Laban skulle inte få leva
Idag har jag köpt Laban. En liten Campbellskille som inte skulle få leva längre. Personalen i djuraffären visade upp alla andra söta små hamstrar- men inte Laban. När jag frågade varför blev svaret " den där rekommenderar vi inte- han bits" Laban är tre månader
och har bara suttit i en Bur med ett Hjul och en matskål och en vattenskål- inte konstigt att han bits! Han bet mig efter en stunds betänketid- och kollade även hållbarheten på min jacka. Ok. Laban är inte jättesnygg.. Han är två nummer för stor, har små ögon och fladdermus-öron, är lite långhårig i pälsen och har bra tänder. Han är kritvit med svarta fläckar och en svart mask över ögon och nos. Men han är helt underbar och det var kärlek vid första ögonkastet! På torsdag kommer han hem- till en egen Bur med leksaker och ett hus- och en matte som han får bita i… För två år sedan var det min Elsa som var "den där". Hon skulle också avlivas, men med mycket kärlek och tålamod blev hon underbar! Jag blir så ledsen… Hur många Laban och Elsa finns det inte därute i djuraffärerna- de som blir dömda på förhand bara för att de inte uppför sig korrekt från början? Personalen sa att de inte haft tid att hantera Laban och när han bitit dem hade de blivit rädda för honom. Därför skulle han avlivas- sorgligt, eller hur?
Jadu, det finns nog många Elsa å Laban där ute som du säger. Skönt att du tagit hem åtminstone två av dom å gett dom ett bra liv :)
Lycka till med Laban!

Tack så mycket! Jag hämtade hem Laban två dagar för tidigt, ville inte att han skulle sitta mer i den tråkiga buren…Personalen i djuraffären stack inte under stol med att de var glada över att han fick ett nytt hem. De berättade att en familj som köpt ett syskon till Laban hade ringt och klagat på att den hamstern var bitig. Laban är jätteförsiktig här hemma men igår tog han mod till sig och var i full färd med att klättra ur buren när det blev dags för mat, nu i helgen ska vi börja bekanta oss med varandra och kolla att händer inte är så farliga…Jag hade så gärna tagit hand om alla små hamstrar som är som Laban och Elsa- fast då hade jag garanterat fått flytta…!
#2 Lycka till med träningen :)