Hon gnager på buren!
Är det någon som kan något tips för hur man får sin hamster att sluta gnaga på buren? Jag har hört att det inte är så bra för dem att göra det så jag blir orolig när hon gör så. Nu har jag tejpat fast kartong-bitar men hon gnager bara sönder dem och så kommer hon till gallret igen…. Så om någon har en annan ide är det tacksamt!
Eftersom jag använder Bur i plast har jag inte haft det här proplemet, så jag har inte så stor koll på vad man ska göra åt det.
Men se till att det finns mycket i buren hon kan sysselsätta sig med så hon glömmer gallergnagning. ;)
Fortsätter proplemet kanske du ska fundera på att byta Bur.
Lycka till! =D
Det har jag med haft hamstrar som gjort, även min nyaste plutt som kom hem förra helgen. Han fick flytta till en Duna-bur fort som attan å bara ha låga leksaker i buren för att inte komma åt gallret :P Aktivering kan också få hamstern att lugna ner sej med gnagandet. Erbjud även andra saker att gnaga på. Olika gnagstänger eller grenar från fruktträd.
Det här är en Duna, ifall att du inte vet..
Jag blir ju verkligen inte klok på min lilla Eskil, När jag fick honom bodde han i den absolut minsta buren man får ha till en hamster. I början gnagde han på gallret och klättrade och höll på, men detta lugnade ner sig efter ett tag.
Nu har jag varit och köpt en alldeles jättestor Bur till honom för att den förra verkligen var jätteliten. I den här buren klättrade han och gnagde också i början. Klättrandet har han slutat med nu men han gnager desto mer :/ jag ger honom gnagmaterial, förska grönsaker, knäckebröd, you name it. Jag "rastar" honom ute i stoooort rum minst en halvtimme om dagen, och FORTFARANDE.
Bär verkligen emot att behöva köpa ännu en ny Bur då den här kostade runt 600 kronor och han tycker om att klättra lite grann och hoppa mellan hyllorna o så .. vet verkligen inte vad jag ska göra!
Min lille Ville hade också en sån där typ av Bur (lite olika bara). Han gnagde som en tok, tror inte att dom förra ägarna hade honom i sovrummet, då sov dom nog inte mycket :P
Tråkigt att det inte funkar med den nya buren heller. Du kan ju försöka sälja buren på nån säljsajt eller annonsera om den här på hamster iFokus. Köp istället en duna som du ser i inlägg 2, det kan hjälpa. Om man inte ställer in höga saker så blir det svårare för dom att gnaga i taket.
Om du inte vill sälja så råder jag dej att ha hamstern ute längre än 30 min, han kan behöva aktivering längre än så, kanske skaffa en hamsterboll? (inte alla hamstrar gillar dom, men vissa gör…)
Läs min artikel här på hif, "aktivera din hamster" för tips :)
Lycka till!
#5 Ja, men nu tänkte jag mer på gallergnagning ;P
yep, jag försöker motionera honom så mycket som det bara går, 30 minuter är absolut minsta tiden han får vara ute, det jobbiga är att man inte har så bra "hamstersäkra" rum.. men hamsterboll ska jag nog köpa. Har varit väldigt misstänksam mot hela idén med att stänga in honom i en boll som inte stannar, men jag kan ju ha den som Hjul i alla fall..
gillar inte riktigt Duna-burar, jag menar, visst han kan inte gnaga, men det är ju inte att lösa själva problemet med varör han gör det.. Dessutom är det mkt ologiskt att ha lucka ovanifrån, eftersom att det är därifrån rovdjur såsom fåglar skulle ta honom, valde den här just för att den har bra luckor på sidorna :)
Mina dvärghamstrar slutade gnaga när de fick sällskap av andra dvärgisar i buren…
Är dina dvärg?

Bella tog sig ju ur sin duna