Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterburar
Läst 209 ggr
Meraxes
1

Samla-burar i hylla?

Jag funderar lite på hur jag ska kunna få plats med flera Samla-burar hemma och tänkte att man bör väl kunna bygga lite på höjden, i alla fall två burar ovanpå varandra… alltså inte ståendes direkt ovanpå varandra utan i en hylla eller liknande. Nån som har burar på höjden hemma och hur har ni i så fall fixat det? Detta ska alltså vara Samla 130 liter. De behöver ju stå på nåt stadigt för de blir tunga av allt Bottenmaterial och så behövs det ju bra ventilation!

Cireea
0

Jag hade mina i hyllor från Biltema:
https://www.biltema.se/hem/forvaring/forvaringshyllor/forvaringshylla-2000043842

Men sedan kan man även använda hyllor från IKEA:
https://www.ikea.com/se/sv/p/ivar-1-sektion-hyllor-furu-s59248320/

Numer står mina ovanpå varandra bra.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Förvaringshylla
Meraxes
0

#1 Tack för tips! Hur har du ställt dem ovanpå varandra? Hur gör man med ventilation och så då?

Cireea
1

#2 Ja dom står bara på varandra 😅 Alla har nätlock och det är nog med utrymme för att det ska komma in luft.

Meraxes
0

#3 Trodde inte att det gick att ställa dem direkt ovanpå varandra, tänkte att det skulle bli för ostadigt 😅 Men vad bra att man kan göra så, då slipper man ju skaffa en extra hylla! Men hur funkar det med hjulen (eller de kan man kanske ta bort)? Har du nån bild på hur det ser ut? Hur många har du staplat på varandra?

Cireea
0

#4 Jag har bara Hjul på dom längst ner så jag enkelt kan flytta en stapel vid behov. Har dock haft Hjul förr på fler och det har också fungerat. Står stadigt och bra, jag har 3 på höjd 😊
Vet dock andra som har 4-5 på höjd utan problem. Jag tycker dock det blir så högt att plocka ner så 3 blir bäst för mig.

Har ingen bild men vet att Hamsterhiet har bild om du skrollar ner här:
http://hamsterhiet.com/?page_id=120

Meraxes
0

#5 Ja, det såg ju bra och stadigt ut! 👍 Har du också ventilationen på sidan då och inte i taket? För det kan nog bli lite tajt med luft kan jag tänka mig? Eller det är kanske en tillräckligt stor glipa mellan buren över och buren under för att kunna ha nätet i taket? För man kan ju inte ha lika mycket Bottenmaterial i buren om man har nätet på sidan tänker jag.

Cireea
0

#6 Jag har bara nät i taket och upplever inte att luften i burarna är sämre. Är gott flöde in då det är nog med utrymme mellan burarna.

Jag ogillar att ha hål på sidorna då det dels ökar risken för gnag i galler men också, som du säger, gör att man inte kan ha lika mycket bottenmaterialet

zickan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte roligaste bilden, dags för storstädning igen, fått hem nytt strö och kan fylla på mer. Men jag kör mina samla lådor på ikea hyllorna Ivar.
De mindre samla brukar jag ha till parning och vid storstädning av Bur. Blåa buren är till råttorna. Har den till parning och råttkullar. Sedan står det samla lådor på golvet som ska upp i hyllan. Varit lat lyfta upp alla. Kan sätta 5 samla på höjden efter jag borrade fast fyrkants reglar under hyllorna. För att få upp dom lite och få lite mer höjkd. Men ska höja hyllan lite mer med en till regel så jag kan få mer mellanrum mellan varje Bur inför sommaren. Nu har jag alla burar lite utdraget så de får mer luft cirkulering.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2022-04-09 20:45 av zickan