Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendevintervitdvärghamster
Läst 120 ggr
Candela
0

Dvärghamster-ungar som tjafsar?

Har haft mina två hamstrar hemma i två dagar nu. De är av rasen vintervit, syskon och kommer från en uppfödare. Väldigt unga fortfarande.

De har ett stort akvarium hos mig, dubbel uppsättning av all inredning och jag fick med spån och bomaterial från deras Bur hos uppfödaren som jag har blandat ut med övrigt material i buren.

Inatt vaknade jag två-tre gånger av att de pep högljutt (har buren bredvid sängen), lät som att de grälade. På morgonen verkade ingen vara skadad och de sov tillsammans som vanligt.

Är dessa små gräl en naturlig del av deras beteende? Tänker om det är så att de håller på att sätta rangordningen eller något sånt. Eller bör man bli orolig och ändra något i buren?

Jillyana
0

#0: jag skulle rekomendera att du frågar uppfödaren. Hen borde ha bra koll på individerna och vela veta hurvida den får fram lugna social hamstrar eller hamstrar som inte är så.

Cireea
0

Låter som lek och/eller rangordning 🤷‍♀️
Fullt normalt för åldern

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Candela
0

Idag hittade jag båda två blodiga, den ena värre än den andra 😪 Båda är dock så pass pigga att de är uppe och rör på sig.

Har satt upp en skiljevägg i akvariet och särat på dem tills vidare. Hur går man vidare härifrån? Är det bäst att låta dem bo separat, eller går det att få dem på god fot med varandra igen?

Jillyana
0

#3: hur ser buren ut? Hur stor är den? Har du minst två av allt? Vad har uppfödaren sagt?

Candela
0

#4: Det är ett akvarium med bottenyta 45 x 110 cm. Ja, de har dubbel uppsättning av all inredning.
Uppfödaren säger att jag kan försöka sätta ihop dem igen om några dagar, och om det inte funkar så ska de bo isär.

Jag tänker att jag kan låta dem träffas i lekhagen tills vidare? Då har jag ju uppsikt över dem. Men på nätterna kan jag inte hejda dem från att gräla.

Cosmonautens
0

Man brukar rekommendera en mindre Bur till en början, stora burar kan trigga revirbeteendet hos dem. Vissa kan bli väldigt känsliga vid flytt, de flyttar till en ny Bur med ingens revir eller doft på, då kan rangordningen behöva göras upp igen.

När de ska bondas om på nytt ska de vara i en mindre Bur utan Hjul, öppet sandbad, strö mata samt endast hur med minst 2 ingångar så ingen blir "omringad". De ska inte rastas utanför buren under denna tid, men det går bra med vanlig hantering.

Candela
0

#6:
Tack för tips! Är det för sent att börja om på nytt?
Jag kan ju ha dem tillsammans i halva buren (alltså ha kvar skiljeväggen så att buren blir mindre). Ska jag i så fall städa ur buren så att de börjar om från scratch så att säga?

Candela
0

Och hur länge ska de bo ihop i en mindre Bur innan man kan öppna upp?

Cosmonautens
0

#7: Jag vet inte om det är försent, jag kan tycka att när det blivit blod inblandad så är det bara att sära. Men sen får man ha överseende med att de är i en helt ny Bur med ny familj.

Jag tycker de bör vara i ”tråkbur” tills de är lugna, ca 5-7 dagar. Funkar inte det efteråt så får man tyvärr sära.

Candela
0

#9: Jag gör nu ett experiment med dem båda i halva buren. Har inget riktigt hus, utan en låg platå med öppet åt sidorna som de kan boa under. Har strött ut mat i spånet istället för att ha matskålar, har en låg öppen sandskål och två vattenflaskor samt sparsamt med annan inredning.

De får vara där under mitt överinseende nu ikväll, så får vi se hur det går. De var lite reserverade mot varandra när de träffades igen, men nu har de boat ihop sig tillsammans utan något tjafs än så länge.. Får se hur det går.

Candela
0

Det blev ett kort experiment för nu är de i luven på varandra igen. Så jag antar att det får bli att bo isär.