Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: guldhamsterbeteendeinredningskötseletik-och-moral
Läst 102 ggr
fluffismormor
0

Nygammal hamstermatte söker lite råd

Hej alla! Dottern ville ha en hamster och jag är den primära vårdnadshavaren kan man säga. Jag hade hamster som 9åring och inser att inget som gällde då gäller nu. Jag vill att vår hamster ska få leva sitt bästa hamsterliv. Hon har bott hos oss i tre veckor och jag inser att jag gjorde för lite research innan vi handlade allt eftersom jag på inrådan av tre olika djuraffärer lyckats komma hem med för liten Bur och för litet Hjul. Trots att jag bad om hjälp och de googlade. Jag har beställt ett större Hjul och vi har inrett en samla 130-låda att ha som större hem till Fluffis. Hon fick prova att vara där igår men uppvisade ett sånt stressat beteende, ungefär som första dagen när hon kom till oss och bara sprang runt som en liten iller och skakade. Hon var liksom skvättig och jätterädd för allt. Jag tror att hon är en nervös hamster som det är, hon rycker till vid beröring och är inte tam eller riktigt rumsren än. Vi har som primär Bur en duna fun med måtten 55x37x47 med en extra våning i. På undervåningen har jag maxat med spån och rivet papper, från golv till tak sö hon har att gräva i. Vi tog ut den andra våningen för att få plats med ett större Hjul. Hamstern är från en städad och fin djuraffär, vi valde bort den andra pga att den kändes oseriös. Det var städat hamstrarna hade stora burar och det luktade rent. Jag har förstått i efterhand att det här med djuraffär inte är särskilt populärt och ångrar lite att vi inte gick på en uppfödare istället. Men nu har vi vår Fluffis och älskar henne, vi kan ju inte spola tillbaka tiden.

Nu till mina frågor:

1. Är vissa hamstrar liksom nervösa av naturen och kommer fortsätta vara det?
  2. Är det normalt för en hamster att kissa/bajsa i huset där de också samlar mat?
  3. När vi inte rengjort huset tillräckligt fort flyttar hon ut och börjar gräva i pappershögen hon har på undervåningen, men annars bor hon bara i huset. Hur ofta ska man rengöra hamsterns hus utan att det stressar henne? (hus med golv och tak som går att ta isär)
  4. Hon är helt ointresserad av de där rörsystemet som sitter på buren, har varit där en gång. Är hamstrar generellt ointresserade av såna genomskinliga rör?
  5. vi är medvetna om att buren är i minsta laget men hon verkar så trygg där. Och blev så stressad av en större låda, blev ärligt talat lite rädd att hon skulle bli sjuk av stress. Hur ska man göra med en hamster som verkar trivas trångt men som man vill ge bättre förutsättningar att få utöva sitt normala beteende? Är hon liksom institutionaliserad? Psykiskt sjuk? Eller kan vissa trivas i mindre burar?

Så tacksam om ni erfarna hamsterkännare kan svara på mina frågor.

• Redigerat 2023-08-07 11:03 av fluffismormor
[Lilium]
1

För det första skulle jag säga att även om djuraffärer känns seriösa så ska man undvika att köpa därifrån , vad är det för art?
Jag rekommenderar er att sluta lyssna på djuraffären som ni kollat med tidigare.
Vad är det för hus hon har? Är det ett sådant i plast så blir det väldigt lätt fuktigt där i då det är så trångt.
Kan vi få bild på buren?

1. Är vissa hamstrar liksom nervösa av naturen och kommer fortsätta vara det?
    Vissa hamstrar kan vara mer 'rädda av sig' men hur länge hade ni henne i samla lådan? Det kan ta ett tag för dem att bo in sig i buren.

2. Är det normalt för en hamster att kissa/bajsa i huset där de också samlar mat?
    Ja, det skulle jag säga , inget man behöver oroa sig för.

3. När vi inte rengjort huset tillräckligt fort flyttar hon ut och börjar gräva i pappershögen hon har på undervåningen, men annars bor hon bara i huset. Hur ofta ska man rengöra hamsterns hus utan att det stressar henne? (hus med golv och tak som går att ta isär)
    Jag brukar rengöra huset dagen efter jag gett färsk mat (annars blir det väldigt äckligt) men det är med hamstrar jag haft ett tag, i början när jag får hem en hamster så brukar jag låta den vara ett tag innan jag börjar pilla i buren, sen får man ta det steg för steg.

4. Hon är helt ointresserad av de där rörsystemet som sitter på buren, har varit där en gång. Är hamstrar generellt ointresserade av såna genomskinliga rör?
    Har inte sådan typ av Bur så kan inte svara på den frågan.

5. vi är medvetna om att buren är i minsta laget men hon verkar så trygg där. Och blev så stressad av en större låda, blev ärligt talat lite rädd att hon skulle bli sjuk av stress.* Hur ska man göra med en hamster som verkar trivas trångt men som man vill ge bättre förutsättningar att få utöva sitt normala beteende?* Är hon liksom institutionaliserad? Psykiskt sjuk? Eller kan vissa trivas i mindre burar?
    Hur länge har ni haft henne? När bytte ni Bur? När började ni hantera henne? Kommer hon från djuraffär kan de inte hanterat henne så mycket (olika vid olika djuraffärer men överlag så brukar man få en hamster som inte är så mycket hanterad).

