Dogman, linköping
Var nyss inne på dogman i tornby, linköping. Där har de dvärghamstrar som såldes men på lappen med info stod det att dr ska säljas separat. Jag köpte en leksak till Norris där och passade på att fråga om detta. Jag påpekade att lagen säger att de ska hållas i grupp men de påstod att den rasen(tror det var vintervit) skulle vara ensamma då de inte funkar ihop. Så jag påpekade att det inte stämmeroch då drog de upp olika arter så jag sade att det finns två, guld och dvärg men att dvärg har raser.
Till någon som kan mer om dvärg än mig, det kan väll inte stämma att det generelt är svårt om de faltiskt är renrasiga! Jag tvivlar dock skarpt på att de är renrasiga men ville dubbelkolla om jag mindes fel eller ej.
Det finns inga raser över huvudtaget utan det är alla arter. Dom arter som vi har i fångenskap är: guldhamster, Kinesisk hamster, Rysk vintervit, Campbells och Roborovski. Sedan då hybrider mellan vintervit och Campbells.
Guldhamster och kinesisk är dom enda som är solitära.
ALLA dvärghamstrar, Hybrid eller ej, ska bo tillsammans med en vän om det inte finns särskilda skäl. Man kan inte hävda att förebyggande syfte är ett särskilt skäl eftersom man då inte ens givit dom en chans att bo tillsammans.
Utan en dokumenterad stamtavla där man kan se minst 4 generationer räknas alla Campbells och Rysk Vintervit som Hybrid. Spelar ingen roll om man hävdar annat, finns det ingen dokumentation så är det en Hybrid.
Hybridaveln är så fruktansvärt oetisk och den försvårar möjligheten att följa lagen då hybrider inte alltid kommer överens på grund av aveln bakom dom (dvs blandningen av två arter som inte kan kommunicera med varandra + olika hälsoproblem), men likväl bör man ge dom en chans att bo tillsammans. Finns många hybrider som bor tillsammans hela livet utan minsta problem.
Tillägg: Därför är det så viktigt att man stöttar seriös avel för att detta hybridproblem ska minska (och förhoppningsvis försvinna en dag). Vi har dock betydligt mindre hybrider i Sverige än andra delar av världen. Därav att lagar kan vara utformade annorlunda i exempelvis USA då det inte finns några uppfödare av renartiga dvärgar där.
Jag tror också att man ser att många dvärgar säras på grund av ren okunskap kring hur dom behöver leva för att faktiskt komma överens. Det är för små burar eller alldeles för stora (för stort = lätt att det blir olika revir), dålig inredning eller helt enkelt att man hanterar djuren felaktigt genom att exempelvis bara ta ut en i en hage och låta den andra i vara i buren vilket kan skapa problem när dom sätts ihop igen.
Det är alltså inte så enkelt att bara slänga ihop två djur i en Bur och sen ska dom klara sig på det. Det krävs mer finness och kunskap bakom det hela.
Sedan ser man såklart mer av alla problemfall än dom fall där det faktiskt fungerar bra. För hur många har behovet att lägga upp ett inlägg med "kolla vad fina dom här två är som mår så bra tillsammans" kontra "hjälp mina dvärgar bråkar". Ja du förstår poängen.
Renartade vintervita och campbells som är avlade hos en etisk uppfödare med fokus på flockmentalitet brukar i allra flesta fall fungera utmärkt tillsammans. Notera att det såklart kan uppstå problem även då, det finns alltid individer som avviker och inte trivs med andra (dom har trots allt sina egna personligheter). Men dom klarar sig betydligt bättre ihop än hybrider, och det har till 99,9% med aveln bakom att göra.
Djuraffärer gör alltså fel i att sälja dvärghamstrar ensamma, oavsett art. Dom ska följa lagen precis som alla andra. Sedan bör dom istället lägga fokus på att ha ordentligt med kunskap om vad dvärghamstrar behöver för att kunna fungera ihop samt vad som krävs av blivande ägare.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2022-08-23 18:40 av Cireea
#1: aaaaah, så vi hade båda fel då :D Tackar <3