Varför avla på vitmagat?
Jag började bara fundera på detta med vitmagat. Varför väljer en del uppfödare att föra genen vidare? Som jag ser det finns det inget positivt med den alls. Visst, i rätt händer är det ingen fara, men i fel… Hur resonerar ni kring detta?
(Obs. att jag inte är särskilt insatt…)
De som jobbar med vitmagat vet vad de håller på med. Är man inte kunnig så ska man inte jobba med det. Vitmagade djur, heterozygota, är väldigt fina och det är ju bara de homozygota som det kommer ögonlösa hos. Med homozygot menas att ungarna får dubbla anlag, WhWh, dvs att både mamma och pappa är vitmagade. Man ska alltså ALDRIG para 2 vitmagade med varandra. Då menar jag 2 hamstrar som är Wh.

Jaa att man inte ska para två vitmagade vet jag ju, men man fortsätter alltså avla på djur som är Wh för att de är fina?
Problemet som jag ser det är inte egentligen att det avlas på dem utan att ju vanligare genen blir desto större är ju risken att någon som inte känner till det här parar två Wh.
#2 håller med att den risken finns….! läste på norska forumet om någon som hade parat två vitmagade och där blev det en eller flera ögonlösa..
#2 o 3, man kan inte förbjuda allt för i så fall finns det annat som förr borde förbjudas.
#4 jo det har du rätt i, men risk att få fram ögonlösa ungar är ju fruktansvärt…
Är det bättre att folk spränger bort händer och ögon på raketer och smällare?? Stollar finns det över allt, har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Nu är det inte så förskräckligt många som jobbar med vitmagat så jag tror den risken är mindre än att bli t.ex. påkörd på ett övergångsställe.

Jag är egentligen bara nyfiken hur man resonerar kring det eftersom det inte verkar ifrågasättas öht…
#6 jo men vi strävar ju ändå mot det bättre så jag tycker inte man ska jämföra med dumdristriga ungdomar som smäller smällare på nyår. Om det hade varit en hund med en gen som gav ögonlösa valpar så är jag säker på att den förbjudits att avla vidare på…
måste tillägga att jag själv funderat på vitmagat, men då har man ju kolla på att man inte parar den med en annan vitmagad. Men endel har ju inte den kunskapen tyvär, därför menar jag att det fortfarande är riskfyllt.
sen som du säger så är det inte så många som föder upp vitmagat, men jag är säker på att de få som gör det talar om för sina köpare hur genen fungerar!:)
#7 jag har inte hört några diskussioner runt det öht, detta då det förekommer i så liten skala.
#8 När det är en gen är det ju inget problem utan när det är dubbelt. Sedan kan jag väl tycka att ska man avla så ska man veta vad man håller på med och inte bara sätta ihop en hona och en hane, oavsett vilket djur det gäller, och hoppas på det bästa.

Jaa precis, alla uppfödare brukar vara noga med att påpeka att man inte ska avla för att avla utan att man ska ha ett mål med varje kull och att det ska vara för hamsterns bästa. Att man vill komma framåt hela tiden. Jag har svårt att förstå varför man vill ta vara på den här genen.
det är inte förbjudet att avla på tex vita dalmatiner som kan ge både döva å blinda valpar. bara en rekomendation finns om att man inte bör avla på de vita djuren finns.
med bra upplysning så minskar viss avel.
förbud brukar ofta funka tvärt om å vissa vill spränga förbudet å testa
#11 för att den del är vacker och dels helt ofarlig i heterozygot form.
Jag föder ju upp gerbiler t.ex. i färgen burmese, till det krävs också en blekgen och samma sak där, man ska veta vad man håller på med.
Det är egentligen inget konstigare än att avla på normalfärgat eller creme eller vad du vill, det gäller samma sak där, man ska veta vad man gör.
Ska man förbjuda allt som kan tänkas vara tokigt, så ska man ta bort satin också t.ex.
Men åter igen, vet du vad du håller på med så är det inte minsta fara, har du däremot inte koll på det, ja då är allt potentiellt farligt.
#10 jo jag håller fullt med, klart man ska veta vad man håller på med, desvärre finns ju de som inte vet ett smack när de alvar, och då finns ju risken för ögonlösa ungar där igen.
Jag tycker själv att vitmagat är ursnyggt, men inte så jag skulle gråta om det försvann.

