Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 375 ggr
vaselin
1

Hjälp med att få hamstern tam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!
Skrev ett inlägg här för någon vecka sedan om hur jag ska få min hamster från djuraffären tam(medveten nu om att jag bidragit till massproduktionen så behöver ej kommentarer om det).

Han är som sagt från djuraffär, därav svårare att få tam har jag hört. Jag har aldrig haft en hamster från djuraffär innan, och aldrig en såhär ung hamster(han var 6 veckor när han kom till mig, 11 veckor nu då jag haft han i lite mer än 1 månad) så vet inte riktigt hur jag ska möta honom då han aldrig blivit hanterad innan. Ibland känns det som vi gör framsteg och ibland känns det som det går bakåt. Han tar godis från min hand, aldrig någonsin bitit, låter mig nu klappa honom och har vi några tillfällen satt sig i min handflata. Han är dock fortfarande väldigt försiktig och rädd för allt och jag kan inte plocka upp honom. Jag vill inte göra något mot hans vilja och tar det extremt försiktigt med honom, jag "hanterar" honom varje dag på olika sätt beroende på hur han är just den dagen. Är han rädd sitter och jag pratar med honom och försöker ge godis, märker jag att han är på bättre humör tar jag upp honom med hjälp av en hamsterhiss en liten stund så han ska vänja sig men han verkar bli stressad och hackar tänder. Han verkar dock vara väldigt nöjd i sin Bur och springer runt i sitt Hjul och gräver osv och visar inte tecken på att han vill komma ut och leka så vet inte riktigt hur jag ska hantera honom. Sett några som plockar bort allt det roliga i buren under tiden dem ska få hamstern tam men känns så elakt att göra det mot honom. Behöver verkligen tips och råd <3 Bild på Alfons och hans Bur.

vaselin
0

Kan även tillägga att han är väldigt nyfiken och kommer alltid ut och kollar vad jag gör när jag ska städa sandbadet tillexempel. Min finaste Alfons <3

[hamsterwille]
0

#1: Jag har också en hamster från djuraffär som liknar din i beteende. Jag har ett schema vis en viss tidpunkt varje dag då jag tar ut henne till en ”tämjningsbur”. Då gör jag som ”övningar” med henne då hon får äta ur min hand och jag försiktigt tar upp henne. Så jag skulle rekommendera att du är med honom en viss tid varje dag. Detta kanske får honom att känna sig mindre rädd.

[I_love_iller1]
0

Mina tips:

1. Ta ut han varje dag lekhage eller som en låda där han kan springa runt och roa sig
  2. börja i små steg först t.ex mata ur handen osv
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#3: det är precis det som TS gör 🫠

91Marran
0

Sätt dig i en hage på golvet och låt hamstern springa runt dig och klättra på dig. Inte klättra för högt bara.

Mvh
Mig

[I_love_iller1]
0

#4: läste bara rubriken läste hela nu😅😅 men bra att ni säger till

vaselin
0

#4: Ja precis, han har inga som helst problem med att ta godis från min hand eller om jag lägger maten i handflatan sitter han där och äter från handen <3

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

det du gör redan nu låter bra. Kan vara lite jobbigt att höra, men tålamod är det som behövs när man tämjer djur. Vissa hamstrar gillar inte att ha kontakt med människor. Hur är han när han är ute i lekhagen?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#6: ganska bra att läsa hela inlägget innan man kommenterar. Det kan vara viktiga bitar som du missar annars :)

[I_love_iller1]
0

#9: du har självklart rätt. och som sagt bra at du sa det

vaselin
0

#8: Det förstår jag! Har ingen stress utan tar det hellre långsamt men att han sen börjar lita på mig. Är bara inte van vid att ha en såhär ung och rädd hamster, så därför ber jag om tips hur jag ska göra :D

Hur han är när han kommer ut är jätte olika varje gång, ibland börjar han hacka tänder redan direkt, ibland nyfiken och börjar hacka tänder efter en liten stund och ibland inte alls. Han har dock alltid spring i benen vilket jag förstår då han är så ung och börjar klättra över gallerhagen så har nu börjat sätta mig med honom i badkaret. Vill också tillägga att han ibland i buren är jätte rädd också, ibland inte alls och ibland blir han rädd för något som jag inte vet vad och springer då från ena hörnet till andra och sen sätter sig i ”fosterställning” uppe på sitt hus. Detta hände senast i lördags och han sa i den ställningen i ca 30 min och sen blev som vanligt och började springa i hjulet osv.

