Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 6081 ggr
aida97
0

Tips för min lilla hamster Mimmi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !

Jag är en"nybörjare" och har fått min första hamster , och jag vill lära mej mera om hamstrar. Har en liten dvärg hamster. Skulle vilja ha inte personliga tips på hur man kan göra det bättre för hamstern, Inredning av Bur,mat m.m

Tack!

aida97
0

min älskling

kajsa08
0

Så söt hon är!

Det finns säkert många här som är expterter på dvärgar så du får säkert svar på dina frågor!

aida97
0

tack kajsa ! jag hoppas d oxå

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
amela87
0

=)

beccan92
0

Jätte söt hamster du har =0) Det finns lite fakta om dvärghamstrar på min hemsida: www.beccashamstrar.webs.com

och på min gamla hemsida: www.beccashamstrar.piczo.com

Annars är det bara att kika runt här på HIF så hittar du säkert en massa bra fakta.

Lycka till!

Ham-Madam
0

det är inte så mkt att tänka på.

de får inte stå i drag, vädrar ni så flytta undan buren.

de ska inte ha saltsten,mineralsten el extra droppar i vattnet. de får i sej allt de behöver via varierad kost.

de gillar ombyte så nångång hängmatta, nån v senare Hjul el tunnlar osv.

du kan inreda buren som du vill.

när jag hade dvärgar så varierade jag underlaget, ibland Sand över hela botten el jord men det luktar fort så då får man byta ofta.

hade dunaburar å la kartonger i olika storlekar, över med spån å vips så hade de ett gångsystem att leka i.

sågspån rasar så gångar kan de inte bygga därför la jag kartonger under. toarullar funkar också.

aida97
0

#7 tack så mycket om tipset =)

aida97
0

#8  jag ska försöka komma ihåg det ^~^

Curlys
0

Du kan läsa en hel del hamsterfakta på min sida www.annashamstrar.zoomin.se

kram

aida97
0

tack tack tack!  kram på dej medGlad

aida97
0

putt

aida97
0

putt

MickiRosa
0

det jag tyckte var skoj i början, var att bygga en labyrint av videoband och lägga mat i slutet och ta tid på hamstern=)

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

MangoPeperoniOwner
0

Min dvärgis älskar att ha massor saker i buren .. han har t e.x 3 hus och lite toarullar och sånt där. Han har t.o.m slutat klättra i gallret. Det är mitt tips. Flört

bblomquist
0

gör inte samma misstag som när ja var liten , ställ inte gosedjur brevid buren .. då kanske dom förlorar ett öra eller två .. haha :)!

aida97
0

#17 hehe tack, en gång skulle jag täcka över butenmed en handduk och hon bet i sönder den min mamma blev ganska sur

Lillbubben003
0

samma sak hände för mig när jag hade min hamsters Bur bredvid gardiner som men mamma sytt ett stort hål blev det och hon blev inte så glad

Tips:Möblera om lite i buren när du byter men ta inte bort ett hus som den vant sig vid du kan även stoppa in grenar och andra saker som är roligt att klättra i. pröva också lite olika saker att äta men inte för mycket då kan det sluta med att du har en tjockis som springer omkring som min!:P sen kan du också låta den spring runt på olika ställen där den inte kan smita gen hål elr andra springor, gillar att upptäcka nya saker.

pröva oxå non gång att sätta keso på fingret och stoppa in om du vågar min har börjat slickas:) finns risk att den bits elr naffsar

Ministina
0

Dvärghamsteren kommer fra Asien, med tanke på färgen på din gissar jag på att den är en sibiriskdvärghamster. Spelar mindre roll de har ju samma behov.
Hamstern är ensamdjur av naturen så försök inte att sätta samman två de slutar oftast med att den starkaste tar livet av den andra eller i bästa fall att en tappar ett öra eller ett ben.. Får du för dig att skaffa en till med tiden och ändå ha dem i samma ska buren vara mycket stor men det e inget jag rekomenderar, de handlar om revir.

Hamsteren er nataktiv, och bör därför inte störas för mycket under dagtimmarna då de sover djupt.

Vad det gäller tillbehör så är det som de andra redan sagt. Rör, löpehjul, hus, gungbrädo Gnagpinnar. Man kan använda pinnar från fruktträden i trädgården om man får för mamma och pappa ;-)

Man kan sätta in en skål som ett badkar och hälla chinchilla sand i det har jag här hemma till mina två hamstrar de älskar de. Jag köpte två hamstertoaletter oc hällde sandet i nu kissar de alltid där och jag byter bara sandet då e badar i samma sad jag. Sanden blir som piling i pälsen och de blig glansiga.

Hö är också bra de äter inte mycket av de men de bygger håler i det.

Har du några frågor så hör av dig jag jobbar i djurbutik så ´jag får veta en del ;-)

Lycka till med hamstern :-)

Helena1978
0

Finns ju lite olika sorters dvärgar, Campbell, Vintervit och hybrider mellan dessa två, kinesisk och roborovski. Din är nog en vintervit pearl, och i så fall en Hybrid. Gör ju inget, lika söt ändå!!

Dvärghamstrar har ju en tendens att vara mer dagaktiva än tex guldhamstrar.

Billiga sandskålar kan hittas lite här och var, hittade en bra på Dollar store (lågprisvaruhus) 10:- och den var ca 15cm i diameter.

Korkbark går ju bra att använda, kan ju  fungera både som bro och krypin, skölj dock av den innan användning.

Min hamster skall snart få flytta in i en 130L SAMLA-låda från IKEA, skall inreda den med noggrannt avsköljda mangroverötter, och om det finns i kvar ett tegelrör (som jag hittade under namnet lekrör för malar på akvarieavdelningen).

Min dvärghamster använder inte sitt motionshjul, så jag släpper lös honom en timme på kvällen så han får springa av sig i soffan.

Hö använder jag inte till min dvärghamster, inte mina guldhamstrar heller. Däremot rivet oblekt hushållspapper eller utslitna t-shirtar som man kan tvätta en gång utan skölj eller tvättmedel för att få ur eventuella rester.

Hänvisar till SHF:s hemsida, där finns det uppfödare med mångårig erfarenhet av dessa djur, som du kan ställa frågor till:

http://www.hamsterforeningen.se/

Du behöver inte vara medlem i föreningen för att gå in på forumet och ställa frågor.

En bild på min trötta dvärg efter ett motionspass…

Sara87
0

#20 Det heter inte Sibirisk dvärgh. utan Rysk Vintervit Dvärghamster :)

aida97
0

taaaaaack

MinLillaHamsterJill
0

#8 Åh vad smart! Ska testa på det nästa gång jag ska göra rent min hamsters Bur!