Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendehamstervintervitrysk-vintervitdvärghamsterskötsel
Läst 80 ggr
Gafflar
0

Min hamster biter in på pinnar längre...

Hej!
Jag har en dvärg hamster (ryskvinter vit) som inte är intresserad av att gnaga på pinnar längre… Jag tog in lite syren kvistar som hon var måttligt intresserad av. Sen skaffade jag grenar från äppelträd som hon verkade gilla och gnagde på. Men senaste tiden så har jag inte sett att hon gnagigt något alls, utan alla pinnar (jag har typ 3 st alltid i hennes bur) är helt oanvända. Jag kan inte heller se att hon gnagigt på något annat (då jag har trähus i hennes bur). Jag blir orolig då jag inte vill att hon ska få för långa tänder och behöva fila ner hennes tänder hos veterinären.
Har ni något förslag vad jag ska ta istället för äppelgrenar? Eller är det normalt att dom pendlar mellan att gnaga mycket och inget alls? Vad tycker era hamstrar om att ha i deras Bur?

Tacksam för alla tips och råd! ❤️

Meraxes
2

Min hamster gnagde heller typ aldrig, men nåt hon brukade tugga lite på iaf var whimzees. Så det kan ju vara nåt att testa om du inte redan gjort det.

Jag testade även flera olika pinnar och tuggleksaker och att kladda Barnmat på pinnarna men inget funkade riktigt. Hon var helt enkelt inte så intresserad av att gnaga 😅 Dock behövde jag aldrig åka in och slipa tänderna på henne eller nåt sånt. Hon åt en bra foderblandning med mycket frön och grejer att skala så det hjälpte säkert till att hålla tänderna i trim också 😊

LottaV
1

Med tanke på att Dvärghamstrar är allätare så testa malda hundben mina älskade det när dom levde.

Ett gott skratt förlänger livet