[Lilium]
0

#11: kan det vara något som låter kanske? Något som händer utanför? (gissning).

vaselin
0

#12: Har alltid stängd dörr när jag hanterar Alfons just för att det inte ska höras massa ljud! Så nej, det tror jag inte haha brukar alltid vara knäpptyst hos mig

[Lilium]
0

#13: okej, var bara en gissning 😁

[hamsterwille]
0

Eftersom han inte bitit dig så kan du nog försöka ta upp han, ta först en kopp och låt han gå in. Sen kan du försiktigt låta han krypa ut på din hand. Vill han inte låt han gå tillbaks ner i buren. Håll koppen nära burens Bottenmaterial.

[hamsterwille]
0

#15: reckomenderar fortfarande att du alltid hanterar honom samma tid varje dag, då vänjer han sig med det.

vaselin
1

#16: Har gjort det nu samma tid varje dag men inga framsteg! Han sätter sig i ett hörn och hackar tänder och drar bak öronen. Försökte ta upp honom men han hoppade som ett popcorn och sprang iväg.

Jag brukar ta upp honom i en kopp och sen sätta handen framför så han ska gå ut i handen och det gör han men vill inte stanna där utan snabbt ner igen då han blir osäker.

Cireea
3

#15 bara för att hamstern inte bitit så betyder inte det att man fritt fram kan plocka upp dom. Det finns betydligt fler sätt för hamstern att kommunicera ett tydligt missnöje och att man ska backa, ett bett är verkligen sista provokationen och då har man ignorerar alla andra signaler.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#17: testa att belöna med god mat när han lyckas med något/ kommer nära dig. På så sätt så vet han att du är något positivt = mat

• Redigerat 2022-11-29 22:52 av HaMsTeRpLaMsTeR123
vaselin
0

#18: Inser nu att delarna inte gick ihop och att det låter som att jag försökte ta upp honom när han satt och hacka tänder vilket jag självklart INTE gjort!

Han klättrade upp på min arm och jag satt då på golvet men hade han ramlat därifrån hade han landat på golvet från en hyfsat hög höjd. Jag skulle då flytta endast ta ner honom från min arm men han blev rädd och hoppade(inget högt fall och han landade i spånet i buren). Det jag menar med att han hackar tänder och drar bak öronen är när han får komma ut till en lekhage för att han blir rädd/osäker så vet inte om jag ska fortsätta ta ut honom såhär eller om jag ska jobba mer inifrån buren?

Cireea
1

#20 min kommentar var inte riktad mot dig utan mot en annan kommentar ovan din 😊

Jag skulle säga att du borde jobba mer i buren om han uppvisar sådan tydlig osäkerhet när han är utanför buren. Det skapar lite av en ond cirkel för er båda. Jobba utifrån den plats där han är trygg 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

vaselin
0

#21: Tack, det ska jag göra! :D

Eftersom han inte alls har några problem med att ta godis/mat från min hand och jag får klappa honom, ska jag då gå vidare till nästa steg? T.ex bara ha handen i buren och se om han vågar klättra upp och sätta sig där och sedan höja handen liiite grann ifall han blir rädd och hoppar så det inte blir något högt fall?

vaselin
0

#21: Undrar också om jag ska flytta över honom till en mindre Bur nu i början? Har sett några stycken som har en mindre Bur under tiden dem försöker få sin hamster tam. (T.ex samla låda 130L?)

Har märkt att han gärna gräver ner sig och springer från det ena hörnet till det andra i "panik" så blir osäker på om han gillar den stora ytan eller om han kommer trivas bättre i lite mindre utrymme och kanske kommer känna sig mer trygg?

vaselin
0

Här kommer min text från en Facebook grupp som jag tyvärr inte orkar skriva om haha🙄 vill gärna ha lite tips och råd härifrån också.

Hej!
Har byggt en Bur till Alfons som har måtten 120x60 men han verkar bli lite stressad i den? Han vaknar en stund på kvällen men går sen in och lägger sig igen och använder knappt hjulet. Han springer även från sida till sida i ”panik” med öronen bak och hackar tänder så är osäker på om han inte trivs i att ha det så stort då han inte är van vid det? Kan tillägga att han inte är helt tam ännu, vi har mycket kvar att jobba på och han verkar vara en väldigt väldigt rädd och skygg hamster.

Jag testade att lägga honom i en Ikea samla låda 130L igår under natten då jag behövde fixa den andra buren och han verkade inte alls stressad i den utan sprang i sitt Hjul mycket och hackade inte tänder en enda gång, jag vaknade även flera gånger under natten och såg att han var vaken, han hade fortfarande inte lagt sig för att sova när klockan var 9 imorse? Han brukar annars vara i huset när jag vaknar vid 5 på morgonen. sååå min fråga är om jag ska flytta över honom till den på heltid nu fram tills att han blir tam och lugnare i sig själv, och så han kanske känner sig tryggare i lite mindre utrymme och inte så stort och mycket öppna ytor?☺️

91Marran
0

#24: Fyll på den stora buren full med grejer och ha inga större öppna ytor. Bara släng in en massa kartonger.

Mvh
Mig

vaselin
1

#25: Sen denna bilden lades upp har jag fyllt på med massa grejer och massa tunnlar under spånet osv men ingen förändring!

Dem i Facebook gruppen sa att en ung hamster inte alltid tycker om så stora ytor och kan lätt bli stressade så att ha en stor Bur är inte alltid det bästa. Eftersom jag redan märker att han känns lugnare i samla lådan med massa gömställen får han fortsätta vara i den tills han blir mer trygg.

91Marran
0

#26: Ja ha den buren som den trivs bäst i.

Mvh
Mig

[Lilium]
1

Jag hade Unix i en mindre Bur i början, funkade för mig, han blev väldigt tam. Om han trivs bättre i samlan, ta den och byt senare om det funkar då, ha honom i den Bur han trivs i helt enkelt.

vaselin
0

#28: Precis det jag ska göra🥰

[Lilium]
0

#29: perfekt!

vaselin
0

Sen jag flyttade över Alfons till samla lådan så har han vart mer aktiv och sprungit i sitt Hjul osv som han annars inte brukade göra(han vaknar vid 10 på kvällen och vaken till 12 ungefär och sen går och lägger sig för att sova resten av natten och kommer inte heller ut på morgonen)! Han har nu 2 dagar i rad vart vaken hela natten(har vaknat och kollat) och han har tillomed vart vaken till 9 på morgonen båda dagarna. Kan detta vara ett bra tecken att han känner sig mer trygg och vågar vara ute mer?❤️

vaselin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, här kommer jag igen med en fråga! Alfons har börjat klättra upp i min hand men springer gärna upp på själva armen och jag kan lixom inte fånga honom genom att plocka upp honom för att han är 1. För snabb😳 och 2. Rädd när jag tar ett ”grepp” runt han. Är rädd att han får för sig att hoppa och skadar sig(hänt flertal gånger att han hoppat, men inte skadat sig ännu) eller hoppar och springer ut på golvet och jag sen inte får tag i honom igen då jag måste använda mig utav en kopp eller liknade. Hur ska jag gå tillväga nu? Jag förstår att han är i ”popcorn åldern” nu men vill ju gärna kunna ha lite kontroll haha

(Screenat från en video därav dålig kvalite)

[Lilium]
1

#32: jag har samma problem med min lilla, jag brukar sätta den andra handen som en mur om den försöker klättra för långt, då funkar det inte att klättra längre, det är det som funkar för mig och min, värt å testa?

vaselin
1

#33: Har gjort det, han klättrade bara rakt över😁