hela livet och tog ingen skada av att föda såpass tidigt, är ju bara själva uppfostran som hon kan vara för omogen för.. Och så är dte ju självklart inte den bästa starten att föda en kull när honan själv är bebis..

Men 3 månader är ju ok enligt jordbruksverket L80 =)

Håller tummarna dock att det inte är dräktighet utn bara lite mullighet ;)

Ebba-A
0

okej, vad bra :)

Värd på Choklad iFokus

[BARABAZ]
0

Jag kan inte låta bli att undra varför du köpte henne från en uppenbarligen väldigt oseriös zooaffär? Det är inte så lyckat att stödja en sådan… Dessutom, kan du verkligen vara säker på hennes ålder?

Det kan gå bra för unga honor, men det kan också gå mycket illa. Förlora kullen är en sak, att förlora en hona mitt i en förlossning en helt annan. Ingen trevlig upplevelse. Jag vill å det bestämdaste protestera mot att det bara skulle vara fostran som en ung hona kan ha problem med. Före 4 månaders ålder är hon inte färdigutvecklad fysiskt, och en dräktighet, förlossning och digivningsperiod är oerhört påfrestande för vilken hona som helst. Dagens hamstrar är generellt större, även de på zoo, och ju större hamstrar desto längre utvecklingstid. Inte tvärtom. Det kan man se på alla djur; hästar, hundar, katter, nötkreatur osv.

Ebba-A
0

#10 det var inte jag som köpte henne, det var min blinda mamma. Då min hamster dog igår och henns jobb ligger granne med en djuraffär fick hon för sig att jag skulle ha en ny hamster. Vilket jag även är mycket tacksam för, eftersom hon bryr sig om mig. Jag är inte säker på åldern heller, dom sa 12 veckor men jag vet inte.

Men om hon är dräktig vad kan jag mata henne med för att få extra näring, så hon orkar?

Värd på Choklad iFokus

nonisaga
0

gröt, pankaka, välling, ägg, hamster omeletter och sånt skulle jag tänka mig:)

snällt av din mamma:)

Ebba-A
0

#12 i princip samma som jag gav till min förra hona med ungar alltså? :)

Värd på Choklad iFokus

heffaklump
0

Jag tror säkert att det kommer gå bra OM hon nu är dräktig. Bara hon får i sig bra med mat så hon klarar av förlossningen och att ta hand om bebbarna. :)

[BARABAZ]
0

#11 Ja, men vad jag förstår sa de i butiken att honan satt med en hane?

Hur som, jag önskar all lycka till till er båda och håller tummarna för att hon mot förmodan inte är dräktig. Bra mat är allt en hamster kan äta i vanliga fall, men mer av det. Speciellt protein. En av de allra bästa proteinkällorna är ägg, och hamstrar brukar älska kokt ägg. Funkar också med kattmat, gröna ärter eller en mild hårdost. Tonfisk i olja om hon tycker om det, de flesta hamstrar är inte så förtjusta men vissa äter det och det är nyttigt.

nonisaga
0

#13 ja o typ Barnmat oxå:) ja det går säkert bra, här hemma har jag en hona som är 5/6 veckor och dräktig :S

Ebba-A
0

#15 ja, min mamma är lite virrig. Det är ju att vänta nå gra dagar och se om hon brunstar. Någon som har enf bild på en hamster på femte- sjunde dagen i dräktighet?

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Tittade på min knubbiga hamsterflicka, Diddi och hennes mage är hårdare och går inte ut lika mycket på sidorna. Majs mage är mer som om den vore bebisfylld :(

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Nu boar hon, hon har tydligt framträdande spenar med. Hur långt in i dräktigheten har hon kommit tror ni? Jag chansar på 5-7 dagar.

Och till burfrågan: Just nu bor hon i en sånhär(fast utan alla prylar och rör):bur 1 Ska jag byta den mot denhär(utan prylarna i):bur 2 ? skulle ju helst vilja ha henne i en duna, men jag har inte möjlighet att skaffa en sån. När bör jag flytta henne isånnafall?

Jag tycker ju att hamstrar borde lära sig använda preventivmedel ;)

Värd på Choklad iFokus

heffaklump
0

Jag har fobi för små galler burar till hamstrar x) Jag tycker sj att du ska ha tex en stoort akvarium eller den största ikea-lådan som finns (det har jag) ^^ Duna är ju också bra men eftersom du inte har tillgång till en duna så vet jag inte vad… :P Om jag måste välja en av dom burarna som du visade så sulle jag ta ex 2 :)

Helena1978
0

Bur i exempel 2 har jag till en av mina, de är av bra storlek. En samlalåda på 130 liter funkar ju oxå utmärkt, och risken för att någon lite plutt ramlar utanför av misstag finns ju heller inte.

Har haft ungar som ramlat utanför i den buren jag har då mamman grävt runt och bökat så mkt att det blivit kullar av burströ som ungarna sedan vandrat över och på så vis ramlat ur.

