Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhälsabeteendekosthållninghamsterdvärghamsterallmänt
Läst 186 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Skillnad på guld och dvärg?

Hej!

Jag undrar vad skillnaden är mellan guld och dvärg?
Alltså jag vet att dvärghamstrar behöver lite striktare mat, men hur mycket? Vad är för mycket och så?
Finns det någon annan skillnad? Typ i skötsel, eller nåt? Tacksam för svar!

Ps. Jag hoppas att etiketterna passar in.

Cireea
0

Nu svarar jag lite kort och det jag kommer på sådär på rak arm. Finns säkert fler skillnader som min trötta hjärna inte kommer på just nu.

När det gäller utfodring så är det rätt strikt skulle jag vilja påstå då det finns mycket större risk för diabetes hos dvärghamstrar än hos guldhamstrar.

Dvärghamstrar ska hållas i par, vilket då också påverkar burens utformning då det krävs två av allt för att minimera risken för att hamstrarna ska bråka om exempelvis hjulet eller matskålen. Med guldhamster behöver man aldrig ta sånt i beräkning.

Med dvärghamstrar finns en ökad risk för revirbeteende, vilket du kanske märkt på inläggen här där det ofta är just dvärghamstrar som gärna vaktar sitt revir.

Nu vet jag inte om du klumpar ihop Kinesisk hamster med dvärghamstrarna? Men Kinesisk hamster skiljer sig lite också då deras svans (som är längre än dom andra arternas) gör det möjligt att inreda med lite grenar och sånt som dom kan klättra på.

Skötseln i ren allmänhet är lik om du tänker kring burstäd, inredning osv.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Okej! Tänkte främst på dieten och beteendet.
Ifall man bara har en dvärg (exempelvis om det är en ensam omplacering), hur gör man då? ( lite konstig fråga men jag kan inte riktigt få till den)

Anonymanvändare
0

Menar du alltså hur du ska ta hand om den osv? Dvärg är snabbare än guld och jag skulle också säga att dem är mindre keliga men är vakna mer och är mer sociala (har haft både guld och dvärg och upplever detta) det är ju såklart olika från hamster till hamster. Om du skulle adoptera en ensam dvärg, så skulle jag nog låta den vara ensam och inte försöka sätta ihop den, då det kan bli bråk och den har levt ensam hela livet antagligen(eller kanske haft en kompis som dog mm).

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#3: tack för svar!

Har ni någon länk eller nåt om dieten?

Anonymanvändare
0

Det fullständiga näringsbehovet för hamstrar är tyvärr inte helt känt. Dock verkar de flesta forskare, veterinärer och fodertillverkare överens om att hamsterns foder ungefär ska se ut enligt följande:   Hamsterns ungefärliga näringsbehov* 15-20 % protein 4-6 % fett 65 % kolhydrater 8-10 % fibrer *Observera! Dessa siffror är endast ungefärliga! Behovet av fett och…
HaMsTeRpLaMsTeR123
2

#5: tack!!

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Ifall man har dvärghamster, och ger en bra och balanserad fröblandning, vad ska/ kan man då ge som Färskmat och hur mycket?

Cireea
0

#7 Allt som en guldhamster kan äta men bortse från frukter och andra söta livsmedel såsom majs. Jag skulle även undvika att ge Färskmat som är väldigt fett eller med snabba kolhydrater. Mängden för en dvärg är väl ungefär som en tumnagel eller lite mindre.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#8: tack för svar !

• Redigerat 2022-08-13 15:57 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Samantha_
0

#0: Jag har haft båda guld brukar vara lugnare och mer handabla medans dvärg är mer hypper och lite mer aggresiva men båda e bra

Felix:)
0

Jag har haft många dvärgar, och kan säga att ja dem är oftast lite snabbare än guldhamstrar då dem är lite mindre, vad gäller färsk mat så brukar jag försöka ge lite som inte är för söt som t.ex. broccoli eller kanske lite gurka 🥒.
Har haft en omplacering som hade varit ensam hela livet jag försökte inte para ihop honom men nån annan eftersom han hade levt hela livet ensam och Inte verkade lida av det han vara ganska gammal så jag tyckte att det var bäst att inte utsätta honom för bråk. ☺️
Oj det blev lite långt
Hoppas det hjälpte lite.
Funderar du på att skaffa den liten dvärghamster? 😅
Vill bara säga att jag inte är en riktig ”hamster expert” så det kanske inte stämmer men det är så jag har uppfattat det.

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Jag har hittat en dvärghamster på blocket som jag vill ”rädda”, försöker dock att få med mina föräldrar på det.😊

Anonymanvändare
0

#12: vad kul och bra att du vill rädda den! Hade den det dåligt?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#13: ja :/

just nu så verkar det dock inte som att vi räddar den eftersom att vi måste hitta en lång varit vakt först

Xxantos
0

Värt att tänka på är ju att det faktiskt är skilland på dvärgar och att det inte riktigt går att klumpa ihop alla arterna under denna benämning. För både vintervita, campbells och robbar har ju olika drag både utseende och beteendesmässigt.

[Lilium]
0

#14 ni ska ju endå ha vakt på Kiwi? Så då skulle ju denne vakt vara det till båda hamstrarna? Eller tänker jag fel? 😝

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#16: jo precis! Dock så måste jag hitta en vakt som alltid finns där.. nu så byter vi hela tiden..

[Lilium]
0

#17 byter? Varför behöver ni vakt?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#18: för att vakterna som vi har ofta åker på semester, så man vet aldrig