Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteenderysk-vintervit
Läst 169 ggr
[hamsterwille]
1

Min hamster bits och är aggresiv

Hej alla på detta forum! Jag har tidigare haft 3 dvärghamstrar och nu köpt min fjärde ifrån en djuraffär i VIsby. Hon heter Gizmo. Jag har följt alla tips och råd, jag har en mycket stor Bur med mycket underhållning för hamstern. Jag har kvistar som hon kan gnaga på, ett stort Hjul, en växt och ett sandbad. Jag lät sedan henna vara lite ensam och få vänja sig med sin nya miljö. Men nu beter hon sig väldigt aggresivt, när jag tar ner handen i buren så hoppar hon/kastar sig mot min hand för att bitas mycket hårt, ofta blöder det efter. Jag har försökt att tämja henne med handskar men hon biter igenom handksarna. Vad ska jag göra?

Cireea
1

Låter som att hon vaktar sitt revir.
Du kan alltid testa lyfta henne ur buren med hjälp av något, exempelvis en kopp, för att se om hon beter sig annorlunda utanför buren.

Varför köpte du bara en hamster?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

91Marran
0

Hur kommer det sig att du köpte en?

Kanske är det lättare att bonda utanför buren. Testa som Cireea skrev med en kopp eller liknande.

Mvh
Mig

[hamsterwille]
0

#1: Hej! Hon bits inte utanför buren någonting? Hur kommer det sig?

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#3: som de andra säger så kan det vara att hon vaktar sitt rivir, du är en fara. Utanför är ju inte riktigt samma grej. Testa med att transportera henne med en stor kopp.

Varför köpte du bara en hamster? Enligt lag måste dvärghamstrar hållas i grupp, alltså minst två hamstrar.
Läs gärna denna artikel också, du kommer nog lära dig mycket då :)
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
[hamsterwille]
0

#4: Jag har läst artikeln och känner mig väldigt dum att jag inte visste det innan. Men jag har läst att hamstrar ska hållas ensamma. Var kan jag läsa om att dem måste hållas i grupp?

• Redigerat 2022-11-03 14:08 av [hamsterwille]
[Undertaker]
0

#5: Det beror på sorten. Nu har jag inte koll på hamstrar längre men vad jag minns ska dvärghamstrar bo i grupp och guldhamstrar är solitärer. (Någon som har koll får rätta mig.) Är som med de flesta djuren som inte får hållas ensamma. Och det har med djurets natur att göra. Fåglar ska vissa arter hållas i par, andra i större grupper och liknande. Konstellationen djuret trivs i har att göra med hur den egentligen bor i det vilda.

91Marran
0

#5 Du läser det i lagen som finns på Jordbruksverkes sida på nätet. . Som jag antar att du läste innan du skaffade hamstern. :)

Mvh
Mig

[hamsterwille]
0

#6: Dvärghamstrar bor tillsammans i det vilda bara för att para sig så jag tror inte dem får ut någon ”underhållning” av att bo tillsammans. Rätta mig gärna om jag har fel.

[Undertaker]
0

#8: Nu tog jag första källan som förklarar det och du hittar mer om du googlar. :)

"Due to their social nature, dwarf hamsters are friendlier and more comfortable when kept in pairs (same sex or mixed sex) or small groups, rather than when kept alone. Dwarf hamsters bond closely over time and usually for life. If they live with a cagemate, they tend to be friendlier toward humans." (https://be.chewy.com/keeping-two-or-more-dwarf-hamsters/)

Discover the tips and tricks to keeping your social dwarf hamsters happy in their home.
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#8: kan vara möjligt, men det är som sagt lag på att de ska hållas i grupp, troligtvis av en anledning.
Detta kan du läsa i lagen L80, som du förhoppningsvis redan läst innan du skaffade hamster 🫠