Grävlådan
Iom att en del blivit lite anti att jag har tidningspapper i en del trådar (och för att Sverker är så söt, såklart) så tänkte jag bara visa hur jag löst det här med grävandet ;)
För att fatta mig kort har jag en faunabox som egentligen används som transportbur till Sverker och min mus, iom att de andra transportburarna jag har blir så otympliga och onödiga till så små djur. Men istället för att den ska stå och samla damm när den inte används så tog jag bort handtagen och det lilla locket och fyllde den ungefär till hälften med jord. Stora locket sitter kvar iom att det fungerar som stänkskydd, så man slipper få jord överallt. Jag använder den även till födosök så hon får leta efter sin mat själv ibland.
Den är lite liten, men den funkar iaf och Sverker gillar den :) Större ska hon få när jag har fått tag på en större Bur (det blir så trångt i nuvarande annars, ska ju finnas plats för annat än bara en grävlåda liksom), tänkte att hon ska få ta över snäckornas petbox när de fått terrarie och hon bor i en Bur på 1 meter som jag tänkt köpa - så får hon mer grävyta och kan gräva en sisådär 20 cm djupt ungefär.
Nåväl! Bifogar en bild, och en film är på väg - ska processa klart på Youtube bara :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
En till bild - snorful rent kvalitetsmässigt, men hon är så söt ändå ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Sverker och hela grävlådan
Nu har filmen kommit upp :) http://uk.youtube.com/watch?v=2kCBPE8YwJo
(Man ser väldigt dåligt ibland ja, jag vet… Dåligt ljus. Men man ser nånting iaf)
Hihi, va söt hon är när hon är helt jordig! :)
Du är alltså hundra nu på att hon är en hon å inte en han? ;D hihi
Sverker tackar och bockar ^^
Jepp xD Ingen pung har hon, hon har brunstat några gånger och idag råkade jag få syn på tuttar också, har inte sett de innan x)
#5 Okeej! Hihi :) Men hon får fortsätta heta Sverker iaf? :) hihi. Kul. Jag vet en hankatt som heter Dagmar, för dom trodde de va en hona först.. ;D
Jepp ^^ Har haft en råtthane som hette Gudrun, en hona som hette Gunde och har en hona som heter Gunnar nu - så Sverker är inga problem :P
mkt bättre aktivering än hjulet.
ska ta å testa nångång då å hos mina .
Ja Hjul är jag inte alls speciellt förtjust i. Hon får nån tur i det när hon är ute en stund bara, det är allt. Satsar på naturlig aktivering istället ^^

Vad gulligt!
Har funderat på att hitta på ngt likande till mina hamstrar också! Men att ta en pet-box som låda var ju ursmart!
Både hanar och honor har tuttar! ; )
Precis som oss mäniskor! Jag har själv en hane just nu som vägrar visa sina kulor men avståndet mellan kön och analöppning avslöjar honom!

Vad använde du för jord Zebra? :) Vanlig planterings jord lr?
// Nathalie
#11 Tror det går bra att anv av torv finns balar att köpa på granngården under 100 lappen. En del mus ägare anv detta som bottenmatrial eller i sina grävlådor.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#12 fast är inte torv lite mer trådigt så att det sitter ihop så det inte blir lika lätt att gräva? Lite mer "lövigt", lr vad man ska kalla det..
// Nathalie
#10: Oh, jaså. Ja då föll den då x) Menmen hona iaf ^^
#11: Tog vanlig blomjord bara, inte sån där gödslad eller andra konstigheter (vilket iofs beror mest på att jag helt enkelt tog jord som blivit över från snäckornas jordpåse…)
#12 Mössen älskar att gräva i det o tyckte ej det var så trådigt.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
kan man använda solmull till hamstrarna? (:

Ska dvärghamstrar också ha så eller räcker det med Sand i en skål eller ska sanden vara utspridd ?
17# Sanden ska helst vara i en skål (:
dvärgar gillar också byte i badskålen.
de gillar alltså både jord,mull och sand
Jag ska nog också ta och testa detta:)
Hamstrar värkar ju älska det. 
Undrar om jag ska ta å köpa mej en säck med jord nån dag så tjejerna får gräva lite :) Mirre verkade gilla det sist iaf :)