Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1079 ggr
Milsson
0

Dvärghamsterungar och massa frågor...

Hejsan!

Hittade den här sighten och hoppas ni kan hjälpa mej. Har läst massor här och fått lite svar på mina frågor.

Jag köpt två han-hamstrar i en djuraffär den 22 dec. Delade på dom i varsin Bur, den 1 feb nu för jag tyckte den ena var elak mot den andre. Den 6 feb hittade vi ungar i boet. Hanen var alltså en hona. :)

Ungarna är nu minst 10 dagar (om man ska gå efter dagen vi hittade dom) men har redan öppnat ögonen. Alla har ännu inte gått ur boet, men några är mer flitiga på detta sen i tre dygn bakåt. Finns det något sätt att räkna ut hur gamla dom är?

Vad jag förstått här är inte tillförlitligheten i djuraffären alltid så stor. De sa att de var två syskon och vintervita dvärghamstrar. Men fyra av ungarna är helfärgade i olika nyanser med ål och två är helt vita, med ål. Kan det vara så att föräldrarna inte alls är syskon och en är Campbell? Eller kan vintervita se ut så? Mamman är vit med ljus ål och pappan är vit med mörkare ål och mer grått i pälsen. Han är betydligt större än honan också.

Sen funderar jag även på om det fungerar på att behålla en hona med mamman och en hane med pappan om han accepterar det. Brukar det fungera?

Föräldrarna är båda lugna och trevliga i psyket. Väldigt sällskapliga.

Finns det något annat vi bör tänka på? Har matat dom med havregryn och lite gurka. Modern diar dom flitigt och några av dom äter mat också som vi sett. Finns det annan bra mat man kan ge dom?

Massor av frågor men jag är väldigt förvirrad :)

Om föräldrarna är syskon finns det risk för missbildningar då?

Sara87
0

Ge dom havregrynsgröt, lätt att tillaga i mikron, ha i en liten klick smör. Ge dom kokta ärter, böngroddar/alfalfagroddar, barnvälling brukar va populärt va jag kan förstå m.m.

Vintervita finns i flera olika färger, kolla in på www.hamsterforeningen.se . Klicka på Dvärghamster till vänster så hittar du till färger å olika dvärgarter :)

Vet inte hur du ska räkna ut hur gamla bebbarna är. Har du nå bilder att lägga ut?

Ja, ibland funkar det att låta en hanbebbe gå med pappan å även låta en av honorna gå kvar hos mamman, men du måste va beredd på att behöva sära dom. Det är inte alltid som dom håller sams livet ut. Du kan göra det enklare genom att ha dubbelt av allt i buren - två hus, två Hjul (om du har det), två matskålar osv så blir rivaliteten inte lika stor förhoppningsvis :)

Milsson
0

Tack för ditt svar! Jag har ingen bild men de öppnade ögonen i fre och lör alltså, 13 och 14 feb. Sker det aldrig tidigare än 14 dagar så borde de varit det då, men jag kan inte förstå det för jag städade buren senare och då såg jag inga ungar.

Ska införskaffa dubbelt av allt, bra tips! Hoppas på att det ska gå behålla två, så har vi hem åt alla nu. Skulle kännas bra!

HelenaR
0

Det vore skoj att få se bilder på föräldrarna. Jag har visserligen ett par gissningar som kan förklara färgerna på ungarna om du nu har ett renrasigt par. En sak är säker… det är att minst en av föräldrarna är pearl (vit med ål) vilket bevisas av att du fått pearl ungar. Skrattande Det låter som om det kan vara mamman som är sapphire pearl eftersom hennes färg är rent vit. Hanen verkar enligt din beskrivning kunna vara agouti med vinterpäls eller möjligen agouti pearl. Det finns ju inte så många färgvarianter på vintervita och du verkar ha fått alla i din kull! Grattis! Ser fram emot bilder på småttingarna också.

Mvh Helena, Tosca´s