Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1903 ggr
SaraA
0

Ni som har stora burar.

Hej!

En liten fråga till er som har stora burar tex. akvarium å dylikt, hur ofta städar ni era burar och hur gör ni? Verkar inte vara jättelätt att städa en sån Bur.

Asa-N
0

Jag har maxi-dunor till både hamstrar och gerbiler och gerbilerna städar jag varje vecka, hamstrarna ungefär var 12:e dag.

Ham-Madam
0

har både dunor och akvarium.

i alla burarna så använder jag "hundbajsplockningsmodellen"

tar en liten påse/kasse,trär den på handen och plockar upp kiss å bajs som oftast ligger i hörnen, vränger ut å in på påsen,knyter å slänger.

behövs det så fyller jag på hörnet med rent toalätt el spån.

så gör jag minst 1 gång i v.

själva storrengöringen gör jag 1g mån å då tömmer jag ut allt å sköljer ur burunderdelarna. akvariummet är så stort å tungt så det torkar jag ur på plats med fuktig trasa å eftertorkar. är det mkt smutsigt då torkar jag med grönsåpevatten.

Asa-N
0

Ja pink-hörnorna i dunorna gör jag rent åtminstone 2 ggr/vecka, har en kattspade jag öser med :O)

Sara87
0

Jag har två 70 cm-dunor. Gör rent toaletter/tar bort kiss i hörnen några ggr i veckan, när det behövs. Gör rent hela buren 1 gg i veckan. dvs. byter allt spån, sköljer ur botten (överdelen görs rent med 2 veckor mellanrum, blir ju rätt dammigt :D), gör rent viss inredning :)

Nicolina
0

Jag har 70cm- dunor till nästan alla mina hamstrar! Byter toa gör jag varje dag samt tar bort Färskmat i boet och i skålar. Hela buren städar jag med ungefär 2v mellanrum, mindre burar oftare! Sköljer av eller torkar ur efter behov!

Det man ska tänka på är att städar man burarna mer sällan så kan det börja bildas lite otrevliga saker… tänk ex. boet där de ligger, varmt och gottigt bland alla frön och bajskorvar! Tror det var SHF förra ordförande som hållt på med hamstrar i flertal år som sa max 3v mellanrum mellan städningstillfällen just pga. av orsaken här ovanför!

Ham-Madam
0

jo vet det men sånt som ta bort å rensa ser jag som vardagssyssla å inte städning .

städning för mej är när de får rent i ett hörn el hela buren.

Amelie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en gallerbur på ca 100*50*50. Min hamster har en toalåda med Pussi kattsand (som klumpar sig). Varje dag tar jag bort klumparna och så bytar jag all Sand och gör rent lådan när det behövs. Och så slänger jag såklart överbliven Färskmat.

Jag brukar göra rent hela buren (slänga spånet och skrubba ur botten) varannan vecka, men det har egentligen inte varit någon fara de gånger det har gått typ tre veckor. Ofta är spånet i vissa delar av buren så rent att jag återanvänder det. Jag vet att man egentligen ska kolla att det inte ligger saker och möglar i boet helst varje dag, men som du säger är det ganska svårt att komma åt i stora klumpiga burar, så det brukar jag faktiskt inte göra. Jag har aldrig hittat möglig mat i boet när jag gjort rent. Det verkar som om Teo fattar vad som måste ätas upp och vad som kan sparas. Plasten på övervåningen och annan inredning gör jag rent med vatten och citronsyra när det behövs, kanske varannan gång det är burstädning.

På bilden kan du hur buren ser ut. Jag hade en dunabur förut, och visst var den lättare att göra rent, men hamstern trivs så mycket bättre med en stor Bur att det är värt det. Och visst är det lite jobbigt att komma åt allt när det bara finns två små och en lite större lucka, men jag har löst det så att maten alltid serveras på övervåningen och toalådan är i hörnet närmast luckan på nedervåningen. En annan nackdel med buren är att jag inte kan ta ut hamstern när jag vill, eftersom jag inte når honom överallt. Men när han vill komma ut klättrar han upp i min hand eller sätter sig i toalådan så att han kan bli utlyft.

Sara87
0

#7 Vilken grym Bur! :)

[maffiapudeln]
0

Jag byter sandlåda åt Bella varje dag och åt Lipton varannan.. städar buren ca 2-4ggr i månaden.. Bellas Bur är en maxiduna och Lipton har en galler på 100x50x46 (båda kissar alltså bara i sandlådorna)

Amelie
0

#8 Tack :) Den var faktiskt inte så dyr heller.

Bulba
0

jag brukar städa min Bur var 14 dag ungefär. (80 x 55 x 55)

issa83
0

Jag har stora terrarium till mina djur. De största är över metern långa. Jag byter Sand i toaletterna varje/varannan dag och rensar ut gammal Färskmat. Varannan vecka tar jag en plastburk och "skopar" ut papperspelletsen och slänger. Sen dammsuger jag ur dammet, sprayar "piss-off",som är ofarligt för djuren och är anti-bakteriellt och torkar sedan ur. Fungerar bra:)

Achatina
0

Städar i hörnen och helt och hållet när det börjar lukta något annat än bottenunderlag. Jag är dock väldigt glad åt att jag inte har spån i mina akvarium. Det hade luktat skitäckligt på nolltid.