Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendeuppfödningavelhamsterallmänt
Läst 156 ggr
Cireea
1

Planer och mål 2022

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har haft liknande trådar 2020 och 2021 där alla medlemmar var välkomna att dela med sig av sina planer och målsättningar under det nya året. Vi har redan hunnit in i mars och det är därför dags för en 2022-tråd!

Vad är era planer och mål för 2022?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cireea
1

Mina målsättningar och planer är ungefär detsamma som förra året. Det vill säga full fokus på rex, dominant spot, rex dominant spot och oddeye.

Förra året var jag så taggad på att ge mig in i ett försök att avla fram rex dominant spot. Jag lyckades avla fram en dominant spot som var rexbärare och han i sin tur fick en kull där det kom en rex ds. Tyvärr överlevde inte den bebisen så jag anser att mitt mål inte är nått.

I början av året förlorade jag GD (min dominant spot som bar rex). Det var ett extremt hårt slag för min uppfödning och jag kände mig väldigt besegrad med tanke på hur mycket själ jag lagt i det arbetet. Det kändes tungt när jag var så nära ett av mina delmål i uppfödningen.

Men, jag klev tillbaka några steg och tog nya tag.
Jag har lyckats nosa upp en rexbärande dominant spot hane som nyligen kom på plats hemma hos oss. Tanken är att para honom nästa månad med en av honorna här hemma som också bär på rex. Förhoppningsvis ger dom mig några rex ds!

Mitt arbete med oddeye fortsätter också i år.
Silfi är parad för andra gången då hon gick tom första försöket med Oddyx. Detta försöket är sista då hon helt enkelt är för gammal för fler försök. Min förhoppning är att Oddyx och Silfi ska ge mig en ny generation med oddeye så att jag kan fortsätta mitt arbete.

Skulle det mot förmodan inte komma några oddeye efter Oddyx så har jag lite fler krokar ute och hoppas att det dyker upp oddeye på andra håll. Det är en mutation som jag absolut inte vill tappa!

MEN… i skrivandets stund är min enda målsättning att hitta brunst på mina honor. Det har varit en rent förjävlig början på 2022 med nästan ingen brunst alls och den ena honan kommer verkligen inte igång. Om hon inte börjar brunsta inom kort kommer jag ge upp då jag inte vill ha svårparade honor i mina linjer.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Jag har inte så många mål, då jag inte håller på med avel, men jag har börjat med tass träning!

Jag håller Kiwi på rygg (vilket hon nu klarar galant i typ 30 sek), och så håller jag löst i hennes fot eller hand i några sekunder tills hon börjar att sparka, jätte lugnt då. Då släpper jag ner, ger henne en mini godis och börjar om.

Nu klarar hon mer än 10 sekunder!

Vet inte varför, men det kan ju vara ett trick (?) men också bra ifall man behöver se att hon mår bra, och då röra på tassarna eller lite på magen.
Eftersom att magen är blottat så blir det läskigt och det håller jag på att träna bort!

Vilket jag nästan har gjort! Planerar på att kanske lära henne något mer trick än att bara snurra runt..
Vi har inte gjort det tricket på några veckor men det verkar ha satt sig i muskelminnet! 😃

Har ni några bra tips på hamster trix? Hyfsat lätta då :)

[Lilium]
0

Mina mål är väl att lära Unix agility han går under hindren 🤦
(dock små)
Mitt förra mål var att han skulle försöka ta det lugnt i transporten och det kan han nu (om han får någonting smarrigt)

[Lilium]
0

#3 agillityn är bara för skojs skull

Robbo&Breton
0

Jag har flera planer och mål för detta året och hoppas på att kunna uppnå flera av dessa. 😁

Huvudsakligen är dock mitt nuvarande mål framtills sommaren, att få tag på några avelsdjur att använda i avel. Har hitills gått ganska så segt då det vart lite brist på avelsdjur och svårt att hitta några. Men som det ser ut nu så hoppas jag på att eventuellt få tag i något från Tyskland, men det får visa sig hur det blir med det!

Annars så om allt går enligt planerna och jag lyckas få tag i alla fall en avelshona så hoppas jag på att kunna ta en kull under slutet av våren/sommaren. Samt kanske även en till kull senare under året, men det är ännu mer i framtidsplanerna, och inget som riktigt är aktuellt just nu.

Ett annat mål jag hoppas att kunna uppnå detta året eller eventuellt under 2023 är att få fram blå robbar! 😍 Har just nu en agouti blåbärare hane som jag hoppas kunna para senare med en blåbärare eller blå hona, om jag hittar någon. Om det inte lyckas nu med den närmaste planerade kullen, så är planen dock att lägga större fokus på det under nästkommande kullar.

Jag hoppas även på att kunna besöka ett antal utställningar detta året om allt går enligt planerna! 🥰

• Redigerat 2022-03-18 16:50 av Robbo&Breton