Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1479 ggr
Mizoan
0

Avliva?

Hej!

Min dvärghamster har blåsor och sår på kroppen och han har även en knöl under armen. Han är drygt 2 år och är väl rätt så pigg för sin ålder, han äter och så men när man ska hålla i honom så ser det ut som om det gör jätte ont på honom.

Vad ska jag göra? är det rätt att hålla honom vid liv, eller ska man söka upp vetrinär och avliva?

Jag tror inte att man kan bota det han har för jag har försökt med olika salvor och gjort rent såren och så under en lång period men ingen har funkat, så vad kan man göra?

Häsningar Anna och Zorro

lineia
0

om det ser ut som om han har ont tycker jag att det bara är hemskt att låta honom leva. jga förastår att du är fäst vid honom men tänk på  hans bästa.

Mizoan
0

ja det klart, nu vill jag nästan avliva honom men jag vet inte om han lider eftersom han är pigg och mår bra annars. Men han verkar ha ont så det borde vara det rätta?

TiinaN
1

Gå till veterinären och låt dem göra en undersökning så får du se vad dem tror det är och vad dem tycker borde göras. :)

kajsa08
0

Å, vad jobbigt. Men som sagt, han är ju gammal och kanske inte mår toppen. Det beror ju på om han lider eller ej. Men om du märker att han verkar ha ont som du säger så ring veten som Tiina sa.

[findusen]
0

så länge han äter och är pigg vill han nog leva…?

Ham-Madam
0

har han Hjul av metall kan blåsorna komma ifrån det.

han kanske trampar fel å hamnar emellan de tvårgående pinnarna eller så har han blivit tunnhudad å får skavsår ungefär som vi får skoskav.

så länge han är pigg så har han nog inte ont.

låt han hänga med så länge han är pigg.

kajsa_karin
0

Uppsök veterinär i allafall det är det bästa

MickiRosa
0

Ja jag tycker oxå du ska låta en veterinär titta på han. Jag hade ju en gammal gammal dvärg med, han blev över två år och han var ju pigg och åt och allt det där, tom klättrade lite i burtaket. Men han fick en knöl och han ville gärna inte att man tog i honom, och då märkte jag ju att han hade ont, så det var ett hårt beslut, men nog det bästa. Man vill j u inte att han ska dö av sina skador, det verkar hemskare.

Se till att dom söver din plutt innan dom ger sprutan, det kan man kräva, för då känner dom inget.

Kram till dig och din sötis

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Mizoan
0

tack för alla svar! :)Zorro har ett plast Hjul så han kan inte ha fått blåsorna därifrån.

JAg vill gärna åka till en vetrinär med honom men jag undrar hur mycket ett besäk kostar. Har hört att det kostar en del.HAr inte försäkrat honom heller. Typiskt.

Kan kanske ringa till ettdjursjukhus och prata med någon, men han mår bra och är pigg så jag vet inte riktigt vad man kan säga, de måste ju se såren och så för att kunna avgöra något. Men, ja ja kanske man kna få hjälp på kista husdjurmässa?

Är det någon här som ska dit och vet någon om man får ta med sina/ sin hamster?

KOm gärna med fler syn punkter på vad man bör göra med Zorro. Kan han vara allergisk mot något, eller kan det vara någon som irriterar hans hud som man kan byta ut? 

jag kan ta ett kort på hans Bur och han så att ni får se hur han bor ;)

tack ! :D

Ham-Madam
0

sjuka djur får inte tas med på mässan.

det är bara djur som visas,deltar i tex utställning,hoppning etc som fås tas med in.

Mizoan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lite bilder kommer nu

Mizoan
0

på zorro

Mizoan
0

en lite mindre suddig

på den här bilden ser man tydligt hans ena sår vid örat :(

UlrikaD
0

Tycker du ska börja med att ringa en veterinär och höra vad de tar för ett besök. Ett vanligt poliklinikbesök brukar inte vara så dyrt. Det är ju möjligt att det är någonting som är jättelätt avhjälpt med någon salva eller medicin. Då är det ju tråkigt om han går och har ont eller har det jobbigt i onödan. Han kan ju ha skrapat sig mot någonting eller så kan han ha någon infektion i kroppen som orsakar detta. Isåfall får han penicillin och det går förhoppningsvis över ganska fort. Men jag tycker helt klart att du ska besöka veterinär snarast. Passa på nu innan julen kommer för sen tillkommer jouravgifter och grejer och då blir det dyrt. Lycka till!

Mizoan
0

10, jag tänkte om man kan ställa ut nala eller mimmi kanske, men kan det vara i pet klass och hur anmäler man sig?

Ham-Madam
0

är det drive in så är det ingen anmälan.

mer info borde ju finnas på föreningens hemsida

Sara87
0

Hur går det med den lille?

Mizoan
0

han mr bättre tror jag man ser inte såren så mycket längre, men jag måste ta tag i det mer och ringa till en vetrinär… hoppas det blir bättere då :D

Nusse123
0

min lilla nusse hade sår ett tag innan han dog… av ålder!! vi trodde det kom sig av de elaka mössen i huset men han ca 2 år och om din också har det så kanske det är någon sjukdom av något slag som oftast inträffer vid 2 års åldern?? vad vet jag!! jag hade i alla sånna där små flaskor med koksaltlösning eller vad det nu heter (ni fattar nog…) det tog jag lite på en tops varje kväll och "duttade" lite på såren! jag vet inte riktigt om det blev bättre, kommer inte ihåg man jag tror det…

Mvh Maja

Medarbetare på Djurannonser och Hamster

Helena1978
0

Eftersom hamstrar är bytesdjur, kan de ha ont utan att visa det in i det längsta. Det är tyvärr därför många djur som inte visar smärta och sjukdomssymptom förrän det är försent, och enda alternativet är att avliva.

Kom i håg att rovdjur oftast tar det djur som verkar svagt, dvs är sjukt, hög ålder eller är små ungar då de ju är långsammare och lättare byten då de gör mindre motstånd. Så det är klart att de visar sig starka in i det sista.

Ta honom till en veterinär, skulle de ge dig det sorgliga beskedet så tänk på allt du gett honom och allt roligt han gett dig. Han är i så fall värd ett värdigt avslut.

Det mest själviska är ju att hålla ett djur vid liv för sin egen skull, visst gråter jag oxå när mina djur går bort men jag har accepterat det faktum att när jag håller djur med så kort livslängd får jag ju ha med det i beräkningarna, jag vet ju vad det innebär att hålla dessa underbara små djur.

petuina
0

Ring vetrinär för råd, dom vet bäst!