Min hona har fått ungar
Snälla hjälp mig! Min hamster (Hedda som jag skrivit om innan) fick 5 ungar idag, vi köpte henne för 2 veckor sen och hon är enbart 9 veckor! Det här är ju då slarv från uppfödaren men hur gör jag nu? Jag kan ingenting om att ta hand om hamsterungar. Snälla ge mig tips 😥
Mvh Ellizz
- Redigerat 2023-07-19 10:13 av Cireea
Kontakta säljaren.
Låt mamman vara i några dagar, fyll på med toapapper och ta ut hjul/ stora saker förutom hus då. Nu i början ska du enbart fylla på med mat samt byta vatten. Tänk på att ge extra proteinrik mat, såsom säker Barnmat och ärtor
#1: Hej säljaren är kontaktad, tack för tipsen🙏 Men varför ska jag ta ut hjulet?
Mvh Ellizz
#0: kontakta uppfödaren, ta ut tung inredning, har hon ungarna i huset?
Ge mer mat, hallonblad kan hjälpa mjölkproduktionen. Stressa henne inte i onödan och låt henne vara de första dagarna. Verkar hon okej, mår hon bra? Äter hon? När upptäckte ni ungar?
#2: för att ungar kan klämma sig under tunga föremål om nån vecka när de börjar springa runt bland annat.
- Redigerat 2023-07-14 20:16 av [Lilium]
#3: hon mår toppen, äter som hon ska. Ungarna upptäcktes idag🙂
Mvh Ellizz
#6: Bra, hur har du tänkt göra med ungarna?
#7: Kan ju inte ha kvar alla 5 så sälja 3-4 stycken och ha kvar resterande
Mvh Ellizz
#5: Det skulle va jättesnällt 🙏
Mvh Ellizz
#9: Skickar PM.😊
Ta absolut inte bort något runt där hon har ungarna. Är dom i ett hus eller en tunnel eller liknande så LÅT DEN VARA.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#11: ok! Men när kan man börja hantera ungarna? Fattar ju att det är för tidigt än men när är det ok att ta upp dom liksom?😊
Mvh Ellizz
#12: hantera börjar man göra vid tidigast 2 veckors ålder, könen ska separeras vid ca 3,5 veckas ålder för att det inte ska bli fler (så är det på guld, vet inte hur det är på dvärghamster).
- Redigerat 2023-07-15 10:08 av [Lilium]
En liten uppdatering på Hedda och ungarna
Hedda kom ut ur boet för en stund sen, hon ville äta och dricka lite.
Då passade jag på att lysa in lite i boet och alla 5 små korvar ser ut att må toppen! Ser ut att bli både vita och bruna ungar😍
Hedda mår även hon bra, lite tröttare en vanligt vilket man ju kan förstå. Hon är väldigt hungrig också, hon har fri tillgång till sin vanliga mat och hon får även lite Barnmat då och då. Hon är även jättesocial och vill jättegärna komma upp i handen en stund på kvällen.
Känns även bra att Hedda är en otroligt lugn och svårstressad hamster då det finns fler djur i rummet som väsnas en del.
Jag är såååå imponerande över min lilla tjej, endast 7 veckor (skrev att hon var 9 veckor men kom på att hon ju bara är 7) och tar hand om ungarna så himla bra! Min lilla superhamster❤️
Mvh Ellizz
#14: är stackarn bara 7 veckor?😢 då är hon ju fortfarande en bebis själv
Fy så hemskt att en så ung bebis fått egna små 😭
Vad sa uppfödaren om detta?
#16: Ja det är verkligen inte okej🥺 Men jag är endå otroligt imponerad över att hon är så duktig fast att hon själv var lika liten för 7 veckor sen❤️
Mvh Ellizz
#16: Glömde svar på sista frågan.
Han sa att det var flera av Heddas syskon som också har fått ungar och att det är Heddas egen pappa som är pappan till ungarna…
I övrigt så tyckte han väll mest att det var vårat problem nu… Alla ungar verkar må bra iallafall som tur är, och ännu mer tur att Hedda mår bra.
Mvh Ellizz

#18 Om det är pappan som är pappa igen så har hon ju suttit kvar med honan och ungarna hela tiden. Då har väl säkert mamman en kull till direkt också. Plus att han gjort syskon med barn också.
Är ju verkligen "Tomten är far till alla barnen". Utöver att det inte är etiskt ok så har man helt plötsligt flertalet kullar med samma pappa. Som sem säljs utan stamtavla och sen paras med varandra. Ett led inavel brukar ju sällan bli problem men här kan det ju fortsätta bara.
#18 Är det här en registrerad uppfödare det handlar om? För det låter helt sinnessjukt det uppfödaren sagt.
#19: Det här har inte hänt innan hos uppfödaren iallafall. Han ska sluta med sin uppfödning iallafall.
Mvh Ellizz
#20: Jag tror inte att han är registrerad nej. Om jag ska vara ärlig så hade jag inte bra koll på att det fanns så seriösa uppfödare som det finns. Jag köpte Hedda där ifrån för att jag visste att han har tagit kullar innan och jag trodde att han visste vad han höll på med.
Jag ville verkligen inte stötta djuraffären och köpa en där ifrån så jag tänkte att det var bra att köpa från honom.
Nu i efterhand var det ju jättedumt men det är ingenting som går att ändra på.
Mvh Ellizz
Idag har ungarna öppnat ögonen, vi har även börjat hantera dom eftersom att dom är ca 2 veckor nu🙂
Mvh Ellizz
#23: hur går det för er? :) Har du lyckats kolla kön?
#24: Allt har gått jättebra, Hedda har varit helt fantastiskt med dom. Jag har kollat och det ser ut som 3 tjejer och 2 killar🙂 3 av dom har iallafall 6 bröstvårtor, det borde väll vara tjejer?
Mvh Ellizz
#25: Ja då borde det vara tjejer om det är synliga bröstvårtor.
Rekommenderar att lägga upp bilderna här så kan vi hjälpa till, annars kan du skicka till mig så hjälper jag till. Antingen här eller via min hemsida:)
#27: Smart, jag lägger upp bilderna strax🙂
Mvh Ellizz
#29: Skulle säga 3 hanar o 2 honor.
- Hane
- Hona
- Hane
- Hona
- Hane
#30: är du säker på att 3 är en hane? Den har ju likadana bröstvårtor som tjejerna😊
Mvh Ellizz
#31: Tror det,men bilden är väldigt suddig.😊
#32: Jag kan ta en till bild sen🙂
Mvh Ellizz
Första och sista är hane, honorna har mindre avstånd mellan kön och anus.
Så söta! Har de fått hem ännu?