Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterburarlagar-och-regler
Läst 235 ggr
UlrikaD
1

Nya lagar om burstorlek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jordbruksverket har lämnat in nytt förslag om burstorlek.

• Redigerat 2025-03-12 13:12 av UlrikaD
[GTBLovesAnimals]
0

👍bra!

Hamsterplamster
1

Finns det ens burar i den storleken ?själv har jag burar 100x50x50 vilket är det största jag hittat

"A life without hamsters is possible but pointless"

• Redigerat 2025-03-12 22:15 av Hamsterplamster
Cireea
8

Alla som tycker det här är en bra förändring inser nog inte allvaret i det som väntar. Går förslaget igenom såsom det ser ut idag är det dödsstöten för all form av seriös och etisk uppfödning i Sverige. Det finns inte en chans att NÅGON kommer kunna föda upp med så enorma burar som kommer krävas. Det är inte ens rimligt.

Burstorlekarna är bara ett av problemen.
Missförstå mig rätt nu, jag är för en förändring och det har varit på tapeten under många många år. Som uppfödare och föreningsaktiv har jag alltid jobbat mot förändring och jag vet att åtminstone SHF försökt driva igenom uppdaterade krav på burstorlek.

MEN. Storlekarna som föreslagits är absurt och bortom all rimlighet. Att dvärghamstrar och gerbiler ska bo i så stora burar som Jbv föreslår kommer leda till enorma problem. Det kommer bildas revir inom burarna och det kommer leda till stress, slagsmål och i värsta fall också döden.
Att ha dessa förslag som minsta mått är inte försvarbart någonstans.

För att inte tala om riskerna en hona med ungar utsätts för i så stora burar. Ungar börjar rymma ur boet när dom är så unga som 6-7 dygn. Dom förvillar sig lätt och med den storlek som Jbv föreslår kommer vi se väldigt många fler ungar dö på grund av utrymmet inte är begränsat.

Hjul ska förbjudas.
Inser folk vad det här kommer göra med våra hamstrar? En av deras huvudsakliga sysslor är att springa - många många kilometer per natt. Hjulen är ett hjälpmedel som för många hamstrar (framför allt unga) är nödvändigt. Man skulle istället satsat på att ställa krav på storlek och utformning.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2025-03-17 07:25 av Cireea
UlrikaD
0

#3 Men en person som inte har uppfödning och är populär på sociala medier kan bestämt hävda motsatsen.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-tro-inte-pa-ryktena-om--tvangsavlivning-av-djur/

I sociala medier tenderar rykten och oro att spridas snabbt, men i stället för att se förslagen som ett hot, borde vi som verkligen älskar våra djur se dem som en möjlighet, skriver Therése Lindgren.
Cireea
2

#4 Även om det i teorin fortfarande är tillåtet och möjligt att föda upp hamstrar och gerbiler så kommer det inte vara lika möjligt i praktiken att genomföra det. Man lägger upp för att etisk avel kommer försvinna då nästan ingen uppfödare har platsen att hålla dessa enorma burar som kommer krävas.

Jag skulle vilja påstå att man brukar ha runt 10 guldhamstrar när man bedriver en seriös uppfödning - finns givetvis dom som har färre och dom som har fler. Tänk dig då tio burar som alla ska följa tabellen ovan - det är liksom inte möjligt. För att sen inte tala om eventuella pensionerade djur eller unga djur som inte är aktiva inom aveln, eller ungar som inte hunnit bli sålda innan dom måste sättas i egna burar. Det kommer vara omöjligt att ha kvar pensionerade djur såsom många uppfödare gör i dagsläget. Vilket försvårar uppföljning av aveln och det i sin tur gör det betydligt svårare att faktiskt bedriva en etisk avel där man lägger vikt på linjernas hälsa.

Tänk er två gerbiler i en Bur på närmare 800 liter - vilket nya förslaget kräver. Måtten är utifrån en grupp på fem individer men även om man bara har två så krävs samma storlek. Det är absurt och kommer leda till revirbildning inom buren - det är inte ens en långsökt konsekvens utan det är exakt det som kommer hända. Helt plötsligt måste folk sära på djur som annars trivs i grupp och var och en av dom ska sedan sättas i varsin stor Bur istället. Samma sak kommer hända våra dvärghamstrar.

Förslagen i Jbvs remiss grundar sig inte i någon relevant forskning. Det enda jag hittat är att man jämför med vilda djur - och det går inte jämföra vilda hamstrar med våra domesticerade djur.

Absolut att regelverket måste ändras, men det måste också ske med rimlighet. Vi hade kunnat följa Tysklands mått, dvs 100x50cm. Det hade varit fullt tillräckligt och en stor uppgradering från nuvarande L80.

Maleficum
2

#5: Gäller samma med fåglarna. Hade de nya kraven gått igenom måste småfåglar (upp till 20 cm) ha minst 4 kvm med 2 meters höjd men det får max vara 4 fåglar på den ytan (varje fågel ska ha 1 kvm). Det går helt emot den art jag har (måsfink på 10cm) som är supersociala och trivs i stor flock (blir lugnare och mindre aggressiva ju fler de är) och gärna klämmer in sig allihopa i boet om natten (så många som de kan lyckas klämma in). Det blir ju helt emot deras natur att bara vara 4 på ett så gigantiskt utrymme, och att sen försöka föda upp blir ju i princip helt uteslutet (och de är alldeles för små för att ha friflygande i hela huset utan stora risker för deras liv). Ända av studierna (ur SVAs skrivelse) jag kan tänka mig man fick dem fantasimåtten ifrån var en som gjordes på 40(!) zebrafinkar i Bur på 1x1 meter och 40 i Bur på 2x2 meter där hanarna i den större buren blev kraftigare (och det skulle då antyda bättre välfärd, men det är väl logiskt att i den större buren fick alla större plats, mer rättvist kanske skulle vara att jämföra 20 i lilla buren och 20 i stora). Hur dem från det gick till de nya förslagen kan jag inte riktigt förstå (och zebrafinkar är inte helt representativa för alla finkar som hålls i fångenskap då de är bland de få finkarter som räknas som mer aggressiva).

Visst att måtten måste bli större än nuläget men håller med att det måste bli rimligt (både för djuren och oss). Viktigast är väl att de ska må bra och kan utföra sina naturliga beteenden och inte blir stressade (varken riskera skada, stereotypier eller depression).

Man får väl hoppas att nästa förslag arbetas fram i samarbete med alla de föreningar som finns för de djurarter som drabbas av människor som har erfarenheter av hur djuren bäst hålls så det faktiskt passar respektive art.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
2

#6 Ja herregud jag har sett helt absurda måttförslag för flera djurslag så jag förstår verkligen alla starka reaktioner.

Jag är jätteglad över att dom dragit tillbaka remissen och ska arbeta om förslagen. Förhoppningsvis lyssnar man på kunniga inom arterna som faktiskt vet vad dom pratar om. Jag hoppas att man sträcker ut en hand till föreningarna och att vi får vara med och påverka på bästa möjliga sätt.

Maleficum
1

#7: Hoppas verkligen på det. Hoppas att Kaninvälfärdsföreningen fakiskt får vara med med sin kunskap denna omgång också (känns helt förkastligt att stänga ute en förening som redan i flera år jobbat för bättre välfärd för en art när lagar för ökad välfärd ska tas fram). Tror ju dessutom de flesta djurföreningar redan i dagsläget rekommenderar bättre förutsättningar än vad lagarna säger så är nog ytterst få som faktiskt vill ha kvar dagens lagar och gärna ser förändring (och redan har erfarenhet av sådan förändring och vet vad som funkar och inte).

Och som alltid är det ju absoluta minimi mått som gäller i lagen så det förhindrar ju verkligen inte att man har större om behovet finns.

Får bara hoppas att det inte tar flera år för ett nytt (och förhoppningsvis vettigt) förslag framarbetas.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu