vita tänder
jag blir snart galen på dendär sjukdommen.
har nyligen omplacerat en hane då han haft orange tänder och bytte till vita. när han i förrgår omplacerades var de återigen orange.
om det nu är så att tandfärgen kan växla så då är det ju inte lätt att hålla koll å förhindra spridning av sjukdommen.
nu undrar jag om fler varit med om att tänderna bytt färg hit å dit?

Jag har en tös som hade två vita undertänder när hon kom hit.. Nu helt plötsligt så har hon bara en vit undertand..
Och det som du säger om hanen du omplacera har även hänt här fast då var det bara undertänderna som bytte färg.. Dom är nu åter igen gula.. :/
Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro på.. :S Försöker hitta kopplingar i maten men vet inte om jag blir så mkt smartare.. :/
Har även en där undertänderna är vita med lite svart på.. :S Jätte konstigt.. Den ska jag hålla riktigt noga koll på tror jag..
// Nathalie
vita tänder med svart brukar vara en skada.
kan bero på burgallergnagning, slag mot tanden, hård yttre belasning på nåt mysko vis, kanske kan även hamstrar gnissla tänder å få skadade tänder som vi människor,vem vet

Ja jag tror ju då inte att bara för att en hamster har en vit undertand så har den en sjukdom kopplad till ögonen, utan det som hände de två hamstrarna är ngt annat då deras beskrivningar utav vita tänder inte riktigt stämmer med de vita tänder jag har sett… å jag har sett många!
Så jag tror mer på att om en hamster har en eller två vita tänder, kanske tom bara nån halv vit tand så har tanden blivit skadad, kalk/vitaminbrist, gallergnagning, eller pulpan som Helena föreslog… men det är mina åsikter!!

#3 Jag delar dina åsikter. :)
// Nathalie

Vilken sjukdom??

#5 Det är två uppfödare i föreningen som har haft varsin hamster med helt vita tänder, de fick en otäck ögonsjukdom sen och avled… det är vad jag har förstått, rätta mig om jag har fel. Tydligen ska förloppet ha gått väldigt fort och enligt ngns tandläkarkompis så har tänder och ögon nån sort samband…
öron näsa hals hör ihop då de sitter så nära varandra inuti svalget.
tydligen har sjukdomen svårare förlopp hos endel djur å lättare hos andra.
endel verkar bara ha vita tänder utan symtom, andra växer sämre och lämnar in i förtid. troligen har de sämre skelett.
vissa vittandade har lättare för att bryta ben,rygg el svansen än andra vid tex klättring å fall.

Ingen mer kommentar så länge inte SVA har haft del i denna sk "sjukdom".

SVA?

#9 Ja, SVA: Statens Veterinärmedicinska Anstalt.

OK tack, inte lätt att veta vad alla förkortningar står för. Har ju precis lärt mig hif shf och jbv ;) lol
#8 menar du att vi inte får diskutera å fundera omkring sjukdommen under tiden?
ska tysthet råda el missförstod jag dej nu?

#12 Givetvis får var och en, diskutera, gissa, spekulera osv osv hur mycket som helst om "sjukdomen" :P
Har du fått svar ifrån SVA? Vore intressant att ta del av deras svar, även om jag just precis har mailat dem själv :)