Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteendehamsterhamsterpassning
Läst 477 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Resa med hamster?

Hej alla!
Jag och min familj har tänkt att resa bort till vår släkt i en period på ungefär 2 veckor. Vi letar fortfarande efter en hamstervakt. Båda mina föräldrar föreslog då att Kiwi skulle hänga med.

(Vi åker bil i ungefär 18 timmar)

Men kan detta funka? Jag är rädd att det blir för stressigt för kiwi, vad tycker ni?
Vad bör man isåfall tänka på när man åker med en hamster?

• Redigerat 2022-05-18 07:01 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Cireea
2

Huruvida hamstern blir stressad av att resa är individuellt och inget vi kan ge definitivt svar på. Jag har dock inte upplevt problem själv, varken vid import eller export där djuren åker långt.

Att tänka på:

• ställ buren på golvet, där är den tryggast.
  • ha i gott om bomaterial
  • använd inte för stor Bur under själva resan
  • ha i mat och exempelvis gurka för vätska
  • håll buren borta från sol

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#1: okej! Tack så jätte mycket för svar! Tänker då att jag sen väl framme köper en typ bin cage

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Är det ok om jag ställer lite dumma, kanske uppenbara frågor?

• för vattenintag, kan man ha en typ vattenflaska i transportburen, eller räcker det med gurka?

•Behöver man någon slags vaccination eller pass för henne? (Vi ska till Frankrike ifall det är nödvändig info)

•vad gör jag väl framme? Låter jag henne vara i typ en dag eller ska jag fortsätta att hantera henne?

Kommer säkert fler frågor 😉😊

Cireea
0

Gurka räcker gott och väl, men ta med några extra bitar i en påse med vatten (så gurkan håller sig fräsch) så kan du byta ut om du tycker det behövs.

Du måste kolla vad som gäller i Frankrike, kan hända att du behöver någon form av dokument med dig. Borde inte vara så svårt att kika, hör annars av dig till jordbruksverket så kanske dom kan hjälpa med hur du ska hitta aktuell information.

Jag hade låtit hamstern landa och sedan hanterat som vanligt, inte kanske ett fullt dygn men 8-10 timmar. Beror ju på individen också. Du känner dina djur bäst och ser säkert hur hon reagerat på resan och kan då göra en bedömning utifrån det.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#4: okej! Tack för svar!!!

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Jag kollade på Jordbruksverket och det står att jag ska:

”-Jag har kontaktat veterinärmyndigheten i landet som mitt djur ska resa till och tagit reda intyg som krävs och vilka krav som ska uppfyllas.
-Jag har kontaktat en officiell veterinär i Sverige för att få ett pass, nödvändiga vaccinationer, provtagningar och intyg till mitt djur.
-Jag har skrivit ut ett veterinärcertifikat, som visar att Sverige är fritt från vissa djursjukdomar, från Jordbruksverkets webbplats (bara om mottagarlandet kräver det).
-Jag har tagit reda på reglerna för att resa med djuret hos mitt resebolag (om jag reser med ett resebolag).
-Jag har tagit reda på vilka krav som gäller för att få resa tillbaka till Sverige med mitt djur och sett till att mitt djur uppfyller dem.”

https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/gnagare

Att sköta om och resa med exempelvis möss, råttor eller marsvin. Sjukdomar och hygien, transport och handel.
Jojjo908822
0

Är det inte bättre med en hamstervakt då? Var bor ni?

//
Lucille

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#7: fast vi hittar ingen hamstervakt.

Jojjo908822
0

#8: Har du Facebook?
https://m.facebook.com/groups/1417023121856562/
Det här kanske kan vara något.

Reser ni snart?

//
Lucille

Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#9: nej det har jag inte men mina föräldrar har, ska kolla på det men inte säkert att vi använder det då det är bestämt att hon ska följa med :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#9: tack för tipset, vi åker i början av juli

[Lilium]
0

#11 spännande du får skriva om hur det går 😉

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#12: :D

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Nu har vi köpt samla 130 lock som vi ska sätta nät i. Själva lådan köper vi i Frankrike 🇫🇷

[Lilium]
0

#14 spännande!

HaMsTeRpLaMsTeR123
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har vi fixat locket, buren köper vi där 😃

HaMsTeRpLaMsTeR123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Transport Bur förberedd ʕっ• ᴥ • ʔっ
I där så finns hennes Bottenmaterial, toapapper, utströdd mat, tuggpinnar, whimseys.. ska lägga i gurka sen. Har jag glömt något?

[Lilium]
0

#17 Bottenmatrial från buren tar jag alltid med tex när vi åker till stugan, då när man kommer fram så får han hemma doft:)) ¨'
så 1 tips är att du tar med åtminstonde lite tills ni kommer fram :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#18: jag tänker att jag tar materialet från transportburen och strör ut, så hon får hemmadoft

• Redigerat 2022-07-01 15:08 av HaMsTeRpLaMsTeR123
[Lilium]
0

#19 smart!

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#20: 😊

[Lilium]
0

Bur inredning? Matskål vatten skål?
Mat som räcker hela resan? 😀

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#22: skålar är farligt att ha i om vi exempel krockar. Då kommer det ju på Kiwi. Samma sak med större burinredning. :)

[Lilium]
0

#23 jga menar när ni kommit fram såklart! Förlåt för att jaj var otydlig 😊

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#24: jaha! Jo det har jag gjort en lista på 😌

[Lilium]
0

#25👍

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Jag behöver lite in put.

Dit vi ska åka så kommer det att vara 35-40 grader på dagen. Är det för varmt?

[Lilium]
0

#27 jag tror det blir varmt men ta med Kylklampar Is i vattnet

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#28: ja vi har ju tänkt att ha kylklampar/ frysta petflaskor i buren så hon kan svalka sig. Fläkt också??
Mycket gurka, vattenmelon. Mycket byte av vatten osv. Men är fortfarande orolig att det blir för mycket..

[Lilium]
0

#29 jag vet inte de kan ju få Värmeslag lätt iaf men jag vet inte vart gränsen går..

[Lilium]
0

Tryck på länken så har du massor av tips 😊

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#30: det var bra tips :)
Känns dock lite elakt att spruta vatten på henne, även att jag förstör hennes fina päls ?

[Lilium]
0

#32 jo jag förstår, men det är om det blir alldeles för varmt 😊

Cireea
0

35-40 grader är alldeles för varmt för en hamster, redan vid 25-27 kan det bli allvarligt. Ställ henne så svalt som möjligt.

Här är massor av tips:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1454118/nar-det-ar-varmt

Kylklamp på burlocket med en bunke som leder ner kylan kan nog vara effektivt när det är så pass varmt. Men antar att det inte kommer vara den värmen inomhus? Har ni AC eller liknande så kommer det ju vara svalt inne.

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#34: vi har AC i huset där vi ska vara men är osäker om vi har det i stugan.
Jag är orolig. Hon kanske inte kan hänga med då?
Ska läsa länken

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#34: fläkt har vi dock säkert. Så är det ok om hon hänger med ifall vi gör allt det? I länken då?😊