Det är ju det jag menar. Ju fler som bär på genen desto större risk att någon av misstag parar två som bär på den.
Sen har jag aldrig sagt att jag tycker att det ska förbjudas, jag ifrågasatte varför man vill föra den vidare.
Det finns ju två sidor av varje mynt som man säger ;)
Nå nu är det 2 eller 3 som jobbar med detta så det blir knappast någon lavinartad ökning utan nivån ligger konstant. Det är föga troligt att du finner dem i zoo-butiken och de som jobbar med vitmagat upplyser sina köpare om detta så risken är microskopisk.
Visst är det samma sak med roan? För det är ju samma gen bara på ett cremefärgat djur..
Ser inget fel i att avla på Vitmagat, uppfödarna lär ju informera köparna om att man inte ska para två vitmagade med varandra.. Visst avlar man på vitmagat/roan bara för att det är snyggt, men det gäller ju storlek, typ, pälslängd osv också. :) Dom grejerna skulle också kunna leda till ohälsa hos hamstrarna i fel händer.
#17 Jo men nu talar vi inte om att sträva efter bra typade hamstrar, tänk om dessa vitmagade säljs till zoo? Då kan man inte vara 100% på att personalen där informerar sina köpare om vitmagat…
Hur skulle pälslängd och typ kunna bli ohälsa ?
Väldigt bra svarat på alla inlägg i denna tråd Åsa!!
Jag kan svara för mig själv: Köpte min första roan förra året, för att jag alltid tyckt d e såååååå vackra… kände sen att jag ej hade tillräckligt med kött på benen å d verkade "knökigt" så en kompis tog honom… Nu så här ca 1 år efteråt när jag fått hjälp av Kerstin å läst på allt om just denna gen å kände att jag NU förstår hur d funkar så köpte jag hans dotter Geisha…. Å jag vet mycket väl om att informera köpare till hennes framtida bebisar hör till ett måste.
#18 Nej, det kan man ju inte.. Så jag personligen skulle aldrig sälja en roan/vitmagad till zoo. Om jag nu inte kände de som arbetetade där och hade 100% förtroende att de informerar.
Ang pälslängd och typ.. Menade inte bara ohälsa utan även typ obehag och sånt.. Allting som är extremt tror jag kan orsaka ohälsa. Men nu tycker inte jag att hamsteraveln är extrem, men vem vet hur hamstrarna ser ut om 500 år?
Jag tror inte en enda vitmagad sålts till zoo, just för att eliminera riskerna.
#19 tack. Ja jag tycker också att både vitmagat och roan är väldigt fint men de är inte mina färger så att säga, jag är mer för vilttecknade :O)
#21 Ja, jag har också lite svårt att tro det. Och seriösa uppfödare skulle ju inte sälja hamstrar till någon som de tycker verkar vara en olämplig hamsterägare heller.. Så på det sättet kan man ju hindra att genen hamnar i fel händer! :)
Jag älskar oxå vilttecknade… speciellt Cinnamon… men jag har ett mål me min lille roan flicka så jag kan ha både och kom jag fram till…
OCH ds …. 3 olika inriktningar!!
Bara man VET vad man håller på med!!!!
#22 ja det har hänt ett par gånger att jag sagt nej till köpare och då föder jag inte upp vitmagat, men har av andra anledningar sagt nej, 2 ggr har det hänt.
#23 här är det nf och silvergrått som gäller :o)

#21 Jag såg två vitmagade i en djuraffär från uppfödare i förra veckan… hoppas verkligen att den reggade uppfödaren talat med personalen och upplyst dem, samt att de för det vidare till köpare.
Dock är iaf djuraffären mkt bra med bra personal!
#25 Skojjar du??? Håller med dig att jag hoppas att de fått den information som behövs.
#21 Se där jag:) det var precis det jag menade när jag pratade om riskerna man medför…nu håller jag tummarna för att djuraffären vet vad dom säljer !
Denna disskutionen är mkt intressant att följa…
Måste bara säga för 100:e ggn:
Det är bra att veta vad man ger sig in på vad gäller uppfödning av guldhamstrar, kanske detta med vitmagat får upp ögonen på en del att man MÅSTE läsa på innan man parar sina hamstrar och framförallt måste kunna grundläggande genetik.
En seriös uppfödare lär sig såna här viktiga fakta innan man parar.
*IMT*
Mandizen, det är inget att måla f*n på väggen för, du har, lika lite som vi andra, lika lite information om hur mycket den som sålt dem dit informerat. Så vänligen gå inte ut med yxan innan du har ett träd att fälla.
Men som maria skriver, här är en av orsakerna till att vi om och om igen tjatar om att läsa på INNAN man avlar. Har du läst på och kan din hemläxa, då är det inte värre att avla på vitmagat än på nf.
#29 Jo det har jag, men jag säger bara att det är synd att det händer, föds ögonlösa kullar. Det tyder ju på att det finns folk där ute som inte fått informationen eller läst på(om hamstern är från grossist. Vet inte om grossister har vitmagat ?). Det är J*kligt trist iaf att det händer..

Visst kan det hända att den uppfödaren som sålt dit dessa hamstrar har informerat ordentligt men det visar ju samtidigt att det finns en risk med att föra genen vidare. Hur man än vrider och vänder på det kommer det alltid att finnas de som inte läser på öht utan bara parar utan någon som helst eftertanke och då är ju skadan redan skedd. Ungarna i den kullen kan ju då "spridas" utan info till andra också är det i rullning…
Så seriösa uppfödare ska alltså sluta avla på en viss färg/gen för att det finns icke pålästa personer som avlar??
Nej tack säger jag, ska man avla så ska man göra det 100%, läsa på och kunna/veta vad man sysslar med…

Jag försöker bara visa på att det trots allt finns en viss problematik. Och jag tycker naturligtvis också att man ska läsa på ordentligt innan man tar en kull!! Men man måste ju ändå se att verkligheten inte alltid ser ut så även om man skulle vilja.
Problem finns det inom alla sorter djuravel, just därför är det bra att lära sig allt man kan…innan.

Som sagt - det tycker jag med.
Problemet är som sagt inte denna blekgen, utan att folk som inte har minsta kunskap, parar för att det är så gulligt med bebbar, de har inte något hum om färgerna passar ihop eller ej. DÄR är det största problemet, problemet med denna blekgen är i sammanhanget mikroskopiskt litet.
Om folk lärde sig genetiken och standarden innan de parade så skulle det inte vara något problem med något. För avel är som så många gånger tidigare påpekats att föra djuret framåt och inte bara gulligt. Visst är bebbarna gulliga, absolut, men för att bevara arten och föra den framåt så måste man veta vad man sätter ihop.
Detta gäller inom alla djurslag, inte bara hamstrar.

#36 Men om det funkade i praktiken att folk läste på så skulle vi ju inte ha alla dessa blandisar (ta hundar som ett exempel)..
Så jag kan faktiskt förstå hur folk kan känna att det är lite "onödigt" men en gen som faktiskt kan ge förödande konsekvenser just för att det finns så många som faktiskt inte bryr sig om att ta reda på information innan dom parar.
Dom som faktiskt bara bryr sig om att föra sitt eget djurs gener vidare för att det är sött, lr för att tjäna pengar..
Men jag är väldigt kluven i denna fråga då jag tycker att det är väldigt vackert men samtidigt så tycker jag att man har mer ansvar när man säljer dom än om du skulle sälja en vanlig cremefärgad hamster.
// Nathalie
Jag tycker du har lika mycket ansvar när du säljer en cremefärgad eller vitmagad, spelar ingen roll vilken färg den har, ansvar har man ändå.
Jag håller inte riktigt med dig, för ska man avla, oavsett djur, så måste man innan, ta reda på att det funkar ihop med den man tänkt para med. Den skyldigheten tycker jag att man har då det hur man än vänder på det, är levande varelser vi håller på med.

Självklart har man ansvar vilket djur man än säljer! Det kan man aldrig komma ifrån. Men två cremar tillsammans kan inte ge ögonlösa ungar.. Cremen kan du ju para med vad som helst, det enda som kan vara är att det blir konstiga färger men det är ju inget som skadar hamstern i fråga. Ögonlösa hamstrar känns ju som lite mer allvar än en creme skp tex.
Jag menar inte att jag tycker att det är rätt att det funkar som det gör idag utan jag vill bara påpeka att hur mkt vi än tycker att man ska läsa på så finns det fortfarande ett alldeles för stort antal därute som faktiskt skiter fulla f*n i det (ursäkta mitt ord val). Hemskt men tyvärr sant. Om alla läste på innan skulle vi ha en mkt bättre avel inom varje djurart. Och säkert inte lika många aggresiva hundar, konstiga färger m.m.
Så jag menar inte alls att jag tycker det är rätt att man inte läser på innan utan jag vill bara upplysa att hur mkt man än vill att det ska vara annorlunda så kommer det nog se ut så himla många år framåt i tiden.. :/
// Nathalie
Creme skp är inte det värsta, det är väl i så fall creme-gul….. som ställer till det något så för jä**igt.
Det kommer att ta tid att arbeta bort mycket, men om folk åtminstone kunde bara försöka att läsa på om de färger t.ex. som de vill para, så är vi en god bit på väg. Och kanske också titta på standarden som ju inte är speciellt svår, så blir det också finare hamstrar :o)

Jag kan ju inte annat än hålla med dig! Men som jag ville påpeka ser ju tyvärr verkligheten (lr vad man ska säga) anorlunda ut.. :(
// Nathalie
Ja men den skulle inte behöva se ut så :O))
håller med dig nathalie, om jag någon gång skulle avla på vitmagat så skulle jag känna att jag hade enormt ansvar. Som Åsa säger, ansvar har man alltid när man säljer en hamster, men ögonlösa hamstrar är lite allvarligare än cremegula.
Men som ni båda skriver, det är inte så världen ser ut idag, men en sak som är bra är att fler och fler intresserar sig för att avla seriöst !:D Jag tror att besöken några av er gör på djuraffärer gör mycket för folk som är intresserade!
#43 cremegult är en katastrof för dem som håller på med creme, hela deras linje saboteras ju av att det kommer in gult. Så det ska inte negligeras.
Ja det enda som gäller är att folk inser värdet med att läsa på innan man avlar, både för en själv och för djuren.
Nu tror jag inte vi kommer så mycket längre i diskussionen i denna tråden. Men jag vill tacka alla som varit inblandade för att ni hållt en mycket god och bra nivå på inläggen, det är riktigt roligt att läsa. Låt oss få fortsätta i den stilen i de andra trådarna.
Jag låser nu denna tråden men låter den ligga så folk kan gå tillbaka och läsa i den.