Hamstrars näringsbehov?
Jag har efter en del läsande fått för mig att hamstrar kan äta samma mat som råttor. Stämmer detta? Mina råttor får en hemmagjort blandning med müslibas och sen får dom lite av det mesta jag äter, dvs pasta, ris, potatis, grönsaker, frukt, gröt, kyckling mm som inte är för kryddat, saltat eller innehåller lök eller annat som dom mår dåligt av. Kan jag ge detta även till hamstrarna? Det är roborovskis dvärghamster det handlar om.

jag lånar tråden lite då jag har en liknande undran.
är hamstrar beroende av att äta kött? jag vet att katter är det, för att må bra. men ingår allt som en hamster behöver för att må bra i hamstermaten man köper i valfri mataffär?
tror inte så många här inne är så hemma på robbar, därför kan ett bra svar dröja.
jag själv vet inte om det är skillnad på robbars mat å vintervitas.
till en vintervit skulle ja ha mer frön tex solrosfrön så musslin blir utblandad. även torkad frukt.
du lär nog se vad de tar å vad de lämnar
#1 Min kompis hamster åt mjölmask,men jag tror inte de är BEROENDE av kött.Jag tror det räcker med fröblandning+grönsaker.
i det vilda äter de insekter å mask som de fångar.
lite kött bör de få då å då

#4 finns det inte någon slags kött i hamsterblandningar man köper? då varken jag eller min pojkvän äter något slags djur så har vi inte sådant hemma. kan man köpa nån slags köttgrejs ifrån en djuraffär, typ hundmat, kattmat? känns inte som ett alternativ att börja köpa vanliga köttprodukter, men vill samtidigt inte låta djuren må dåligt. dilemma.
det finns ju små provpåsar m hund el kattmat de räcker länge till en hamster.
har man flera kan man köpa katt el hundmatsburkar att köpa.
små barnmatsburkar går också bra el gå till en djuraffär å köp en el två maskar till hamstern så får den ju proteinet.
äter ni fisk så kan ni ge lite av det om den är osaltad el orökt.
nån räka går också bra om man sköljer dom så de inte är för salta.
en bekant berättade att hon plockade sniglar ute,de stora, å gav till sin hamster. den satt med skalet å pillade ut själva snigeln å åt.
har inte testat själv så jag vet om mina skulle äta det.
jag har ingen erfarenhet av råttor, men jag har för mig att jag läst någonstans om deras blandning. Som jag skrev här ovan så är müsli, oavsett sort, för klen för en hamster. Du får nog kosta på hamstern en påse med hamsterblandning, kostar inte mer än 25-30:- per kilo. Detta så att du vet att hamstern får i sig det den behöver betr vitaminer och mineraler och dylikt.
Vilken slags kött ska det vara i kattmaten tex.? Det pussykattmat, finns det ju olika smak, vilken är bäst?
Mina älskar Sheeba med lax.
Sheeba? vad är det?

sheeba är ett kattmatsmärke vill jag påstå :)
Hehe, okej :)

hamstrar ska ha i sig 15% protein. om det är vegetabiliskt eller animaliskt spelar kanske ingen roll. Det är hursomhelst bra att variera.
Jag har en matlista på min hemsida som jag själv tycker är väldigt bra. länkar till den här http://ulltussenshamstrar.com/text1_2.html
De är allätare, men känsliga.
Hundkex, katt/hundmat, en bit skinka.. eller larver om man nu vill pyssla med sånt äckligt :P
Det är ju inte svårt att komma på vad man kan ge dem :>
/Karoline.

ja men dåså, funkar vegetabiliskt protein så är det ingen fara, och färska grönsaker/frukter får djuren dagligen :)

Ärtor är kanon för hamstrar, och proteinrika! Ägg likaså, superbra. Även små barnmatsburkar med kött i funkar fint och likaså hundmat/kattmat - torra kulor då, tycker iaf jag är bäst och har lång hållbarhet samt finns i små förpackningar.
Jeg bløtlegger litt linser et døgn, spirer dem, og blander i den øvrige maten til Caroline.. Sunn, vegetabislk protein. Tørre kuler går ikke ned hos damen her!

om man nu inte vill hålla på med kött eller annat, så kan man ju köpa rått- och mus pellets som innehåller det animaliska proteinet som hamstrarna behöver och och blanda i den vanliga fröblandingen.
#20 ännu enklare är det att köpa en barnmatsburk för under 10:an, sedan klicka det i iskubslådor så har man mat för flera gånger för under 10:an. Dessa innehåller ju näringsrik mat, inkl. kött.

#21 tack för tipset på att frysa barnmat;) man kan ju mixa den maten man äter själv, det som blir över ju=) en bebis behöver ju inte så mycket i början, ska försöka komma ihåg det här om ca 1,5 år :P
#22 ska man mixa maten man äter själv så får man tänka på att inte salta o krydda bara :o)

#23 så att sköta ett barn e som att sköta en hamster mao;) man ska undvika kiwi och avokado då oxå antar jag, hehe;)
#24 hahaha ja det är ungefär samma sak matmässigt :o) men barn kan äta både kiwi o avokado när de vuxit på sig lite 

men ingen mjölmask???? lol
Hahaha vissa ungar käkar ju grus och allt annat de kommer över så en eller annan mjölmask skulle säkert slinka ner *hahaha*

hualigen

Finns nog de ungar som har smaskat vanliga långa slemmiga "rabbatmaskar" också.. så var lugn Micki ; )

hmm, jo min dvärghamster tyckte ju om daggmaskar så så farligt kan det ju inte vara, säkert nyttigt med alla de råa proteinerna.. *ryser*