Ser hamstern färger?
Precis som rubriken antyder är jag nyfiken på hamsterns syn, hur bra ser den å ser den färger? Isf vilka?
Hur bra är hamsterns hörsel? Passar på att kasta in den funderingen också :)

Jag undrar också hur långt en hamster kan se? Någon som vet?
Jag har hört runt 2 m, om det stämmer är ju en annan sak :P

#2 haha okej, det kan ju stämma :)
Hoppas någon kan svara på dina andra frågor i # 0, väldigt intressant att veta ju.

Hmm jag har för mig att hamster inte ser bra alls, bara några dm el så, inget djupseende alls. Hade de sett 2 meter så hade de nog inte hoppat från så höga höjder som de gör ibland. ;)
Jag har testat lite, har satt mig bredvid buren och de ser mig om jag rör på mig, rör jag mig inte så ser dom mig inte, tror de kan urskilja former och rörelser på långt håll, men de använder ju mest sin nos när de hittar mat.
ibland kan dom ju ta fel på ens fingrar och mat, fast man håller i den. som tur är är de flesta tama hamstrar rättså försiktiga av sig så de är noga med vart dom biter.

jag funderar också på sånt där, vad som pågår i deras små hjärnor ibland! är det som dom vänjer sig vid att man alltid fångar upp dom innan de ramlar från höjder eller vet de bara inte bättre? jag gissar att dom följer hörsel och doft mest. min gulleboll hör på en gång och känner igen min röst, och när hon får springa fritt så är det alltid samma "stigar" hon tar. brukar sitta och filosifera om sånt här i flera timmar.. kommer bli galen om vi aldrig kommer kunna ta reda på vad deras tankar är! jag vägrar tro på att de bara lever efter instinkter :)
#4 Jo de va ju det jag sa att jag inte är säker på om stämmer. Minns inte ens var jag läst/hört det :P Men det är verkar ju mer logiskt att dom ser mkt kortare än 2 m, spec med tanke på alla "idiot-hopp" dom gör ibland, iaf min gamling. Hon är inte klok :D
Smart att testa lite. Dom kanske ser ganska skarpt på några decimeters håll men bara kan urskilja rörelser på lite längre håll som du säger.
Nån som vet om hamstern ser färger?
Det burde jo være forsket på det… - Bare tenker høyt: spørsmålet er om de trenger å kunne skjelne farger når de er skapt for å være ute på matjakt mellom solnedgang og soloppgang? Da er det jo natt.
#7 Det är också en tanke! :) Men nån färg borde dom ju se tycker man…

Om man tänker på hundar och katter så "ser" dom ju oxå mest med hörseln och nosen, och de ser bara svaga färger, det som är viktigt är konturer och rörelse. nu är det här ju två helt skilda djursorter, men vad behöver en hamster? den jagar ju inte direkt, och den är marklevande, i det vilda bor den i hålor under marken, så mest troligt är nog att de inte ser några färger alls.