Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendeburarrysk-vintervitdvärghamster
Läst 195 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Funderingar ang. Dvärghamstrar

Hej igen! Jag har lite fler frågor angående dvärghamstrar.

Jag står just nu i kö för att förhoppningsvis skaffa tre stycken små rysk vintervita dvärghamstrar och jag har några frågor:

1. Buren jag har just är ca 80 x 50 cm (60 cm på längden) , är den för liten för tre stycken?
    Jag vet att dem inte ska ha en för stor Bur (revirbeteende), men även inte en för liten.
  2. Om buren som jag har för tillfället är för liten , skulle isåfall ikeas platsa funka?
    Tror att det är denna: 120 x 60 x 50 cm
    https://www.ikea.com/se/sv/p/platsa-stomme-vit-50330946/
    3.brukar dvärghamstrar i grupper om tre funka? Uppfödaren sa att det kan funka, men jag är lite osäker :)
  3. Kön, finns det några speciella drag hos något av könen som är typiskt? Exempel så brukar ju guldhamsterhanar vara lugnare och enklare att göra nöjda än guldhamsterhonor
  4. dvärghamsterhonors brunst, hur fungerar den?
  5. tillslut, är det något extra som jag bör tänka på?

Nu blev det mycket frågor, hoppas att ni orkar svara på allt XD

PLATSA Stomme, vit, 60x55x120 cm. Monteras på ett kick med ett enkelt ”klick”.
  • Redigerat 2023-01-06 01:42 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Cireea
0

Mitt hetaste tips är att du vänder dig till din uppfödare för att få svar på frågor, dom känner sina linjer bäst. Vilken uppfödare har du fått kontakt med? (om du inte vill skriva ut det kan du skicka pm).

Jag har utifrån andra uppfödare fått till mig att vintervita inte klarar av att bo i grupp såsom Campbells och Robbar gör. Utan det är främst par som fungerar. Finns säkert vintervita som kan bo i grupper också, det borde uppfödaren ha koll på bäst i och med att dom känner individerna och linjen.

Angående buren så skulle jag nog säga att den blir för liten med tanke på att du behöver ha tre av allt men samtidigt ska det finnas yta kvar för dom att röra sig på efter all inredning såsom hus och Hjul. Men testa inred den och se hur det känns? Verkar det rimligt eller blir det för litet? Vad säger uppfödaren?

Så vitt jag vet så brukar brunst hos dvärgarna inte alls vara lika tydlig som hos guldhamstrar. Därav att det, för vissa, är svårare med att handpara och det är därför man sätter ihop avelspar som går tillsammans istället för att bara sätta ihop vid parning som man gör med guldhamstrar.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#1: tack för svar! Det uppskattas verkligen ☺️
Jag ska vända mig till uppfödaren också (skickar PM)

Hon sa att det brukar gå ihop med grupper om tre, men vi får se vad det blir :)

[hamsterwille]
0

hur många liter är platsan?

[hamsterwille]
0

rysk vintervit bor ju i det vilda i kolonier med många hamstrar, jag tror det skulle funka om man har tillräckligt med plats.

[hamsterwille]
0

Med brunsten så har jag inte ens märkt det och det är inte lika tydligt.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

om mina beräkningar är rätt så är det 396 liter

cegy68
0

Hej! Känns spontant som en lite liten Bur för tre hamstrar. Vi hade två vintervita i en 90längd50bredd Bur och den var väl ok. Hade gärna kunnat vara större när de var fullvuxna. Men sen började de bråka vilket innebar två st burar. Och då måste jag säga att 9050 passar jättebra för en dvärghamster som har utrymme för Hjul flera hus och två skålar samt lek och grävutrymme. Du har säkert tänkt kring antalet hamstrar, men glöm inte att det finns en risk att de börjar bråka och då måste de ha egna burar, så det kan bli mycket plats som tas i ansprål.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#7: jepp, det är ju jobbigt med dvärghamstrar. Om de får för mycket plats så skapas det revir och dem börjar bråka, samma sak med för lite
Jag tänker att platsa buren blir bra då, har pratat med några här på forumet om det och den verkar bra.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Vad rekommenderar ni för godis till Campbells?

[_.djur.vän._]
1

#9: ärtflakes, torkade syrsor, mjölmaskar, drops(sällan)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#10: tack för tips!😊

91Marran
1

Min ena dvärg som jag hade gillade torkade gräshoppor. Hon bet av huvudet och sen åt hon upp hela.

Mvh
Mig