Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsaskötseldjuraffär
Läst 108 ggr
Hamsterplamster
2024-10-15 21:00
1

Djur inte Jul

Den hör texten är ängnad mestadels till föräldrar som vill köpa hamstar till sina barn. Jag ber i förväg om ursäkt för eventuella stavfel.

Många föräldrar inkluderar mina egna, har köpt en hamster till sitt barn utan att läsa på tillräckligt mycket DJUR ÄFFARER ÄR INGEN KÄLLA. Nästan alla djuräffarer är endast in det för pengar, djuren avlas på ett oetiskt sätt och har ofta sjukdomar samt inavlade. Du kan läsa mer om här https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare
Massor av djur lever hemska liv på grund av människan fiskar utan filter, kanniner som håls i en liten Bur, hundar som inte får gå ut och katter med smutsiga kattlådor. Detta är endast på grund av människor som helt ännkelt inte tänk innan köpet.

Lite snabb fakta (läs på mer innan köp).

Trots folktro behöver hamstar mycket utrymme ABSÅLUTA MINIMUM är 80 x 45 cm men en större Bur är alltid bättre. Tänk även på att galler burrar är inte heller bra då en understimulerad hamster (majoriteten av gallerburar är redan understimulerade) gnagare på gallret vilket kan skada tänder, kinder m.m. De tillåter inte häller en tillräklig mäng av spån. Dock är det bättre att ha en mindre Bur med mer stimmulering än en stor Bur utan stimulering (jag planerar en tråd om detta som kommer lännkas.)

Maten kan okså vara svår. Hamstar borde (enligt mig) inte få pellets. Utan en naturlig diet som består av flera olika fröer för att härma deras naturliga habitat.
Du kan läsa mer om detta här
https://hamster.ifokus.se/discussion/1449061/allman-skotsel
https://hamster.ifokus.se/discussion/1429635/foder

I kort och gott så menar jag att hamstara är inte dina barns leksaker som kasstas bort när det inte är "kul". De är levande djur presis som en hund eller katt. De är ingen rolig födelsedag present. Så klart kan barn vara fantastisga hamster ägare men ditt sex åriga barn är någ inte det.

Hamstar är djur inte jul. Tänk före köp.****

"A life without hamsters is possible but pointless"

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2024-10-15 21:01 av Hamsterplamster
Cireea
2024-10-16 11:09
3

Jag håller med dig i mycket av din text och håller helt med om att alldeles för många köper djur utan att förstå innebörden av vad man faktiskt tar på sig eller vad djuren i fråga behöver för att må bra. Alldeles för ofta kommer det inlägg här på sajten där barn skriver i desperation för att deras hamster är sjuk men föräldrar vägrar åka in "för det är bara en hamster" - helt sinnessjukt!! 🤯

Men.
Jag håller inte med om påståendet att en "större Bur är alltid bättre" eller påståenden som "buren kan aldrig bli för stor". Exempelvis när det gäller dvärghamstrar så kan en Bur bli för stor - så pass att det genererar osämja och revirbråk då hamstrarna bildar sina egna revir i buren. Det krävs inte några enorma storlekar för att nå ett sånt problem. Så på grund av människans okunskap och förståelse för djurens behov skapar man problem mellan djur som annars kanske kunnat bo ihop hela livet. Jag ser just det här problemet jätteofta här på iFokus men också på andra plattformar, ägarna köper stooora burar och blir förvånad när djuren börjar bråka om revir.

Sedan är det många hamstrar som faktiskt vantrivs i stora burar - tro det eller ej. Jag brukar se buren som deras bohåla kan man säga. Det vill säga att det är i buren dom har sitt system med sovdel, matförråd osv. medan en hage (eller ett säkrat rum) blir deras sätt att komma ut från bohålan för att sträcka på benen och upptäcka, samla mat och göra av med energi. Självklart ska det ändå finnas aktivering men att tänka att buren ska ersätta friheten är omöjligt.

Absolut att man inte ska ha några minimala burar för det - absolut inte - men buren kan bli för stor. Jag tror att en rimlig Bur med möjlighet för att få komma ut utifrån hamsterns behov alltid är bäst.

Sen om man märker att hamstern absolut behöver en 150x100cm Bur så för all del, kör på. Men jag har lite svårt för tänket att en Bur aldrig kan bli för stor och att man ska satsa på det största med en gång. Allt för ofta ger det en motsatt effekt - och ibland försvårar det hanteringsprocessen också då hamstern får noll intresse för dig som ägare vilket i sin tur gör att man tycker hamstern är "svår", "otam" eller en "spökhamster".

Så jag tror på att vara påläst om hamsterns behov och sen utgå från individen. Vissa behöver stora burar, andra mindre. Vissa behöver mycket Bottenmaterial för att tillgodose grävbehovet medan andra skiter i det. Vissa behöver ett Hjul medan andra inte använder det över huvudtaget.

Men i övrigt, superviktigt inlägg och det är alldeles för ofta som folk köper djur som presenter eller julklappar utan att alla parter är med på det och är införstådd med vad dom egentligen åtagit sig.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck