Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendehybrider
Läst 99 ggr
HamsterHenke
0

Aggressiv kullmamma?

Skriver detta efter en nattlig incheckning av mina små vänner.

Om du inte läst mina tidigare inlägg;
Jag har en hona som fått en kull tidigare, och sedan fått en till kull direkt efter (visste inte att dom kunde bli gravida direkt efter födsel). Vid det här laget så är hanen och hans äldsta söner i en separat Bur, deras äldre döttrar är i en temporär Bur, medan kullmamman är i en Bur med sina (minst 5, runt 3 veckor) små ungar.

På senaste tiden har kullmamman blivit mer aggressiv, inte bara mot mig (vilket jag inte riktigt har något problem med) utan mot hennes ungar också. Så fort hon ser nån av dom ute på upptäcktsfärd i buren rusar hon dom tills dom är på rygg och piper. Först var det bara mot hennes äldre döttrar, så jag bestämde mig för att separera dom in i en temporär Bur tills jag satt ihop en ordentlig Bur åt dom. Men nu sträcker beteendet till dom yngre utforskarna, och jag börjar bli orolig. Mamman har också börjat tugga på metallgallret på buren, vilket hon aldrig gjort förr.
När jag skriver detta hör jag ibland pip från rummet där dom är, så jag vet inte om det är min närvaro som orsakar beteendet.

Så nu måste jag fråga om nån vet om det här är normalt, eller om jag måste överväga att separera mamman till en egen Bur, eller sådant? Jag vill inte att dom små ska behöva vara rädda.

iFokus AI
iFokus AI
🤖

Det verkar som att kullmamman kan uppvisa stressrelaterat eller territoriellt beteende, vilket ibland kan hända hos smådjur som hamstrar eller möss. Det är viktigt att observera hennes beteende noggrant och vidta åtgärder för att säkerställa ungarna och mammans välbefinnande.

1. Stress och miljö: Kullmamman kan vara stressad av olika faktorer, såsom överpopulation i buren, brist på utrymme, eller förändringar i miljön. Se till att buren är tillräckligt stor och att det finns tillräckligt med gömställen och resurser för alla djur.

2. Separering: Om mamman fortsätter att visa aggression mot sina ungar, kan det vara nödvändigt att separera henne från dem för att förhindra skada. Det är viktigt att ungarna är tillräckligt gamla för att klara sig utan mamman innan du gör detta.

3. Hälsokontroll: Aggressivt beteende kan också bero på hälsoproblem. Det kan vara bra att konsultera en veterinär för att utesluta sjukdomar eller smärta som kan påverka hennes beteende.

4. Tuggande på metallgaller: Detta kan vara ett tecken på stress eller frustration. Se till att buren är tillräckligt stimulerande med leksaker och aktiviteter för att hålla henne sysselsatt.

Det är viktigt att agera snabbt för att säkerställa säkerheten och välbefinnandet för både mamman och ungarna.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Cireea
1

Hur aktiverar du mamman? Får hon komma ut och sträcka på sig utan ungarna? Har hon en varierad och stimulerande miljö i buren?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HamsterHenke
0

Hon har en ett sånt där flygande tefat, tror jag det heter. Hon har sprungit på den tidigare, men inte värst mycket på senaste tiden. Har kollat den, och den fungerar fortfarande bra.
Bortom den har jag mest lämnat henne och hennes ungar ensamma i buren.

Vi har inte mycket av en plats som dom kan komma ut och springa i, bara en hamsterboll vilket jag skaffade i början, men sällan använt. Hört att såna inte var bra för dom, så jag har undvikit att använda den.

Jag vet inte om vi har plats för att anordna en sorts lekhage, men jag kanske måste försöka ändå.

För tillfället ska jag flytta dom äldre honorna till buren med dom unga, och flytta mamman till att bo ensam i den temporära buren.

Cireea
1

#2 Jag skulle råda dig att byta ut tefatet mot ett ordentligt Hjul istället. Tefaten gör tyvärr att dom springer i en onaturlig vinkel och belastar kroppen fel, vilket kan orsaka problem i längden.

Utöver det låter det onekligen som att din hona behöver stimulering och att hon helt enkelt är uttråkad och understimulerad.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck