Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 668 ggr
bambi88
0

Rädd ny hamster

Hallåååååå! hej!!!! Jag har flera hamstrar men aldrig har en hasmter jag haft betett sig på detta vis.. och det gör mig ledsen att se!

Den är på 5-6 veckor, jag förstår att ett nytt hem kan vara skrämmande och att det tar tid innan den vänjer sig… men! den sover inte i sitt hus utan under sitt Hjul i ett hörn? och den är väldigt rädd för mig fastän jag är väldigt varsam med den…

rex heter han förresten.. otroligt söt..

men kan någon hjälpa mig? hur ska jag få hamstern att trivas mer? och framförallt flytta in i sitt hus..

har heller inte sett den dricka!! den är dock frisk ingenting ser fel ut på den..

en annna sak jag kan nämna är att huset och allt har tillhört min förra hamster som tyvärr gått bort.. och jag har tvättat väldigt ordentligt.. men kan det vara så att rex känner av det här på något sätt och att det känns obekvämt för honom? han har inga problem med hjulet eller matlådan..

aja tacksam för svar

UlrikaD
0

Hur har han bott tidigare? Hemma hos någon privatperson eller kommer han direkt från en stökig zoo-affär kanske? Sådant kan spela in en del också. Hur länge har du haft honom? Det kan ju ta ett tag innan de känner sig hemma med sin nya Bur och sin nya ägare. Hamstrar har en tendens att välja själv var de vill sova, det är inte alltid det vi tycker är bäst som de gillar. Ifall du vill se ordentligt om han dricker så fyll vattenflaskan och sätt en tejpmarkering på flaskan så ser du om vatten-nivån sjunker. Och under tiden se till att han har gurka och andra vätskerika grönsaker i buren att mumsa på.

bambi88
0

Köpte den från en stökig djuraffär, tycker det är bäst, känns som att jag räddar de lite då hehe…

har haft honom i 4 dagar nu, vilket inte är en alltför lång tid.. jag vill inte tvinga rex att bo i huset jag valt, men är bara rädd för att han ska frysa eller någonting..

tack för tipsen, har gett den gurka och sånt nu :)

UlrikaD
0

Kan ju ta en hel del längre tid att få en hamster från zoo att lita på dig. Han kanske har blivit skrämd av fåglar, väckt när han sovit riktigt skönt, petad på genom gallret av nyfikna barn osv, osv. Han behöver få lugna ner sig lite och känna att han kan lita på dig. Ha handen ner i buren, låt honom sniffa på dig samtidigt som du pratar lugnt med honom. Ha gärna någon godsak i handen som han kan få ta också. Snart så tar nyfikenheten överhanden och han kommer fram frivilligt till dig för att se vad som är på gång. Ta det lugnt bara och låt honom komma till dig i sin egen takt.

bambi88
0

okej. tack så jätte mycket för tipsen. ska ta det lugnt med honom.

Sara87
0

Du har fått bra råd från Ulrika.

Va beträffar huset är det bättre att inte ha hus, speciellt inte till en ny rädd hamster. Huset kan göra att den gömmer sej där inne å inte vill komma ut å kan därmed bli svårare att bli tam.

Ge din hamster en massa rivet toapappet att boa med, mysigt å värmer kanske lite också :)