Twilly ar dod!
Idag dog Twilly. Han blev bara tva manader. Var forre hamster dog efter tre veckor hos oss. Vi ar helt fortvivlade!!
Vad ar det med hamstrar i Kina? Lever de kortare? Gor vi nagot fel?
Vi har forsokt att ta hand om honom pa alla satt och vis. Igar markte vi att han blev langsammare och sov mycket langre an vad han brukade precis som Guldis innan han dog.
Nu vet vi inte om vi vagar forsoka med en ny hamster.
Nej men fy va tråkigt att läsa :/ Vilken otur ni verkar ha!
Tycker nog att ni ska testa igen, tredje gången gillt heter det ju, förhoppningsvis går det bättre då.
Sov gott lillen.
om det går köp hos uppfödare där ni ser hela kullen å helst mamman.
köp inte innan de är 4v. ungar som säljs redan vid 3v har lättare att åka på tex infektioner å gå bort i förtid, får de dendär extra v med mamman så ökar överlevnadschanserna.
i djuraffär kanske de inte har koll på åldern å ni får en äldre hamster än vad ni trott.
vet inte hur djurhållningen är i kinas djuraffärer, utgår bara ifrån vad jag sett i andra länder.
lycka till å hoppas ni får tag i en ny levnadsglad hamster.
får jag fråga lite om vilken Bur ni har,utrustning,storlek, värmen i rummet där buren står,vad ger ni för mat?

men usch, orka förlora vänner sådär hela tiden
blir gråtfärdig bara av att tänka på det..
*tröstkramar*
Ja ni har verkligen haft otur, förstår att ni tvekar på att våga chansa en gång till. Har tyvärr inga råd att erbjuda er… bara mitt medlidande.
*kram*

Jag vet inte vad for sorts Bur det ar. Den ar ju kopt i Kina men den paminner om de gallerburar jag sett har pa forumet. den har dock ett ror som gar fran nedervaning till ett litet loft. Dar finns ocksa ett Hjul som ar inbyggt i buren.
Pa loftet hade vi Sand sa att han kunde bada. Det tyckte han var skont. Buren stod i en hall som var svalast i huset. Men det ar ju varmt har i Kina. Vi bytte hans vatten varje dag och gav honom inte fran vattenkranen utan fran var vattenbehallare.
Han hade sagspan i buren som han tyckte om att grava, aggkartonger som hus och en liten plastsvamp som han ocksa anvande som hus.
Till mat fick han hamsterblandning samt farsk frukt eller gronsak varje dag. nagra ganger i veckan fick han kattmat.
Vi kopte honom pa en marknad. De hade manga hamstrar som var i olika burar. Mammorna sag vi inte sa hur gammal han var det vet vi inte. Han kan ju ha varit for ung. Det ar ju svart nar man inte kan tillrackligt av spraket for att kunna fraga.
Men ungarna sag friska och pigga ut. De rorde sig i burarna och var nyfikna.
Kanske har vi haft otur, eller att uppfodningar i Kina inte uppfyller vara krav pa hur man tar hand om djur. Som vi alla kanner nu vantar vi nog till vi flyttar tillbaka till Sverige innan vi vagar prova pa en ny hamster.
Vi far val se.
Tack for alla halsningar, nu har vi precis haft begravning. Han ligger i tradgarden bredvid Guldis.
Sov gott!

P.S
Buren hade kanske inte mycket leksaker i sig men varje dag fick han vara ute, antingen pa golvet och undersoka allt han ville eller i en stor aktivitetslada med manga saker att undersoka.
Ingeborg
låter ju mer som om ni haft otur.
använder ni fläkt så inte buren stå i draget/fläktandet för drag är inte bra för de små liven.
plasthus är inte bra,blir lätt för varmt å en bra grogrund för bakterier.
är buren hög så kan hamstern ha trillat ner å slagit i sej å fått en inre blödning.
allt bara gissningar.olyckor kan hända hos alla.
om ni senare känner för ny hamster å köper på marknad. ta då tid på er och kolla hur det ser ut i alla burar, hur avföringen ser ut, djurens pälsar mm. finns det sopor i ståndet så kan de nyss ha bytt i buren/burarna, el häller de på nytt rent burströ över det gammla.
stå å kolla ett tag så ni ser hur djuren sköts.
jag skulle nog chansa å köpa en ny hamster är ju så tråkigt utan.
åh nej, inte igen, vilken otur ni har :(
Så tråkigt för er, vet inte vad jag ska säga men vill bara visa mitt medlidande. Hoppas att det löser sig med en ny fin hamster som förhoppningsvis är frisk (hmm, det är ju svårt att se innan vad som ligger bakom) och att det går bättre nästa gång. Ni har ju skött grynet exemplariskt så problemet ligger nog längre bak, det är vad jag tror. Lycka till nu!
vet inte om det alls har med saken att göra men hade en kinesisk kvinna som lämnade in sina marsvin och sin hamster på inackordering på mitt jobb förra julen tror jag det var.. och hon hade alldeles för liten Bur till marsvinen (hon hade delat av en dunabur till en liten del för 1 marsvin o en liite större del för 2 marsvin. så det ena marsvinet hade i princip inte ens en hamsterburs yta att röra sig på. sen hade hon inte bytat ti varken hamster eller marsvin sen hon köpte dom säkert. bara lagt på nytt spån. o d tog lååång tid för oss att få bort det^^ men hon har ju inte gjort det av elakhet utan av okunskap. hon köpte utan problem en ny Bur till det ensamma marsvinet när vi sa till att så kunde dom inte bo osv. aja, min poäng är att dom säkert inte alls har samma syn på djur där som här……

Man marker att det ar en annan djursyn har, absolut. Och nagonstans hoppas vi att det beror pa nagot som inte vi har kunnat paverka. For nu funderar vi pa allt som vi kan ha gjort fel. Kan det ha funnits drag, kan det varit for varmt, har vi overfort infektioner, kan maten varit fororenad?
Och vi hoppas verkligen inte att vi har gjort nagot som fatt vara djur att do for tidigt.
tror inte ni felat.
djuret kan helt enkelt vara dåligt uppfött.
tex ett djur som enbart föds upp på ris kan få bla vitaminbrist.
köp en som ni är säker på att den är ca 4v å ge den varierad kost så ökar ni överlevnadschanserna.