Eyos kull 32
NU har jag äntligen hittat brunst på en hona här hemma och fått till en parning. Det har varit lite svårt med brunst över vintern, vilket är vanligt, men med ljuset kommer dom igång igen så nu är det dags för en tråd.
Med den här kombinationen hoppas jag få fram några fina oddeye, förhoppningsvis även rex oddeye. Det brukar vara "lättare" att få oddeye på rödögda djur än mörkögda så med en hel kull med enbart rö hoppas jag kunna få åtminstone 2-3 oddeye. Jag håller tummarna för en cremebaserad oddeye rex.
Far: Eyos Wake Me Up (Cinnamon bandad oddeye, korthår rex)
Mor: Mapilamis Girls On Film(Silvergrå rö, långhår satin)
Parade: 2022-02-19
Beräknad födsel: 2022-03-07
Förväntade färger: cinnamon, silvergrå rö, creme rö, offwhite rö
Eventuella färger: rost rö, silvergrå rö bö, caramel rö, offwhite rö bö
Hårlag/teckningar: korthår, rex, bandat och oddeye
På bild har vi Oddyx, eller Eyos Wake Me Up som han heter.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2022-02-22 19:51 av Cireea
Silfi och Oddyx parades för ett par dagar sedan så det är lite tid kvar innan kullen kommer dyka upp. 16 dagar känns vanligtvis inte som någon längre tid men när man väntar kull känns det som en eeeeeevighet.
#2: Så spännande! Jag är så fascinerad över att hamstrar är dräktiga så pass kort tid. När man jobbar på hästgård med uppfödning får man glatt vänta i ca 11månader. 😅
// Harley
Ooooh vad kul med en ny kull! Spännande att se de framtida bebbarna 🥰
Oooo så spännande🥰
#3 ja, det kan jag tänka mig😅
#3 Hahah ja liiiite skillnad 😂
Spännande!
#3 lite skillnad
#3: Eller när man själv är gravid… Vad skönt det hade varit med 16 dagar där ändå. Tur man (och hamstrar) inte är en elefant. 620 dagar..
#0: Vad spännande!
Hur funkar det med uppfödning om man tex har en hane som man parar med någon annan uppfödares hona (för jag antar att man gör så ibland?). Tillfaller kullen den som har honan då? Eller delas det liksom upp? Eller gör man upp från gång till gång?
Har inget intresse av att para själv, är bara nyfiken :)
#10 Det är vanligast att låna ut hanar men visst kan man låna ut honor också. Det är den kullen är hos som äger kullen och därmed registrerar dom med sitt prefix osv. 😊
Har själv haft två hanar som jag lånat ut nu på senaste och dom kullarna tillfaller respektive uppfödare som lånat. Men jag kompenseras i form av en bebis ut kullen eller kostnaden för en bebis om inget intressant dök upp för min del.
Det finns säkert andra som gör på andra sätt men det här är der vanligaste.
På måndag är Silfi beräknad att föda.
Lite osäker på om parningen tagit då jag vägde henne igår och inte tyckte att hon gått upp särskilt mycket. Men, det kan ju vara tal om en liten kull.
Håller tummarna för att det ligger några små i boet i början av veckan 🙏
#12: Så spännande!
// Harley
Håller tummar och tår för att aveln gick vägen!
Vad spännande😊
Tog parningen? Det är så spännande :)
Parningen tog inte så jag letar brunst på Silfi igen.
Silfi och Oddyx är parade igen 🙏
#18 Vad kul!
Hur vet man när de blivit dräktiga?
#20 Det vet man egentligen inte förrän vid beräknad födsel. Man kan givetvis se indikationer på att parningen tagit, exempelvis att honan går upp i vikt och att brunst uteblir.
Å andra sidan kan honor bli skendräktiga och visa alla tecken på dräktighet men ändå gå tom.
Så det säkraste är alltid att vänta dom 16 dygnen för att se om det kommer något i boet.
Jag har hopp!
Silfi har gått upp i vikt och det är en vecka kvar innan hon är beräknad att föda. Hon bör gå upp lite till under kommande dagar om hon är dräktig.
Håll tummarna! 🙏
Det här är sista försöket på Silfi så det måste bli något nu, annars pensioneras hon.
#22: Åh, så spännande! 😄 Håller tummarna här.
// Harley
Nämen så spännande, hoppas verkligen att det kommer något hos henne!
#22 jag och Unix håller tummar och tassar
Vi har bebisar 🥳
#26: Grattis! 🥳🥳🥳
// Harley
#26: grattisss! Längtar till bebis bilder 😉🥰
#26 grattis 🎊 längtar till bebis bilder
#30: nämen vilka småttingar 😍
#30: 😍😍😍
// Harley
#30 men gud så söta 😍
Idag är kullen 2 veckor gamla 🥳🥳
Ska ta lite bilder senare idag.
#34: Har det redan gått 2 veckor sen de kom?! 😮
Bilder, bilder, bilder!
// Harley
#35 Ja tiden har flugit iväg 😱 Dom föddes ju nyss kan jag tycka!
#34 grattis !🥳
längtar till fler bebis bilder :)
Finns intresse här på iFokus för en bebis ur kullen så har jag frakt från Norge till Enköping via Västerås, Köping, Örebro, Karlstad, Grums, Årjäng, Örje och Trömborg. 😊
Finns två lediga platser i kullen i dagsläget!
#38: oj! Alltså en bebis skulle ju vara mysigt 😍
vore det möjligt att hoppa in i kön?
#40 Ja 😊
#41: kanon! Då får jag vänta och se vem jag kan få hem och vart jag kan möta upp då du hade frakt :)
#43: Åh! 🥰
Det är tur att jag inte är uppfödare för jag skulle inte få något gjort då jag inte skulle kunna slita mig ifrån att bara sitta och glo på de små liven.
// Harley
#44 Jag kan skriva under på att det är extremt svårt att få något gjort när man har småttisar i huset 😍
Finns frakt till Stockholm och Gotland.
Även från Enköping till Ödeshög via Katrineholm, Linköping osv längs den vägen 😊
#46: ooooh, till linköping med?! Låter perfekt <3
#43 vilka sötisar!
😍
Inatt föll den minsta lilla rexkillen ifrån 💔
Tyvärr inte oväntat då han var väldigt liten och svag jämfört med resten, medan dom andra blev starkare och livligare så orkade han helt enkelt inte hänga med.
#49: Aw, liten. 😢 Inte för att förminska hans bortgång men det låter som såna sorger inte händer så ofta hos dig? Att du har livskraftiga linjer menar jag?
// Harley
#49: nej vad sorgligt. Vila i frid lilla bebis ❤️
Liten triggerwarning här utifall man inte vill läsa om dödsfall hos bebisar..
-
-
#50 Det händer absolut att småttingar går bort, allra helst såhär pass tidigt. Att det faller ifrån i kullarna under ett tidigt stadie är inte ovanligt, allra helst om det är stora kullar så att dom extra svaga inte har en chans mot dom starka eller om honan är mamma för första gången och inte riktigt fått med sig hur allt går till. Det kan också handla om för lite mjölk hos mamman eller att bebisen inte riktigt får till att dia. Det är såå många olika saker som ska klaffa för att dom små ska överleva den första kritiska tiden i livet.
När ungarna går bort dom första levnadsveckorna så är det ofta helt naturliga orsaker, då är det ofta att dom inte riktigt har den livskraften så dom orkar slåss om maten. Ju livligare dom andra blir i boet desto lättare pressas dom svaga ner i botten där dom ofta blir ihjältrampade av dom andra.
Men jag förstår vad du menar, jag vill gärna tro att mina linjer är starka och jag har inte haft många dödsfall bland mina egenuppfödda där djuren varit väldigt unga.
Det är därför det är såå viktigt med kontakt med alla köpare, för sån information är väldigt viktig för det vidare arbetet. Dör många djur unga i samma kull eller linje så är det absolut något att utvärdera och ta med sig. Kanske till och med stoppa linjen om det är alldeles åt skogen med livskvalitén på djuren.
#52: Tack, väldigt intressant läsning.
// Harley
Håller med #53
#49 vila i frid lillen
#56: Åh, så söta! 😍
they are adorable!! <3
#56: nej vad söta 😍🥰😍😍😍
#56 nej men vilka sötisar😍
Kom att tänka på en grej. Du har skrivit att det finns transport, men vad innebär detta? Åker hamstrarna i en temporär transportbur och lyfts sedan över till köparens transportbur vid hämtning? Blir det ett byte av transportburar så köparen får den med hamstern i och transportören får den jag redan har hemma? Något annat man bör veta om hur det funkar?
#61 Nej jag kommer köpa en transportbox som köparen får med sig 😊 Brukar vara lättare än att trixa med byte av burar. Köparen får då betala en liten peng för den lådan, jag brukar köpa lådor på typ Rusta eller liknande för 50-80kr som jag sedan sätter lufthål i.
Resten är mellan köparen och den som fraktar. Jag bestämmer inga tider, priser eller avhämtningsplatser. Det är upp till er att lösa mellan varandra 😊
#62: okej då förstår jag :) ville bara kolla så man vet liksom ^^
Pojkarna 🥳😍
Gasly kommer stanna här hos mig ❤️
Eyos Hamilton - Cinnamon långhår satin
Eyos Norris - Cinnamon långhår rex satin
Eyos Gasly - Offwhite rö bandad långhår satin
Eyos Russell - Silvergrå rö långhår satin
Eyos Bottas - Silvergrå rö bandad långhår satin