Akvarium tycker jag verkar krångliga att rengöra ordentligt då de är tunga att bära.

Ebba-A
0

Vi avvaktar någon dag, sen ska jag se om pappa kan laga hålet i dunan.

Värd på Choklad iFokus

Alexandra-S
0

Jag har en nästan exakt likadan hamster :o :))

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Ebba-A
0

#23 fast min är lh ^^

Åh, just nu är jag förbannad. Mina föräldrar tror inte på mig. :(

Värd på Choklad iFokus

heffaklump
0

Vad är det dom inte tror på? Att hon är lh? ;P Visa en bild på en korthårig isåfall så ser dom nog skillnaden ;)

Ebba-A
0

#25 Jodå, det ror dom på xD Har ju redan två kh och dom vet ju att jag vet ad jag pratar om. Dom tror bara att jag inbillar mig att hon är dräktig, hoppas jag gör det.

Värd på Choklad iFokus

heffaklump
0

#25 Jaha det va så du menade ;P Jaa men vi får vell hoppas att hon bara är skendräntig i bästa fall :)

Zheverez
0

så söt hon är.

jag tycker inte du ska byta Bur allt för nära inpå förlossningen ,det är ett stressmoment å hon måste bygga nytt bo.

det kan göra att hon förlorar kullen.

sen var inte där å kolla för mkt när de är nyfödda ,det kan också stressa henne.

hon är ju ny hos dej å har ännu inte hunnit lära känna dej,dina rutiner,nya lukter mm.

lycka till.

det ska nog gå bra.

Ebba-A
0

#28 Du är verkligen duktig som svarar på trådar och delar med dig av din erfarenhet :D

Okej, problemet är att burbotten är väldigt låg, kan jag tejpa nått runt om så inget trillar ut? Då får hon även lite ensamhet.

Just nu hoppas jag på brunst imorgon eller på lördag, eller att hon är skendräktig. Jag vet inte hru länge hon och hanen bodde ihop, men det är ju ganska stor risk att hon blev parad under de dagarna va?

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Har vägt henne idag, hon väger 5-10 gr mer idag än i förrgår.

Värd på Choklad iFokus

NeeaaN
0

Som jag vet så ska dom vara 4-5 mådnader innan dom blir könsmogna.

Men det går nog säkert bra ska du se ;)

membeel
0

# 31, könsmogna blir dom vid 4 veckor ..

Mistletoes
0

#15  Jag skrev inte att jag tyckte att 3 månader var okej, utan att Jordbruksverkets L80 säger 3 månader..

Ebba-A
0

Nu verkar allt säkert, om inte brunst imorgon elelr mot all förmodan på söndag. Hon brusntade inte när hon kom i onsdags, inte igår, inte idag så imorgon borde vara sista chansen va?

Hursomhelst ska jag be min mamma prata med djuraffären om de skulle kunna ta emot några ungar om jag inte får sålda. Känns ju som dom är skyldiga oss det, eftersom dom sa att hon absolut inte kudne vara dräktig(vilket min mamma gick på).
Ska försöka laga dunan imorgon och flytta över henne dit.

Värd på Choklad iFokus

[BARABAZ]
0

#34 Så här års kan det hända att de inte brunstar alls eller med ojämna intervaller så lita inte alltför mycket på om hon inte gör det. Jag har även varit med om honor som visat tecken på brunst och gått att para fast de varit dräktiga redan, men det är däremot väldigt ovanligt.

Millaan
0

oj hoppas de går bra för dig !

Johannafia
0

Lycka till :) Gulligt av din mamma att köpa en ny hamster åt dig! Synd att hon var dräktig. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är seriöst eller oseriöst, då personal i en djuraffär ska ha kunskaper om sånna saker! Inte så lätt att veta för er ju!

Hade en 2-3 månaders tös som råkade bli dräktig av misstag, då jag var 100% säker på att jag hade två honor i samma Bur innan jag skulle sälja iväg den ena, men icke så det blev 3 söta bebbar där, haha.. men hon klarade det galant :) oroa dig inte ska nog gå bra det där!

Thunderbridge
0

#38 Det gick inte bra. Väldigt tråkigt med oseriösa djuraffärer. Stackars Ebbis! Men där ser man hur det kan gå om man parar för unga djur.

/Anders

Ebba-A
0

#37 Det gick inte, precis som Anders säger, inte så bra.
Hon födde nio ungar 9/2. 16/2 var det fyra kvar, då bröjade Majsan betee sig konstigt. Det började halv nio och vid tolv somnade hon in. Vi tog bort dom ungar som var kvar.
Det var sista djuret från den affären!

Värd på Choklad iFokus

rinoannah
0

#39 Usch vad hemskt! Jag hoppas att djuraffären har gett dig pengarna tillbaka och en ordentlig ursäkt!

Johannafia
0

oj! beklagar sorgen :(

Johannafia
0

oj! beklagar sorgen :(

vekan
0

Stackars dig och Majsan. Gråter Bu för oseriösa djuraffärer.