Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3248 ggr
TeamHamster
0

Aggressivt bitande

Vår hamster Doris som är en dvärghamster på ca 3 månader bet och var väldigt aggresiv i går (vi har haft henne i 1,5 mån). Hon bet 3 hål i dotterns pekfingret, som blödde och gjorde väldigt ont! Min dotter Jennifer blev väldigt illa berör av hamsterns frenetiskt bitande, så även jag!

Hon är, och har varit, enda sen vi fick hem henne otroligt aktiv, kan springa timmar i sitt Hjul och far runt i buren som en galning.

Vet någon om detta går att få ur henne och i så fall hur "talar" man om för dem att de inte får bitas? Kan det vara så att hon blivit könsmogen och därför är så bitsk?

Vi har sedan 1,5 år en vit likadan som heter Margareta, och hon är väldigt social och nafsar bara någon enstaka gång…

Nu vill ju ingen ta i henne, av rädsla för bitsår!

Tacksam för råd!!!

Sara87
0

Bitandet beror inte på att hon är könsmogen, det blev hon redan för 2 mån sen.

Att hon är hyperaktiv i buren skulle jag tolka som stress, men det är svårt att säga säkert när jag bara läst det du skriver.

Har hon bitit er förut? Vad hände när hon bet den här gången? Råkade ni skrämma/överraska henne? Var hon i eller utanför buren? En del hamstrar kan vara vaktiga mot sin Bur, det är ju deras revir.

Jag vill veta mer innan jag kan ge råd :)

TeamHamster
0

Hon har inte varit "bitig" förrut, utan det är den här gången..

Du skriver att hon möjligen är stressad,vad kan i så fall stressa henne? Harry står förvisso i en Bur brevid hennes, kan det vara en anledning?

Hon var i buren och blev upplyft därifrån, så hon var inte kvar i buren. När hon bet den här gången så var hon riktigt aggresiv och då vi har burarna på övervåningen och de var nere, så skulle hon bäras upp till buren när hon började bitas. Möjligen kände hon av att Jennifer blev rädd när hon bet så otroligt hårt och frenetiskt..

Dottern har förresten fortfarande väldigt ont i bitsåren, kan det vara så eländigt så en bit tand kan ha gått av?

MickiRosa
0

Det kan göra väldigt ont av hamsterbett, men jag skulle tvivla på att det är en tandbit där i. De har väldigt starka tänder.

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

Sara87
0

#2 Det kan va allt möjligt. Buren kanske är för stor, hon gillar inte ljud eller ljus i närheten av buren osv.

Hmm.. Hon kanske bara smakade på din dotter först å kände  sen av din dotters rädsla å blev då också rädd. Det smittar av sej lätt.

Nej, risken för att det finns en tandbit kvar i såret är väldigt liten. Jag blev biten rejält av en hona förra året, va väldigt ömt i flera dagar efteråt, så hon får nog räkna med att det kommer göra ont ett tag till. Håll koll så det inte blir infekterat däremot.

Det är svårt att säga exakt varför hon bet din dotter, men jag skulle försöka igen. Se till att va lugn när ni tar fram hamstern nästa gång, då blir hon också lugn. Vill ni inte lyfta upp henne ur buren med era händer så locka in henne i ett rör eller ett hus å hälsa på henne sen när hon kommer ur det utanför buren :)

Lycka till!

TeamHamster
0

Okej, tack för era råd, men nu är damen i fråga så aggresiv att hon så fort man ens tittar på buren öppnar munnen och ska nafsa.. Kan detta verkligen vara ett normal beteende?? Tveksam…

Har för övrig flyttat henne i ett eget rum, separerad från hanen..och dotterns finger är nu okej igen ;-)

Lotte
0

Vad är det för sorts dvärghamster du har? Vissa raser, som campbells, är ofta väldigt revir-markerande, som typ "Mitt hus är min borg". Så stoppar man in fingrarna så kan de smaka på en. Men så fort man får de utanför buren kan det vara helt annorlunda, och de är helt plötsligt den goaste i världen. Hon kanske ska "skydda nåt" i sin Bur, och är allmänt grinig, och så fort nån närmar sig så attackerar hon. Så om ni vågar, vet (!) att det är inte lätt att övervinna sin rädsla efter ett sånt "överfall", för det gör ont (!), men som sagt om, så pröva att fånga upp henne med t ex en burk, och ta ut henne ur buren, och se hur hon är om dottern har henne springandes i knät om hon sitter i sängen/soffan.

De kan lätt få ett monotont beteende också, när de springer och springer så där frenetiskt i sina Hjul, de kan behöva stimuleras på annat sätt ett tag vissa hamstrar. Att man plockar bort hjulet helt och hållet, och kanske gör lite olika labyrinter, bygger nåt, trappor osv av Lego osv, som gör att de får nåt annat att göra ett tag. I naturen springer de ju också mycket, upp till en mil på en natt kan det faktiskt bli, men där händer det lite annat än att det bara snurrar runt, runt hela tiden. Så för vissa hamstrar passar det inte alltid alla gånger med den här sortens stimulans, man kan behöva göra nåt annat. Kanske, för motionens skull, ha en springboll, så hon får springa ute en halvtimme per kväll.

Hoppas det löser sig, och att dottern inte får skräck för gott för hamstrar..
Lycka till!

TeamHamster
0

Jag tackar dig Lotte för dina råd. Jag ska prova dina förslag, så får vi se om damen lugnar ner sig.

De andra två är ju bara goa, så det känns ju som det kan finnas hopp. Vi får försöka övervinna rädslan bara…(inte så lätt)

Tänk att en stor, stor människa kan vara rädd för en så liten varelse ;-)

Ham-Madam
0

gör så dottern tycker det är kul igen. låt henne inreda buren el en lekhage med toarullar hon målat ,sättit ihop till gångar etc. bygga hinder av playmo,lego,kartonger,glasspinnar osv.

har ni en lekhage så låt inte hon lyfta över i början utan låt nån annan som är mindre rädd göra det.

de som är rädda kan ha vantar på sej vid hantering då slappnar de av då de vet att betten inte känns lika starkt igenom vanten.

vid rädsla utsöndrar man ett ämne som inte vi människor känner lukten av men djur gör det. det ämnet är som en varningssignal till hamstern , den blir osäker å kan därför bitas.

hoppas den blir trevlig igen å att dottern tycker det är kul med hamstern igen.

Anfa
0

kan hamstarr göra illa sig av lego?

Typ fastna på dom små plopparna?

Lotte
0

#9 Nej, ingen fara. Det är inget som de kan fastna i där.) Det är bara att bygga på!

Anfa
0

Okej, ska testa nån gång :)