Hoppas det gav svar på några frågor :)

fluffismormor
0

#1: tusen tack för svar. Det är en sån här Bur https://sovtex.se/husdjur/smadjur/duna-fun-smadjursbur-bla?pk_campaign=shopping-all&pk_source=m&pk_kwd=186998755&gclid=Cj0KCQjwrMKmBhCJARIsAHuEAPSkqpdMrN_kxKYYAPptZtx3W5qI-q5aXEHFW-3oMN3IeORB9mE-roEaAlOvEALw_wcB
Men vi använder inte det medföljande springhjulet utan ett 20-cm. Nu har vi beställt ett 28 cm då hon vuxit under dessa veckor.

Hon är en guldhamster så vitt jag vet. Korthårig. Hona. Huset är det som följde med buren i plast. Ja det blir äckligt där inne rätt fort.

Vi lät henne vara ifred i en vecka när hon kom till hos, dottern handmatade henne nån gång men i övrigt fick hon vara själv. Men buren började lukta så illa när vi lät henne vara att det behövde städas och då lyfte vi ur henne när hon var i huset. Vi har haft henne knappt tre veckor ungefär. Hon är inte rädd i sin egen Bur, hon blir handmatad och slickade på dotterns hand häromdagen och verkar inte jätterädd för oss.

Hon fick vara i samla-buren ett dygn, jag flyttade tillbaka henne i väntan på leverans av det större springhjulet. Kan man ha två burar simultant eller mår de bäst av att ha en Bur liksom? Vi tänkte ha det större som aktivitets-lekhage men inredd som Bur med allt hon behöver. Är detta en dum idé? Tänker stt de kanske vill ha ett hem, inte två?

Duna Fun smådjursbur från Savic, rejäl och rolig bur för lite mindre djur som hamster. Stor öppning för att enkelt kunna sköta om sitt söta djur. Storlek: 55x37,5x47 cm. Lagervaror skickas inom 24 timmar. Fri frakt över 600 kr.
  • Redigerat 2023-08-07 11:45 av fluffismormor
Cireea
3

Är vissa hamstrar liksom nervösa av naturen och kommer fortsätta vara det?

• Vissa kan vara det, absolut. Sedan är det alltid ett lotteri med djur från djuraffären, vissa är superfina och trygga medan andra är sönderstressade. Mycket av det där är genetiskt då man inte avlar på sunda linjer eller bryr sig om hälsan hos djuren. Tyvärr.

Är det normalt för en hamster att kissa/bajsa i huset där de också samlar mat?

• Bajsar gör dom alltid i boet, det är fullt naturligt och det är inget ni kommer få bort. Det är bland annat för att maskera lukten av maten som brukar kunna finnas där. Kisset däremot är ett problem som ni bör försöka få bort då det inte alls är bra att dom kissar och sover i det.

Jag rekommenderar att ni testar byta plats på huset och toan, dvs ställ toan där huset är. Alternativt testa en annan typ av hus, plasthus är no go utan satsa på ett i trä eller keramik istället.

Rengöring av huset gör man så ofta som det behövs, men att ta bort allt bomaterial kan skapa stress. Så jag skulle försöka rensa bort det äckligaste och sen tillsätta mer bomaterial. Jag rengör dom flesta husen en gång i veckan men hos vissa har jag behövt göra det 2 gånger.

Hon är helt ointresserad av de där rörsystemet som sitter på buren, har varit där en gång. Är hamstrar generellt ointresserade av såna genomskinliga rör?

• Nja, dom rören är oftast alldeles för små för guldhamstrar så det kan vara det. Alternativt så känns det för "utsatt" med genomskinliga rör. Testa större rör från exempelvis Biltema (Avloppsrör) som du gräver ner lite i bottenmaterialet. Det är väldigt uppskattat här hemma.

vi är medvetna om att buren är i minsta laget men hon verkar så trygg där. Och blev så stressad av en större låda, blev ärligt talat lite rädd att hon skulle bli sjuk av stress. Hur ska man göra med en hamster som verkar trivas trångt men som man vill ge bättre förutsättningar att få utöva sitt normala beteende? Är hon liksom institutionaliserad? Psykiskt sjuk? Eller kan vissa trivas i mindre burar?

• Vissa är väldigt svåra när det kommer till Bur. Även här brukar jag se att just hamstrar från grossister/köksavel är nervösa och har svårt för större burar, givetvis inte alla men en överhängande del av dom jag stött på genom åren.

Det ni kan göra är att ni kan testa klä in Samla-lådan lite så det inte är lika "öppet" och genomskinligt. Och sedan fylla upp med saker så det inte känns öppet, typ lägga in en hög med kartonger, grenar och tunnlar så det känns tryggt för henne.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Pilspets
0

"1. Är vissa hamstrar liksom nervösa av naturen och kommer fortsätta vara det?"

