Bra mat?
Vad är bra mat för hamstrar?
Kan man inreda en hamsterbur likadan som en mus, dvs. pinnar, grenar m.m?
hamstrar gillar att klättra.
sätt inte pinnar el annat för högt upp,de saknar höjdkänsla å kan hoppa ner å göra illa sej om buren är för hög.
hängmattor uppskattas här av mina. likaså gungor.
en annan sak de gillar är att gräva. jag tar en 2L glassbytta,gör hål i locket , fyller 2/3 med jord. gissa om de älskar att röja i burken.
Dom ska få fri tillgång på hamsterblandning.
Varje dag eller några gånger i veckan ges färskföda.
Bland artiklarna hittar du en lista på allt möjligt gott du kan skämma bort hamstern med.
Det kan vara frukt, grönsaker, kokt pasta, ris, potatis och Barnmat som exempel.
Saker som är olämpligt att ge är salt, kryddor, citrus-frukter, sten-frukter och lök.
Du kan inreda med allt möjligt spännande, grenar, klätterställningar, rör, hus, hängmattor och mycket mer.
Ju större Bur desto bättre.
Hela buren ska inte vara full med leksaker det måste finnas plats att springa på också. =)
Buren bör vara låg å stor till ytan istället för hög, eftersom hamstrar, som Ham-Madam skriver, har dåligt höjduppfattning å kan skada sej om dom släpper taget på hög höjd.
Jag köper Foder i lösvikt på Djurmagazinet, det funkar kanon för mina hamstrar.
När du köper Foder bör du tänka på att det inte bör va en massa nötter å solrosfrön i då det är väldigt fett :) Sånt kan man istället ge lite vid sidan av.