Ja, vissa hamstrar är skygga. Sen verkar hon ju inte vara utan, så då kan dom vara lite mer stissiga.

"2. Är det normalt för en hamster att kissa/bajsa i huset där de också samlar mat?"

Jepp, helt normalt. Alla mina gör så.

"3. När vi inte rengjort huset tillräckligt fort flyttar hon ut och börjar gräva i pappershögen hon har på undervåningen, men annars bor hon bara i huset. Hur ofta ska man rengöra hamsterns hus utan att det stressar henne? (hus med golv och tak som går att ta isär)"

Jag skulle ta bort golvet på huset helt. Jag städar (byter bomatrial) en gäng i veckan. Har då toapapper. Vilket material är huset i, o vilket bomatrial har hon?

""4.Hon är helt ointresserad av de där rörsystemet som sitter på buren, har varit där en gång. Är hamstrar generellt ointresserade av såna genomskinliga rör?"

Beror på individ. Vissa av mina älskar rör, andra gillar dom inte.

"5. Vi är medvetna om att buren är i minsta laget men hon verkar så trygg där. Och blev så stressad av en större låda, blev ärligt talat lite rädd att hon skulle bli sjuk av stress. Hur ska man göra med en hamster som verkar trivas trångt men som man vill ge bättre förutsättningar att få utöva sitt normala beteende? Är hon liksom institutionaliserad? Psykiskt sjuk? Eller kan vissa trivas i mindre burar?"

Prova att ha många gömställen o få tomma, stora ytor.

Buren du länkar till är inte optimalt till en guldhamster i mitt tycke. När jag säljer hamstrar är mitt krav minst 130 l samla.

Om du vill kan du visa en bild på hamstern så kan vi avgöra om det är en dvärghamster eller guldhamster.🙂

Edit, såg nu din andra kommentar

#2: Ta ut plasthuset direkt. Luften där inne kan bli riktigt dålig och i väg ska fall kan hamstern kvävas.
Ta ett hus i trä eller kartong o ställ ner.

Hamstrar ska ha en Bur.

• Redigerat 2023-08-07 12:29 av Pilspets
fluffismormor
0

#3: vi har ett keramikhus med öppet golv som är tänkt att hon ska ha, kruxet är bara att hon vande sig så med sitt orangea plasthus och har inte hjärta att ta ifrån henne hennes stora trygghet. Men ska börja fasa ut det i veckan.

Hon har mycket pappersmateral att fläta med, vi kör blandat med köpt papper för smådjur, papper strimlat i dokumentförstörare och hushållspapper. Hon ÄLSKAR hushållspapper/toapapper. Jag diskar ur huset med bara vatten för att hennes lukt ska vara kvar, och återför lite av det som var där innan blandat med nytt för att hon ska känna sig bekväm. Men det bästa tycker jag är att strössla buren med nytt papper när huset är rengjort för då samlar hon ihop allt och bäddar nytt liksom, hon verkar tycka det är väldigt kul. Men tanken är som sagt att hon ska flytta in i ett keramikhus med öppen botten. Vi jobbar på det! Det har ju bara gått några veckor och hon var mindre i storlek när hon flyttade in.

Jag är rätt säker på att det inte är en dvärghamster, definitivt guldhamster. Hon börjar bli väldigt lång och stor.

Vi inredde samla-buren med massa leksaker och hinder, men bra tips att göra det lite mer ombonat på utsidan! Det kändes som att det som stressade henne mest var att kunna se utsidan men utan att kunna ta sig dig, om du förstår vad jag menar!

Tack för dina tips!

Cireea
1

#5 Jag skulle bara plocka bort plasthuset, det är bara nackdelar med det. Förstår att det kan kännas jobbigt, men det är mer vi som ger djuren mänskliga känslor. Hon kommer inte minnas huset

Jag skulle råda er att inte använda hushållspapper utan istället använda toapapper. Detta på grund av att hushållspapper inte faller isär på samma sätt som toapapper gör när det är blött, vilket kan leda till problem.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

fluffismormor
0

Liten uppdatering!

Tack för alla svar och goda råd! Vilken fin och härlig stämning ni har här. Vi har tagit bort plasthuset och i väntan på att dottern och mannen ska snickra ett litet hus ikväll gjorde vi ett i tjock wellpapp med papperssugrör som fästpinnar då jag varken vill limma eller tejpa av förklarliga skäl. Men det huset vägrade hon flytta in i och stack ner på undervåningen där vi har strö och papper från golv till tak vilket ju egentligen borde vara ett mycket mysigare hem.

Då jag inte vill ha samlalådan som Bur till fluffis (tycker att hjulet skapar resonans och det blir som en stor högtalare på natten) så har jag beställt en ny Bur som kommer idag. Den är 95×55 cm och ska väl räcka gott och väl till att Fluffis får tillräckligt med utrymmr i sitt hamsterliv. Man lever och lär. Hon har blivit mycket mer tam senaste dagarna och verkar allmänt lugnare och mindre spattig.

Tack igen!